Áprily Krisztián a Swietelsky Építő Kft. metróépítési üzletágának projektigazgatójaként a szegedi ELI-ALPS lézeres kutatóközpont építkezésénél gyakorolt precizitására és szervezőképességére, illetve korábbi metróépítkezésen szerzett tapasztalataira támaszkodik az M3-as metróvonal felújítási munkáinál.
Mérnök apa és matematika-fizika szakos tanárnő anya gyermeke Áprily Krisztián, 2020 januárjában a Hónap Mérnöke. A bajnai születésű építőmérnök-menedzser első kérdésünkre válaszolva, mely az ágazat iránti érdeklődése hátterét firtatja, elmondja: már gyermekkorában is „hadiszállásként működő” rejtekhelyeket épített barátaival a Sándor-Metternich kastély kertjében. „Ugyan még nem sejtettem, hogy erre a pályára lépek, de már akkor megéreztem a flow-t az építésben-alkotásban, amiről később Csíkszentmihályi Mihály könyveiben olvashattam” – teszi hozzá.
Ezt követően már budapesti építőipari középiskolában folytatta tanulmányait: „Itt, tizenévesként a kötelező műhelygyakorlatokon, illetve nyári diákmunkákon testközelből is megismerkedhettem az építés varázsával.” Innen már egyenes út vezetett a Budapesti Műegyetem építőmérnöki karára, ahol intenzív elméleti tudásalapozás várta. „Lehetőségem volt szakmai gyakorlaton egy hónapot eltölteni egy multinacionális szervezetnél: először itt láttam rá igazán arra a rendszerszintű gondolkodásra, hogy milyen az, amikor az elméletben tanultakat a gyakorlatba ültetik át egy komplex projektnél.”
„Az ragadott meg a generálkivitelezésben, hogy szinte óramű pontossággal működött a gépezet. Mindenkinek megvolt a maga feladata, minden fogaskeréknek pontosan kellett illeszkednie egymáshoz, hogy a kellő időben minden a megfelelő helyre kerüljön.”
Ez a gondolat végigkíséri a beszélgetést, mint ahogy a projektigazgató pályáját is. Az egyetemről kikerülve a munka mellett egy szakmérnöki képzést is elvégzett. Egy budakeszi nagyprojekt után, ahol munkahelyi mérnökként dolgozott, az OTP Babér utcai irodaházának kivitelezési munkáira került. A szakember először építésvezető-helyettes, majd építésvezetői pozíciót töltött be, így a diploma után kevesebb, mint 3 évvel már egy jelentős projekt építését vezethette.
„Ez pályakezdőként abszolút mélyvíz volt” – mondja, majd hozzáteszi: „ugyanakkor nagyon motivált a lehetőség, illetve maga a szakmai kihívás: hosszú ideig napi néhány órát aludtam csak, ami sok szakmáját szerető emberrel megesik. Ebben az időszakban szembesültem azzal, hogy az egyensúly az élet minden területén fontos. Ezt idővel megtaláltam, ebben a családom, a mostani munkahelyem és a küzdősportban szerzett tapasztalataim is segítettek, de kijelenthetem: a munkám az egyik szenvedélyem.
A generálkivitelezés szépsége számomra a rendszerszintű alkotás, ehhez elengedhetetlen a szakma iránti elkötelezettség, alázatosság, és nem utolsó sorban a szakma szeretete.”
Áprily Krisztián pályájának másik vezérgondolata, a megfelelő és hatékony kommunikáció jelentősége. Az M3-as metró középső szakasza felújításának déli részéért felelős projektigazgató elmondja: „nagyon fontos az előkészítési fázis, a folyamatok előzetes és körültekintő modellezése, a partnerekkel való kapcsolattartás minősége, és a stábon belüli hatékony információáramlás, ami alapja a jó szervezeti működésnek, erre kiemelten odafigyelünk.”
2005-ben lépett be a Swietelsky csapatába, ahol azóta is dolgozik, egy rövid, befektetői oldal irányába tett kitérő kivételével. A cégnél először a Média Center Campona építkezésén kezdte építésvezetőként, ahol egy igazán ütőképes csapat tagjává válhatott, amelyre szükség is volt a rövid kivitelezési határidő miatt. „A kezdeti nehézségek ellenére hamar kialakult egy profi stáb Kelemen Zsolt vezetésével, garantálva a hatékony és sikeres együttműködést” – emlékezik vissza a vezető.
Az M4-es metró beruházásában már főépítésvezetőként vett részt, itt számos tudást és tapasztalatot gyűjtött a Swietelsky Magyarország ekkorra kialakított metróépítési üzletágának tagjaként – az ágazat igazgatójától, Stipich Bélától, aki egykor az M3-as metróvonal építésében is részt vett. Tekintve, hogy a metróépítés kivételes ágazat a szakmában, a projektigazgató hálás azért, hogy ez a kivételes tudás a cégen belül „öröklődhet át”, kerülhet átadásra mind kollégái, mind jómaga számára.
Az M4-es metró átadása után két hónappal már az azóta kétszeresen – építőipari és ingatlanfejlesztési – nívódíjas szegedi ELI-ALPS lézeres kutatóközpont építését kezdte meg csapatával, ahol a Swietelsky munkáját vezette a Strabag MML Kft.-vel közösen alkotott konzorciumban.
„Az ELI-ALPS nagyon precíz lézeres technológiát használ, mely megkövetelte az egészen aprólékos, minden fontos műszaki részletre kiterjedő pontos kivitelezési munkát. Az épületkomplexumban nagyon sok jövőbe mutató innovatív technológiát alkalmaztunk mind az anyaghasználatnál, mind az egyedi mérnöki megoldásoknál. Ilyenek többek között az épület ikonikus elemeként megjelenő agy építmény, a fény hatására elsötétedő üvegdoboz tetőszerkezete, a fotovoltaikus homlokzati üvegfelületek és megújuló energiaforrásokat hasznosító gépészeti és elektromos berendezések.”
Kifejti: büszke arra, hogy a projekt határidőn belüli átadását sikeresen és zökkenőmentesen teljesítették. „Ebben az időszakban fokozódott igazán a munkaerő-elvándorlás, rengeteg szakember távozott külföldre, mely egyes alvállalkozók határidős teljesítését is jelentősen megnehezítette. Rugalmasság és bizalom kellett ahhoz, hogy meg tudjuk oldani ezt a helyzetet. Leültünk az alvállalkozókkal, ha kellett, átszerveztük az életünket térben és időben, sőt, akár kapacitásban is segítettünk nekik, hogy a határidőt tartani tudjuk.”
Az ELI-ALPS bemutatása után a vezető áttér az M3-as metró középső szakaszának felújítására, melyben az állomások felújítását, modernizálását vállalta el a Swietelsky Építő Kft. A nemrég projektigazgatóvá előlépett szakember itt is kamatoztathatja tapasztalatait, precizitását és szervezőkészségét: a szakasz déli 4 állomásának munkálatait vezeti majd, és már jelenleg is az erre való felkészülés köti le minden energiáját.
„Ez egy nagyon komplex kivitelezési munka, tele kihívásokkal, ahol sok együttes tényezőt és előírást kell figyelembe venni. Több üzemi-technológiai fázisa van az építési folyamatnak, mely mindig újabb elvárások elé állít minket a kivitelezés előrehaladásával, és nagyon fontos a feladataink saját és társvállalkozókkal való összehangolása a szigorú határidők betartása érdekében. Úgy gondolom, hogy ezt csak kellően felkészült és jó csapattal lehet teljesíteni, ami nálunk a metróépítési üzletágban abszolút rendelkezésre áll.”
Kifejti: „szerencsésnek mondhatom magam, mert a Swietelsky-n belül egy olyan család tagja lehetek, ahol megvannak az elvárások, fontos a szakmaiság, és egymást motiválva alkotunk.”
Kiemeli: „fontosnak tartjuk a digitalizációt, ezért sok olyan szoftvert is bevezettünk, ami a folyamatokat jól és hatékonyan kezeli, ez manapság nélkülözhetetlen a rövid határidős, pontos és minőségi munkavégzéshez, mely a rendszer teljes spektrumát lefedi. A Swietelsky-n belül létrejött egy BIM csoport, mely biztosítja a BIM mérnökök folyamatos képzését, és hátteret nyújt a szoftverek alkalmazásához. A digitalizáció és folyamatos megújulás elkerülhetetlen, de lényeges az emberi tényező is, ami bizalomra épül."
Elmondja még: "fontosnak tartjuk, hogy olyan vállalkozókkal dolgozzunk, akik határidőben és jó minőségben teljesítenek – ez sajnos a mai építőipari környezetben nem könnyű feladat, így fokozottan figyelünk a minőségellenőrzésre."
"Azért is kiemelt számunkra az M3 projekt, mert tudjuk, hogy a város egyik legfontosabb közlekedési vonalán dolgozunk, amely rengeteg ember mindennapjainak része – mi azon leszünk, hogy ezt a fontos projektet a lehető legkevesebb kellemetlenséggel és kiváló minőségben építsük meg” - fejti ki.
Áprily Krisztián az interjú lezárásaként pedig rámutat: „Nagyon megtisztelő számomra a Hónap Mérnöke elismerés és bár a személyemhez köthető, én ebben a sikerben osztozom a cégemmel és a csapatommal, így őket is képviselve veszem át ezt a díjat.”
Szabó Ákos
A WEST HUNGÁRIA BAU Kft. vezetőségének tagjai maguk is végig járták a szamárlétrát, így pontosan tudják, milyen háttérre van szükség a gyors és profi szakmai munkához. Ennek a csapatnak a tagjaként Dénes Balázs műszaki előkészítőként kezdett dolgozni az akkoriban még regionális vállalatnál, ma pedig már tulajdonosként tekintette át a kedvünkért a magyar magasépítés zászlóshajója működésének legizgalmasabb részleteit.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.