Az egyedülálló infrastruktúrát biztosító szegedi létesítményt a Strabag és a Swietelsky konzorciuma kivitelezte.
Építőipari Nívódíjat kapott Szegeden található szovjet laktanya területén épített ELI-ALPS Lézeres Kutatóintézet. Az épületen a Strabag MML Kft. és Swietelsky Magyarország Kft. konzorciumával egy 140 fős tervezőgárda dolgozott együtt három éven át.
A 18. alkalommal meghirdetett pályázaton olyan létesítmények közül választották ki a hazai építőipar csúcsmunkáit, melyeknek nettó értéke minimum 100 millió forint. A bírálóbizottság összetett szempontok szerint értékelte a pályázó építményeket és azok kivitelezését is. A komplex infrastrukturális létesítmény kategóriájának első helyezését az ELI-ALPS kutatóintézet nyerte el a decemberben tartott gálán.
A 24,5 ezer négyzetméteres komplexumban öt épületet alakított ki a Strabag és a Swietelsky az Artonic Design Építészeti Kft. tervei alapján.
emellett külön épületben működnek a kiszolgáló, karbantartó egységek, illetve a porta.
Varga Róbert, a Strabag területi vezetője beszédében kiemelte az intézet speciális funkciójából adódó kivitelezési kihívásokat. „Olyan rendszereket kellett megvalósítanunk, amik csak érintőlegesen kapcsolódnak a szakmánkhoz, mint például a sugárvédelmi rendszer – mondta el.
„Nagy kihívást jelentett a létesítmény megvalósítása, de reméljük, hogy a kutatásaikkal a jövőnket teszik jobbá” – fejtette ki, majd hozzátette: „úgy is mondhatjuk, hogy a jövőnket építettük meg.”
„Nagy megtiszteltetés már az is, hogy a világon egyedülálló ELI-ALPS munkálataiban részt vehettünk”- nyilatkozta Áprily Krisztián, a Swietelsky projektvezetője. „Az ultramodern anyagok és berendezések megkövetelték a kivitelezőktől a pontos és precíz munkavégzést” – emelte ki. Beszédjének végén hangsúlyozta a csapatmunka fontosságát és a pozitív visszajelzést, amit egy ilyen díj átvétele jelent.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.