A több mint három évtizedes múlttal bíró magyar cég neve is megváltozott, igazodva az utóbbi években a vízépítésben és magasépítésben elért jelentős eredményekhez.
A tavaly novemberben bejelentett megújuláshoz kapcsolódva a Szabadics Zrt. újabb változásokat eszközölt: az 1989-ben alapított társaság új székházba költözött, és új néven működik tovább. Utóbbi döntés hátterét Kovács Tamás, az igazgatótanács elnöke mutatta be lapunknak, míg az új székházról László Zoltán vezérigazgatót kérdeztük.
„A cég közmű- és mélyépítő tevékenysége több mint 30 éves múltra tekint vissza, ezt tükrözte az eddigi nevünk” – mutatott rá Kovács Tamás. „Ugyanakkor 2010-től felépítettük a vízépítéshez és a környezetvédelmi munkákhoz szükséges hátteret, 2018-tól pedig a magasépítés piacára léptünk be.”
A százszázalékban magyar tulajdonú társaság ennek megfelelően mostantól a Szabadics Építőipari Zártkörűen Működő Részvénytársaság nevet viseli, a rövid névként megtartották a piacon jelentős reputációval rendelkező SZABADICS Zrt. elnevezést.
Hogy ezek az újabb tevékenységek mennyire jelentős szerepet töltenek be, azt így érzékeltette az elnök: „A vízépítés területén az elmúlt 10 évben részt vettünk a Dunántúl szinte minden jelentős vízi fejlesztésében. Többek között a Balaton tiszta vizéért felelős a Kis-Balaton revitalizációja is mi munkánk eredménye. Akárcsak a dozmati, a lukácsházi és a magyarszéki víztározó, továbbá a Rába teljes partszakaszának, vagy a Murának és a Drávának az árvízvédelme, valamint a Szigetköz revitalizációja.”
A magasépítésben is hasonló jelentőségű projektekbe léptek be, hiszen a vállalat jelenleg a Fejér-B.Á.L.-lal közösen kivitelezi a zánkai Erzsébet-tábor nagyszabású projektjét. „Emellett a mi feladatunk volt a BGE zalaegerszegi tudásbázisának kiépítése, ugyanott a Mindszenty iskola területén a tornacsarnok és a vívóterem létrehozása, Zalakaroson az új városközpont kiépítése.” A magasépítés önálló üzletágként ma már ötven fős fizikai és közel negyven fős szellemi létszámmal rendelkezik.
A vezető hangsúlyozta, a Szabadics éves árbevételének már több mint a fele nem a klasszikus közműépítésből származott 2019-ben sem, idén pedig az arány tovább tolódott a másik két terület javára.
Arra is kitért, hogy a most szóban forgó két változás egy átgondolt stratégia része, amely már a tavaly novemberi, generációváltást bejelentő sajtótájékoztatón is megmutatkozott. Ehhez kapcsolódva a cégcsoportban a hatékonyabb működés érdekében több projekt van folyamatban, többek között a logisztikai tevékenység újragondolása és a flottamenedzsment rendszer kiépítése. Az elnöktől azt is megtudtuk, a partnerek értesítése a névváltozásról már folyamatban van mind az alvállalkozói, mind a megrendelői oldalon.
A névváltozással párhuzamosan a társaság székháza is megváltozott: a Szabadics Zrt. tavaly novemberben jelentette be, hogy Nagykanizsára helyezi át a központját. „A társaság gyökerei a várostól 15 kilométerre fekvő Zalakaroshoz kötötték a vállalatot, ám növekedése szükségessé tette egy tágasabb, modern új székház kialakítását” – árulta el László Zoltán, aki január 1. óta tölti be a társaság vezérigazgatói pozícióját a Szabadics által tudatosan felvállalt generációváltás jegyében.
Az elmúlt évek dinamikus növekedésének eredményeként az utóbbi időszakban az adminisztratív területen dolgozó munkatársak elhelyezésére a vállalat a zalakarosi központja mellett Nagykanizsán már több helyszínen is bérelt irodát. A hatékonyabb működés biztosítása érdekében ezen munkahelyek egy helyszínre történő összevonását is szolgálta a Nagykanizsán kialakított új székház. „Ha tevékenységünket koncentráltan egy központi helyszínről tudjuk irányítani, az egyértelműen növeli az egész szervezet általános működési hatékonyságát, az egyes üzleti területek és munkatársak közötti együttműködésének és kommunikációjának hatékonyságát.
"Ezen kívül a közös helyszín kétség kívül erősíti a munkatársak közötti emberi kapcsolatokat, illetve azt az összetartó erőt és csapatszellemet, ami a kezdetektől fogva kiemelt fontossággal bír társaságunk életében” – érzékeltette az új székház jelentőségét a vezérigazgató.
A beruházás további jelentősége, hogy a mai kor követelményeinek megfelelő és a vállalat jelentőségéhez méltó munkakörnyezet jött létre. A székházat egy jó ideje kihasználatlan iroda épületből korszerű, innovatív technológiák alkalmazásával a környezetbarát és energiatakarékos működés alapelveit szem előtt tartó megoldásokkal alakították ki.
„Az épület gyakorlatilag szerkezetéig visszabontásra került, az újjáépítés során az irodaház teljes belső átalakításon esett át, mely a belső válaszfalak mozgatásán túl érintette az épület hűtési, fűtési, villamos és közmű rendszereit, nyílászáróit egyaránt.
A korábbi irodaépület egy toldást is kapott, melyben a korszerű felvonó mellett egy impozáns, közel 170 négyzetméteres üvegfal felülettel rendelkező átrium került kialakításra, amely még tágasabbá és impozánsabbá teszi az épület fogadóterét.”
A székház kialakításában és színvonalában a vezérigazgató véleménye szerint Nagykanizsán jelenleg egyértelműen egyedülállónak számít.
László Zoltán fontos elemként mutat rá, hogy a három emeletes épület a Szabadics Zrt. igényeinek megfelelően lett átalakítva.
„A székház belső tereinek, irodáinak kialakítása tükrözi a vállalat szervezeti felépítésénekés mindennapi működésének igényeit. A működés támogató adminisztratív szervezetek mellett az irodaházban a társaság üzletágainak és leányvállalatainak képviselői is külön irodákat kaptak, az irodaház minden szinten külön-külön konyhával, tárgyalóval rendelkezik, a földszinten pedig egy jelentős méretű központi irattároló került kialakításra.”
Egy nyílt terű közösségi irodarész kialakításával a társaság azon kollégáira és munkahelyi mérnökeire is gondolt, akik idejük jelentős részét a terepen vagy egyéb távoli városok projekt irodáiban töltik, és emiatt nem szükséges nekik az állandó irodai környezet biztosítása a székházban.
„Ha ezen kollégáink valamilyen operatív ügy vagy megbeszélés okán székházunkba látogatnak, akkor ebbe a nyitott térbe tudnak beülni, és az ott kialakított munkaállások egyikében zavartalanul tudják aznapi munkájukat végezni.”
Az irodák és közösségi terek megfelelő kialakítása mellett a társaság menedzsmentje számára fontos szempont volt a munkavállalók komfortérzetének növelését és az egészségtudatos életmódot támogató munkahelyi feltételek megteremtése is. „Ezt az irodaház alagsorában kialakított edzőterem és szauna, illetve a biciklis bejárást segítő tároló és öltöző biztosítja. Meggyőződésünk, hogy a kimagasló teljesítményt úgy lehet elvárni, ha ennek háttereként kimagasló munkakörülményeket teremtünk.”
Sikerrel zárult a SZABADICS Építőipari Zrt. munkavállalói tréning-sorozata.
Lovas Róberttel, a Weinberg gyártási üzletágának igazgatójával a cég fejlődéséről, saját szerepéről és arról is beszélgettünk, hogy az acélipar lehet a fenntarthatóság egyik kulcsa. A sárospataki acélszerkezet-gyártó vállalat európai minőségben gyárt, és folyamatosan az új kihívásokat keresi. Lovas Róbert kicsit saját gyermekének tekinti mindazt, amivé a Weinberg lett az elmúlt évtizedek alatt.