A Duna Aszfalt szakmai befektetésével és támogatásával, valamint leányvállalata, a GED Africa közreműködésével nem csak egy több mint 300 méter hosszú híddal, hanem közel 200 kilométernyi úttal is gazdagodhat Afrika. Zambia és a Kongói Demokratikus Köztársaság kormányai aláírták a fejlesztésről szóló megállapodást.
Történelmi jelentőségű beruházás kivitelezése indulhat el Afrikában márciusban. Pénteken ünnepélyesen aláírták a Luapula-folyó felett épülő határhíd és a hozzá tartozó úthálózat projektjének megvalósításáról szóló megállapodást és ütemtervet az érintett zambiai és kongói kormányok képviselői, indulhat a projekt – számol be a Lusaka Times.
A zambiai lap közli: az alapkő letétele márciusban várható. A fejlesztésről decemberben már részletesen beszámoltunk, amikor a PPP konstrukcióban megvalósuló projekt szakmai befektetője, a Duna Aszfalt Zrt. és leányvállalata, a GED Africa tájékoztatta magyarepitok.hu-t egy dél-afrikai tárgyalássorozat kapcsán.
A Zambiát és Kongót összekötő projektben
A ceremónián Zambiát Nickson Chilangwa, Luapula tartományi minisztere, Vincent Mwale infrastrukturális fejlesztésekért felelős miniszter, valamint a vízügyi fejlesztéseket vezető Raphael Nakachinda miniszter képviselte Edgar Lungu elnök nevében. A KDK elnökét, Felix Tshisekedit Willy Ngoopos Sunzhel infrastruktúráért felelő miniszterelnökhelyettes képviselte.
Vincent Mwale felszólalásában a kivitelezés elrajtolását sürgetve kifejtette: a két elnök hangsúlyozott vágya, hogy az építkezés első munkálatai márciusban elkezdődhessenek, a gépek felvonulását és a földmunkák megkezdését kívánják látni.
Willy Ngoopos Sunzhel is a munkálatok megkezdésének fontosságát hangsúlyozta. Elmondta: legszívesebben már az alapkőletételi ünnepségen lenne. A megbeszélések és a megállapodások megtörténtek, a kivitelezés ideje jött el – derült ki szavaiból.
A Lusaka Times beszámolója szerint végül GED Africa jelenlevő képviselője köszönte meg a két kormánynak a beruházás támogatását.
Mint korábban összegeztük, a 25 éves PPP konstrukcióban megvalósuló projektben a hídépítésekben és útépítésekben jelentős tapasztalattal bíró Duna Group cégcsoport vezető tagja, a Duna Aszfalt kompetenciáját kamatoztatják. A beruházás a Duna Aszfalt Zrt. és fejlesztési bankok finanszírozásában, PPP projekt keretében, a magyar cég szakmai és pénzügyi befektetésével és koordinálásával valósul meg.
Az afrikai kontinens egyedi elvárásainak megfelelő fejlesztést mintegy egy évtizede készítik elő.
A munkálatok várhatóan 3 évig tartanak, és afrikai fővállalkozók közvetlen munkájával épülnek meg: a koncessziós szerződésekben előírtak szerint helyi vállalkozókat alkalmaznak a kivitelezés jelentős részében.
Az út világgazdasági jelentősége azért is rendkívül jelentős, mert mintegy 7 nappal tudja lerövidíteni a kongói Katangában található réz, arany, ezüst, valamint ritkaföldfémek útját a fő exportútvonalként használt tanzániai Dar-es-Salaam kikötőjébe.
Ezt a 2037 kilométeres távolságot jelenleg csak jelentős kerülővel (ld. a mellékelt térképet), az átlagosan hétnapos várakozást igénylő határátkelőn, Kasumbalesa-nál tudták a nyersanyagokat a teherautók Tanzánia és az óceán felé eljuttatni. Az új projekttel nagyságrendileg rövidülhet le időben az út, újabb gazdasági kapcsolatokat nyitva és a kongói, illetve zambiai térségek gazdasági fellendüléséhez hozzájárulva.
A WEST HUNGÁRIA BAU Kft. vezetőségének tagjai maguk is végig járták a szamárlétrát, így pontosan tudják, milyen háttérre van szükség a gyors és profi szakmai munkához. Ennek a csapatnak a tagjaként Dénes Balázs műszaki előkészítőként kezdett dolgozni az akkoriban még regionális vállalatnál, ma pedig már tulajdonosként tekintette át a kedvünkért a magyar magasépítés zászlóshajója működésének legizgalmasabb részleteit.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.