2024.04.25, Csütörtök

Hirdetés

A NIF műszaki igazgatósága az átadás után még 8 évig felügyeli az utak állapotát - interjú
Portré: Erdei Mihály/magyarepitok.hu Fotók: NIF Zrt.

A NIF műszaki igazgatósága az átadás után még 8 évig felügyeli az utak állapotát - interjú

magyarepitok.hu

2022.03.31. 18:30 - Szabó Ákos

A NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-n belül egy 150 fős csapat ellenőrzi a magyar közlekedési infrastruktúra fejlesztésének meghatározó szegmensét. A műszaki igazgatóság vezetőjével, Kertesi Tamással beszélgettünk.

Hirdetés

Az elmúlt években jelentős lendületet vett a közlekedési infrastruktúra fejlesztése Magyarországon: 2019 óta minden évben több mint 100 kilométernyi gyorsforgalmi úttal bővült az ország úthálózata, emellett jelentős kerékpáros-, illetve vasúti- és intermodális csomópont-fejlesztések is megvalósultak a NIF beruházásában.

A közelmúltban többször is készítettünk interjút ezekben a témakörökben a munkálatokat a kormányzat megbízásából felügyelő és irányító NIF Zrt. vezérigazgatójával, valamint beruházási és gazdasági vezérigazgató-helyetteseivel.

Most Kertesi Tamással, a társaság műszaki igazgatójával beszélgettünk, aki a közel 700 fős NIF-en belül egy több mint 150 főt foglalkoztató terület kialakítását vezényelte le az elmúlt öt évben. Az általa vezetett igazgatóság ebben az időszakban vált felelőssé a közútfejlesztési feladatok mérnöki vonatkozásainak ellenőrzéséért, egyszerűbben fogalmazva azért, hogy az utak, vasutak és a kerékpárutak az előírásoknak megfelelően, jó minőségben készüljenek el.

Fotó: Erdei Mihály/magyarepitok.hu

21 főről 152 főre nőtt az igazgatóság

„2017 elején született meg az a szakmapolitikai döntés, amely alapján az év tavaszától az újonnan induló útfejlesztési közbeszerzések kiírásának és kivitelezésének műszaki ellenőrzését mi végezzük el” – emlékszik vissza Kertesi Tamás. „Ez nagyon szép feladat, amely azonban egyúttal folyamatos szervezetépítést is igényelt: 21 főről 152 főre nőtt a létszámunk 2021 végére.”

A részletekre visszatekintve hangsúlyozza, hogy meg kellett teremteni a munka elvégzéséhez szükséges feltételeket, és mindez nemcsak jelentős létszámbővítéssel, hanem átszervezéssel és eszközbeszerzéssel is járt. „130 szakképzett új embert kellett találni, biztosítani kellett a munkájukhoz szükséges eszközöket, és ami a legfontosabb, és ami számomra legnagyobb kihívásnak és a legösszetettebb feladatnak bizonyult: egy új működési rendszert is ki kellett alakítani. Sikerült a húsz fős kis csapatból egy 150 fős jól szervezett állományt létrehozni."

"Széleskörű tudás érkezett az új kollégákkal a társasághoz, és nagyon szerencsésnek érzem magam, hogy ennek a színes, sokrétű mérnökszervezet megteremtésének részese lehettem, és igazán öröm ezekkel a kollégákkal együtt dolgozni."

"Kivitelezőktől, üzemeltetőktől, mérnökszervezetektől, tervezővállalatoktól érkeztek szakemberek, de nem egy esetben új szemléletet hozó friss egyetemi diplomásokkal is bővült a létszám. Őket kellett egy olyan csapattá alakítani, akik éves szinten 3-400 milliárd forint összegű beruházást tudnak felügyelni.”

M76 II. ütem

A vasútépítéstől a magasépítésig

A többszörösére nőtt mérnökcsapat létét nemcsak a feladatok számának jelentős növekedése, hanem a szükséges széleskörű mérnöki tudás is indokolja. „A NIF-nél dolgozó szakemberek képzettsége olyan sok részterületet lefed, hogy a kívülálló nem is igazán érti az elnevezések mögött meghúzódó különbséget. Dolgozik itt építőmérnök, közlekedésmérnök, villamosmérnök, építészmérnök és még sok más szakterület képviselője. Számos más példa mellett értenünk kell a hegesztés-technológiához is, hiszen például számos acélszerkezet építését felügyeljük, de ellenőriznünk kell sok esetben a gépészeti technológia szabályos beépítését, ami a gépészmérnökeink feladatkörébe tartozik” – mondja a NIF műszaki igazgatója.

„És még hosszan folytathatnánk a sort: sok olyan szakemberünk van, akik az ún. vonalas infrastruktúrákon kívül más szakterülettel is foglalkoznak, ami közvetve szintén hozzátartozik a mi munkánkhoz. Számos jelentős kapcsolódó magasépítési projektünk is van. Ide sorolhatók az állomásépületek, az autópálya mérnökségek, az autópálya pihenőhelyek. Összességében jelentős magasépítési tevékenységet is végzünk. Egy-egy projekt esetén gyakran komoly feladatot jelent a járulékos bontási munka is, ami szintén az építészek tevékenységi körébe tartozik” – tette hozzá Kertesi Tamás.

M44 Tiszaugi Tisza-híd

Több mint félszáz aktív projekten dolgoznak

Kertesi Tamás a változások mértékét érzékeltetve elmondja:

2017-ben 10 alatt volt a futó kivitelezési projektek száma, míg idén tavasszal már 64 helyszínen végeztek egy időben műszaki ellenőrzést folyamatban lévő kivitelezési munkákon.

"A projektek országos lefedettsége okán a műszaki igazgatóság a részfeladatokat a budapesti mellett 15 vidéki irodában látja el, hiszen mégsem utazhat egy-egy kolléga mindennap Budapestről például Sopronba.”

Ezek a feladatok azonban csupán mintegy 70 százalékát teszik ki műszaki igazgatóság munkájának. Egy-egy út- vasút- vagy éppen kerékpárút fejlesztése több éves előkészítést igénylő folyamat. Mielőtt ugyanis egy infrastruktúra-fejlesztés megvalósulhatna, alaposan elő is kell készíteni azt, erről a közútfejlesztések kapcsán beszélt bővebben a műszaki igazgató:

„A legtöbb műszaki szakterület rendelkezik jogszabályi szintű szabályozással is, amelyek kormány- vagy miniszteri rendeletek útján jelölik ki az irányt, ezek azonban csak a fő szabályokat fektetik le. A mi munkánk szempontjából elsősorban az ágazati előírások meghatározóak, amelyeket hivatalosan az útügyi és vasútügyi műszaki előírások rendszerének neveznek. A NIF-nek megvannak továbbá a saját, magas színvonalat biztosító minőségbiztosítási előírásai: ezek azok a – belső szóhasználattal – társasági műszaki előírások, melyek általában részét alkotják a közbeszerzési dokumentációnak és így betartásuk automatikusan kötelezővé válik az ajánlattevők számára. A tervezést illetően az ún. tervezési diszpozíció írja elő a tervek tartalmi és formai követelményeit a speciális műszaki részletek szintjére lebontva, az általános kereteknél jóval pontosabban."

Miskolci Y-híd

A NIF a közbeszerzési eljárások során a tervezési szerződéseket külső tervezőirodákkal köti meg. Mindezt a szervezeten belül az ágazati igazgatóságok felügyelik mindaddig, amíg építési engedélyt nem kapnak a tervek, onnantól pedig, amikor a kivitelezés megkezdődik és a mérnöki felügyeleti tevékenységre kerül sor, a műszaki igazgatóság munkatársai veszik át a munkát.

 

A projekt elejénél és a végén is ott vannak, sőt még utána is

„Közutaknál gyakorlatilag a munka elején, a tender kiírásakor, majd pedig a kivitelezéskor vagyunk jelen. Azonban ezután hátra van még a munkánk egyik nagyon fontos része: a 3+5 éves időszak, a 3 év jótállás és az 5 év szavatosság felügyelete. A kettő között a fő különbég az, hogy jótállási hibánál a kivitelezőnek, szavatossági hibánál pedig a NIF-nek van bizonyítási kényszere, tehát mindig hosszú távon is ott vagyunk a beruházásokon."

"Jelenleg több mint 500 projekt garanciális feladataival foglalkozunk."

M8

Egy alagút építése jól példázza azt, hogy milyen sokrétű szakmai tudásra van szükség

Nem véletlenül kerül szóba egyébként a beszélgetés során Sopron. Kertesi Tamás külön kiemeli a város mellett történő, Magyarországon jelenleg egyedülálló fejlesztést, amelynek során az osztrák határ felé vezető M85-ös gyorsforgalmi út részeként egy 780 méter hosszú alagút is épül. Itt bányászati módszerekkel dolgoznak, így a komplex földalatti szerkezetek építkezése mellett geodéziai, mozgásvizsgálati módszerek alkalmazásával folyamatosan felügyelik azt is, hogy az alagútban, és földfelszínen nem alakulnak-e ki az előírtnál nagyobb mértékű mozgások.

Az alagútépítés külön szakma, így annak felügyelete is: a NIF-nél három külföldi tapasztalattal is rendelkező kolléga foglalkozik csak ezzel a szakterülettel.

Az egyes szakterületek kapcsán a műszaki igazgatóság további feladatkörei is szóba kerülnek: a vasútfejlesztések kivitelezésének műszaki (mérnöki) felügyeletét ugyan alapesetben külső mérnök szervezet látja el, de esetenként ezekkel a feladatokkal is foglalkoznak a műszaki igazgatóság munkatársai. Ez volt a helyzet például a közelmúltban a fővárosi Déli összekötő vasúti híd esetében is.

„A vasúti fejlesztések egyébként is különösen sok mérnöki szakterületet érintenek és ezért sok különböző tudású mérnök kolléga dolgozik ilyenkor együtt. A pálya megépítésén kívül sok feladatot adnak nekünk a biztosítóberendezések és az energiaellátó rendszerek, a kapcsolódó magasépítési és mélyépítési létesítmények is.” Összefoglalva: a vasútépítés – és így a felügyelete is – különösen sokrétű tudást igénylő, nagyon sok szakterületet felölelő munka.

Galéria

AktuálisNemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF)interjú

Hírlevél

Hirdetés