Újabb 2 millió köbméternyi föld megmozgatása a feladat; a korábbi tapasztalat sokat ér, de ez a munka egészen más paraméterekkel bír.
Ahogy arról lapunk is beszámolt, szeptember vége óta végzi a leendő 5-ös blokknál a teljes talajkitermelést a Duna Aszfalt. Az öt géplánccal zajló, páratlan léptékű földmunkát első lépésben nappali üzemmódban kezdte el a magyar infrastruktúra építés piacvezető vállalata, majd egy hét eltelte után teljes fordulatszámra kapcsolt, és immár 24 órában végzi a kitermelést. Lapunk ezúttal fotókkal és a legfőbb információkkal tájékoztat a munkálatokról.
Hogy érzékelhető legyen a beruházás léptéke, érdemes újra elővenni a korábbi részprojektnél leírt számokat. A két új blokk területén az alapozási munkagödör talajvíz szintig történő földkitermelésekor 1,5 millió köbméter földanyagot termelt ki a Duna Aszfalt, amely közel 27 kilométernyi átlagos szerkezetű autópálya földmunkájának felelt meg.
Lapunk értesülése szerint most további 2 millió köbméter föld kitermelésére kerül majd sor több ütemben. A most zajló földkiemeléssel a blokkok alatt a 23 méteres mélységet is eléri majd a munkagödör, amelynek kialakítása 2022-ben indult.
A hazai viszonylatban páratlan mennyiségű földmunkához hasonló nagyságrendű kapacitások szükségesek: a magyar vállalat a nappali üzemmódban az öt gépláncban
Éjszakai üzemmódban másik négy darab géplánc áll munkába. „Összesen tehát a fent említett géppark duplán áll rendelkezésre jelenleg a kivitelezés teljesítéséhez” – írták. „A gépek a legmagasabb technikai felszereltségűek és a legtapasztaltabb szakemberek irányítják az előírt célok megvalósítása érdekében.”
Tavalyi cikkünkben beszámoltunk arról is, hogy a talajvíz szintig történő kitermelést jóval a határidő előtt fejezte be a Duna Aszfalt. A lapunkhoz eljuttatott összegzés szerint most is mindent elkövetnek annak érdekében, hogy mihamarabb teljesítsék a tervezési szintig történő talajkiemelést.
A beszámolóban arra is kitértek, hogy a vállalás teljesítése érdekében közel 60 fő gondoskodik a tervszerű földkiemelésről. Fontos kiegészítő munkát jelent a földkitermeléshez kapcsolódó víztelenítési technológia kiépítése és üzemeltetése, amelyen további közel 15 ember dolgozik egy rendkívül szigorú és szabályozott környezetben. „A feladat még a hagyományosan nagyméretű projekteken dolgozó Duna Aszfalt Zrt. részére is nem mindennapi” – írták az összefoglalóban. „Komoly erőforrásokat szükséges allokálni a munkához, rendkívüli munkavédelmi előírások betartása mellett.”
Rámutattak, nagy segítséget jelent a társaság számára a Paks II. beruházás korábbi projektjein nyert tapasztalat, mely során meg tudta ismerni a terület sajátosságait és magáévá tudta tenni a rendkívüli előírásokat, követelményeket, nem utolsó sorban a megbízó orosz partner speciális elvárásait is. „Ugyanakkor jelentős kihívást is jelent, hiszen bár a helyszín ugyanott van, maga a munka egészen más, eltérő paraméterek jellemzik.”
A WEST HUNGÁRIA BAU Kft. vezetőségének tagjai maguk is végig járták a szamárlétrát, így pontosan tudják, milyen háttérre van szükség a gyors és profi szakmai munkához. Ennek a csapatnak a tagjaként Dénes Balázs műszaki előkészítőként kezdett dolgozni az akkoriban még regionális vállalatnál, ma pedig már tulajdonosként tekintette át a kedvünkért a magyar magasépítés zászlóshajója működésének legizgalmasabb részleteit.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.