2024.04.19, Péntek
Egyedülálló eszközzel hozza be a BIM-et az útépítésbe a Duna Aszfalt
Fotók: Nagy Mihály/magyarepitok.hu

Egyedülálló eszközzel hozza be a BIM-et az útépítésbe a Duna Aszfalt

magyarepitok.hu

2021.04.26. 18:30 - Hegedűs Gergely

A piacvezető magyar cég hosszas és alapos vizsgálódással jutott a BIM modellek előállításához szükséges legjobb tervezőszoftver kiválasztásához. Az alkalmazott eszköz egyik legnagyobb előnye, hogy gördülékenyen dolgozik együtt több különböző szoftverrel.

Hirdetés

Fontos lépéséket tett a BIM (Építményinformációs modellezés) útépítésbe történő bevezetéséhez a Duna Aszfalt Zrt. A piacvezető magyar mélyépítő vállalat eredményeiről az amerikai Trimble honlapján olvasható részletes beszámoló, a magyar cég BIM diviziójának munkatársait is bemutatva.

A többek közt gépvezérlő és navigációs eszközöket gyártó Trimble világszerte 11 500 embert foglalkoztat. Az építőipar mellett számos iparágban érintett vállalat meghatározó szereppel bír a BIM globális terjedésében szoftver- és hardverfejlesztőként, illetve szolgáltatóként. A Trimble által készített interjúban Szabó Beatrix, a vállalat BIM-divíziójának vezetője mellett Tiszavölgyi Karolina a Duna Aszfalt 3D felmérő csapatának vezetője és Bakos Ervin, a tervező és modellező csapat vezetője mondta el a tapasztalatait a Trimble által szolgáltatott szoftverek, a Quadri és a Novapoint alkalmazásáról.


Hosszas előkészítés és tesztelés vezetett a legjobb megoldáshoz

A Duna Aszfalt a BIM bevezetéséhez egy olyan utat jár be, ami nemcsak Magyarországon, hanem Közép-Európában is egyedülálló az alkalmazott szoftverek tekintetében. Szabó Beatrix lapunknak hangsúlyozta, a döntést hosszas és alapos vizsgálódás előzte meg, így a legjobb megoldást tudták választani.

„Fontos háttér, hogy tiszta lappal indultunk, nem kötött minket semmilyen szerződés, és a tulajdonosunk is maximálisan támogatta ezt a fajta átgondolt előkészítést, biztosítva a szükséges időt, energiát és pénzt.”

A cikk szerint a BIM-stratégiáján 2019 óta dolgozó Duna Aszfaltnál korábban számos más szoftvert is kipróbáltak, mielőtt a Quadri és a Novapoint tesztelését elkezdték. Az infrastruktúra fejlesztéseknél megszokott szoftverek tapasztalataik szerint kevésbé hatékonyak; a Quadri és a Novapoint tesztelésekor viszont kiderült: ezek az eszközök tökéletesen illenek a stratégiájukhoz. Ismereteik szerint ezeket nemcsak hazánkban, de a közép-európai térségben is elsőként alkalmazzák infrastruktúra fejlesztő vállalatként.


A 83-as út fejlesztésénél már az új rendszerrel folyik a munka

A két szoftver közül a Novapoint maga a tervező szoftver, míg a Quadri egy felhőmegoldással azt biztosítja, hogy egy tervben egyszerre többen is tudjanak dolgozni. A projekt egyelőre a tesztfázisban jár: a Duna Aszfalt két fejlesztésnél alkalmazza ezt a fajta BIM-alapú megoldást. A cikkből kiderül, az egyik érintett projekt a 83-as főút négysávossá fejlesztése, ahol a Duna Aszfalt a Soltút Kft.-vel közös konzorciumban és az EuroAszfalt Kft. alvállalkozásával dolgozik.

A cikk szerint a jelenlegi normál munkamenetben kivitelezőként a Duna Aszfalt egy projekt kezdetén nagymennyiségű tervrajzot kap meg, amiből aztán a cég földmérői és mérnökei a fejlesztés helyszínén – kézzel bedolgozva az adatokat – készítenek egy digitális modellt. Ehhez képest egy sokkal kontrolláltabb és közvetlenebb adatáramlást szeretnének megteremteni a tervezéstől a kivitelezésig – derül ki Bakos Ervin szavaiból. Ennek érdekében a társaságnál egy 3D-ben modellező mérnökcsapat, illetve egy 3D-s földmérő csapat is létre jött, amelyeknek a jövőben Tiszavölgyi Karolina szavai szerint a bővítését tervezik.


Ebből a szempontból egyedülálló a piacon ez az eszköz

A cégnél most kiépülő BIM-es alkalmazás előnyeit részletezve Bakos Ervin elmondta, a projektek során azonnali hozzáférésük van egy folyamatosan frissülő 3D-s BIM modellhez, amely a valós projektadatokat ábrázolja. További jelentősége a Novapointnak, hogy sokkal jobban tudja kezelni a nagyobb útépítő projekteket a többi tervezőszoftverhez képest, melyek már 2-3 kilométeres nagyság felett túl lassúvá válnak.

Mindezeken túl a Duna Aszfalt szakembereinek az is nagy előnyt jelent, hogy a Quadri által gördülékenyen tudnak dolgozni több különböző szoftver adataiból is – ahogy ezt a 83-as útnál is megtapasztalták.

A Quadri ugyanis lehetővé teszi a tervadatok közvetlen beolvasását különböző szoftverekből, anélkül, hogy ehhez a file exportálásra lenne szükség.

„Ebben a tekintetben ez a szoftver egyedülálló a piacon” – fogalmazott Bakos Ervin. Hozzátette, a BIM által a technikai kihívások elemzését is fejlesztették, így sokkal hamarabb tudnak velük foglalkozni, elkerülve ezáltal a leállásokat a kivitelezésben.

Szabó Beatrix így összegezte a Quadri által kialakított BIM-alkalmazás előnyeit: „Folyamatos kontrollt biztosít arról, hogy mi, mikor és ki által történt a modellben. A résztvevőknek azonnali hozzáférése van a modell adataihoz, valamint különböző jogosultsági szintek alapján kinyerhetők a mennyiségek, a gépvezérlési és egyéb adatok. Ezzel összességében rengeteg időt takarítunk meg.”

Galéria

Best PracticesBIMDuna Aszfalt Zrt.innovációSoltút Kft.EuroAszfalt Kft.

Hírlevél

Hirdetés