A modern, digitális technológiák alkalmazásával, a korszerűsítéssel és a hatékonyság növelésével a fiatalok számára is vonzóbbá tehető az építőipar - erre helyezi a fókuszt a Duna Aszfalt.
Sikeresen zárult az óriási érdeklődésre számot tartó Duna Group Szabadegyetem. A magyar építőiparban eddig példa nélküli kezdeményezés 83 gyakorlati tudásra éhes hallgatót vonzott, akik az egyetem első, innovációs témákat feldolgozó napján több előadás során is megismerkedhettek a hazai építőipar legmodernebb technológiáival, eszközeivel. Ezeken az előadásokon a Duna Csoport szakemberei bemutatták az „Innovatív döntéstámogatás a mélyépítési munkafolyamatok automatizálásának, digitalizálásának és optimalizálásának segítségével” elnevezésű projektet is, melyet a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal támogatásra érdemesnek minősített.
Tavaly az építőipari munka automatizálásának, digitalizációjának kutatására és fejlesztésére, valamint a projekt nyomon követésére nyert mintegy egymilliárd forint támogatást a Strabag Építőipari Kft., a Duna Aszfalt Kft. és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) konzorciuma. A hazai mélyépítés nyugati országokhoz való felzárkóztatása mellett az innovatív építési megoldásokat alkalmazó infrastrukturális projekt célja továbbá:
A modern, digitális technológiák alkalmazásával, a korszerűsítéssel és a hatékonyság növelésével a fiatalok számára is vonzóbbá tehető az építőipar, ami új jövőképet teremthet az ágazatnak. A budapesti, debreceni, győri, pécsi és bajai egyetemekről érkezett hallgatók ennek köszönhetően érdeklődve hallgatták az előadásokat.
Lehel Zoltán, a Magyar Közút Nzrt. Nógrád megyei igazgatója, a Magyar Út- és Vasútügyi Társaság (MAÚT) közúti alelnöke, illetve a Duna Aszfalt egykori innovációs főmérnöke például az innováció feltételeiről és lehetőségeiről beszélt.
A szakember bemutatta, hogy a vállalkozói működés szinte minden területére kiterjeszthető az innovatív gondolkodásmód, mely az értékteremtés legkézenfekvőbb eszköze, továbbá a versenyképesség, versenyelőny alapfeltétele napjainkban.
Az innováció fontosságát és szerepét nemcsak a változó gazdasági körülmények magyarázzák, hanem az a tudományos-technológiai fejlődés is, amely minél inkább tetten érhető mindennapjainkban is. Szabó Beatrix, a Duna Aszfalt BIM divíziójának a vezetője erről a fejlődésről, a BIM alkalmazásáról és a cégcsoportnál kifejlesztett munkamódszerekről adott átfogó képet.
Meglátása szerint a már több európai országban elindult építőipari folyamatok teljes egészében való átvétele nem elégséges, hisz az eddigi tapasztalatokat adaptálni kell a hazai viszonyokra és saját fejlesztési irányokat kell kidolgozni.
Az új munkamódszerek kidolgozása mellett a technológiai újdonságok és eszközök kipróbálása is a hazai szakemberek feladata.
A 3D-felmérések során használt innovatív eszközökről – melyeket nem mellesleg részben a fent említett pályázati forrásból szerzett be a Duna Aszfalt Kft. – Vass Imre geodéta tartott előadást, míg Fatér Gábor, a, szintvezérelt automata gépek vezetője a 3D vezérelte útépítés előnyeit mutatta be a hallgatóságnak. Mindkét szakember hangsúlyozta, hogy az új eszközök, gépek beszerzése során kialakult kapcsolat a gyártókkal, szállítókkal lehetővé tette azt is, hogy a jövőben még szorosabb legyen az együttműködés, egyre gyakrabban kérik ki véleményüket, javaslataikat az új megoldások fejlesztésekor.
Az már most egyértelmű, hogy a projektben elvégzett kutatásokkal és vizsgálatokkal lehetőség nyílik a projektben résztvevők speciális tudásának fejlesztésére, sőt a létrejött eredmények és tapasztalatok később az oktatásban is felhasználhatók, így talán a szabadegyetemen résztvevő fiataloknak is lehetőségük nyílik majd ezen tudás elsajátítására az egyetemek falai között.
Addig is a hasonló jellegű projektek, az innovatív törekvésekkel felvértezett vállalatok, az újdonságokra nyitott szakemberek és a szabadegyetemhez hasonló, úttörő jellegű rendezvények biztosíthatják, hogy a hazai építőiparban is megkezdődhessen a nyugat-európai országokhoz való felzárkózás.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.