A Fili & Forme 2010 óta látta el a Mapeit szerkezeti szálakkal. A vállalat jövője mostantól a Mapei csoportba való teljes integrációban rejlik.
A betonhoz használatos szerkezeti szálak szártója, a Fili & Forme csatlakozik a Mapei Csoporthoz. A Fili & Forme vállalatot 1994. március 15-én alapította meg Lorena Gamberini a Modena melletti San Cesario sul Panaro városában. Egykori munkatársaival és olyan részvényesekkel együtt, akik együttes tapasztalattal rendelkeztek ezen a területen, elhatározta, hogy új műanyag-extrudálási üzletbe fog, és szálakat gyárt a háztartási takarítóeszközökkel foglalkozó ipar számára.
A termékek minőségénének és a hatékony szolgáltatásnak köszönhetően néhány éven belül a vállalat az egész ágazat egyik legfontosabb szereplőjévé vált. Az árbevétel villámgyorsan növekedett, miközben a vállalat a legtöbb tengerentúli piacra kiterjesztette a jelenlétét. Az extrudált polimerek lényegében seprűgyártó iparnak szánt PVC és háztartási seprűkhöz való polipropilén (PP) szálak voltak.
Az évek során a Fili & Forme megszilárdította a tevékenységének megfelelő ágazatban betöltött vezető szerepét, miközben folyamatosan új lehetőségeket keresett termékportfóliója innovatív, magas hozzáadott értéket képviselő termékekkel való bővítésére, hogy teljesen más alkalmazási igényeknek is megfelelhessen.
2007-ben következett be a fordulópont, amikor a Modenai és Reggio Emilia-i egyetemmel együttműködve a Fili & Forme szabadalmaztatta az első, beton megerősítéséhez használható szerkezeti szálat. A vállalat hirtelen egy teljesen új piacon találta magát, és ebből a célból létrehozta az új ISTRICE márkát, mely a kezdetektől fogva egyre jobban arra ösztönözte a vállalatot, hogy további kutatási és új fejlesztési projektekbe fogjon, és így szálak széles skáláját gyártsa kifejezetten az építőipar világa számára.
Ezek az új szálak az alábbi előnyöket kínálják más megoldásokkal szemben:
Használatukkal pedig a mechanikai teljesítőképesség következtében jelentősen csökkenthető, vagy akár teljesen elhagyható a hagyományos acélvasalat.
Az ipari betonpadlókkal foglalkozó ágazatnak szánt iBETON, a föld alatti építkezéseken használt lőttbetonokhoz való iSHOTS, az előregyártott betonelemekhez való iPREFS, valamint a cement–esztrichekhez való Iscreed is a piacra került időközben.
Új elosztóhálózatokat hoztak létre és erősítettek meg a nagy felvevőképességű piacokon, például Lengyelországban, Törökországban, Spanyolországban és Belgiumban. A vállalat szaktudásába való beruházások új, dedikált gyártósorok telepítésével folytatódtak.
A Fili & Forme 2010 óta látta el a Mapei csoportot a MAPEFIBRE márkájú szerkezeti szálakkal. Az a Cég, mely mindig is nagy figyelmet szentelt a kutatásnak és a fejlesztésnek, és azt a célt tűzte ki maga elé, hogy megfeleljen az egyre nagyobb követelményeket támasztó és egyre inkább versenyorientált piac igényeinek, gyorsan ígéretes lehetőségnek látta az Istricet.
A Mapei a jövőbeli céljaival összhangban teljesen felvásárolta a Fili & Forme vállalatot.
Az új leányvállalat számára ez lehetőséget nyújt arra, hogy ipari és kereskedelmi együttműködést valósítson meg egy olyan multinacionális szervezettel együtt, mely sok éve tevékenykedik az építőipar számára gyártott termékek ágazatában.
Az egyesülés bizonyára megerősíti az Istrice márkát mind helyben, mind nemzetközi szinten. Ugyanakkor lehetőséget kínál a Mapei csoport számára, hogy még jobban megszilárdítsa az építőipari piacon betöltött vezető szerepét.
Természetesen nem kevés, a Fili & Forme a mai napig elért 9,7 millió euró árbevétele, de a közös munkától mindkét vállalat jelentős további növekedést remél. Ezen az innovatív területen érthető ez a várakozás, hiszen a cég az egyetlen makroszintetikus szerkezeti szálakat gyártó vállalat Olaszországban, és termelési kapacitás tekintetében az egyik legfontosabb európai szereplő.
Istrice szálak használatával 10 év alatt több mint 10 millió négyzetméter padló és több mint 50 km alagút épült. A referenciák közül néhány jelentős projekt egyebek mellett a Fiat új gyárának és a közép-olaszországi Lamborghini és Maserati gyár padlója, valamint a 2015-ös Milánói Világkiállítás alaplemeze.
Az infrastrukturális ágazatban a vállalat közreműködésével készült például az ingulai (Dél-Afrika) vízerőmű, a törökországi Elmadag alagút, valamint számos alagút a Nemzeti Árvízvédelmi projekt keretében Málta szigetén, és további alagutak a Salerno-Reggio Calabria autópálya mentén Olaszországban.
A Fili & Forme jövője a Mapei csoportba való teljes integrációban rejlik, miközben továbbra is megőrzi a speciális gyártási folyamatokkal összefüggő sajátosságait. Jelenleg a második generációs PP szálak kifejlesztése és tesztelése a legfontosabb célja a vállalatnak. Ezek a kompozitok képesek növelni a beton mechanikai teljesítőképességet, így kikövezik az új alkalmazások és új nagy projektek felé vezető utat.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.