Nyolc éve dolgozik az építőiparban Rofrics Alíz, az októberi Hónap Mérnöke, a Hídépítő és az A-Híd vezető mérnöke, akinek folyamatosan ível felfelé a karrierje, miközben változatos, de gyakran kifejezetten nagy jelentőségű projekteken dolgozik: villamosfelújítás és ivóvízberuházás mellett korábban a komáromi új Duna-híd munkálataiban is részt vett, jelenleg pedig a Hárosi híd munkálataiban és a Nemzeti Atlétikai Stadion épülő új gyalogos híd építésében is szerepet játszik.
A balatonboglári születésű Rofrics Alíz az a típusú vezető, aki példával mutat utat a munkatársaknak – derül ki beszélgetésünk során. Ha hétvégén kell dolgozni, vagy ha akár az - építőiparban sajnos megszokott módon – egy kifejezetten negatív sajtóval bíró projekten, akkor is igyekszik ugyanazzal a lendülettel nekiállni a napjának. „Szeretek részt venni minél többet minél közvetlenebbül a munkában, szeretek a terepen lenni. Ha például egy mérésről van szó gyakran nem tudom megállni, hogy ne én végezzem el” – mondja el lapunknak az októberi Hónap Mérnöke. Hozzáteszi: mindez tapasztalatai szerint pozitív hatással van a helyszíni munkára: „ha az látszik, hogy én is ott vagyok és megteszek mindent a projekt sikeréért, az pozitív hatással van az ott dolgozókra.”
Mindennek két másik vonzata is van: Rofrics Alíz a munkával kel, és a szorosabb időszakokban a munkával is fekszik, másrlészről viszont
ő az, akinek már többször is mondták beruházók képviselői, hogy nyugodtak a projekttel kapcsolatban, ha az arcán mosoly van.
A mérnökök új generációját képviselő szakember már a gimnáziumban is a fizika és a matematika tantárgyakhoz érezte a legnagyobb affinitást, így természetesnek tűnt az út a BME építőmérnöki szakjára. Itt aktívan részt vett a kari szakmai élet szervezésében, így került kapcsolatba a Híd-csoporttal (melynek az A-Híd Zrt. és a Hídépítő Zrt. is meghatározó részei). Szakmai gyakorlatát is itt kezdte – és azóta is a magyar hídépítés több mint 70 éves múltú vállalatánál dolgozik.
De nem csak hídépítési munkái voltak, karrierjének eddigi nyolc évében már számos szerteágazó területen volt lehetősége tapasztalatra szert tenni. Még szakmai gyakornokként vett részt a jelenleg a baloldali szakasz felújításának végén járó M0-ás Hárosi híd mai jobboldali pályájának építkezésén. „Eredetileg 2x2 sávos volt a híd, ami még a rendszerváltáskor épült, ezt tükrözték akkor le – így a mai jobb pálya építkezésének végén kezdtem a karrieremet. Most is ugyanabban az irodában dolgozok, csak most a decemberre lezáruló felújítási munkálatokban, mint az alvállalkozó vezető mérnöke a bal pálya hídszerkezetén.”
A szakmai gyakorlat után a mérnök Híd-csoportnál maradt (amely neve ellenére számos más területen is tevékenykedik. „A hármas villamos felújításán kezdtem a munkát, itt nagyon sok mindent meg lehetett tanulni a központi feladaton kívül is: az út és -közműépítésről, olyan dolgokat, amik nem kapcsolódnak klasszikusan a hídépítés területéhez. Ezt követően pedig egy ivóvízminőségjavító beruházáson dolgoztunk, itt ismét újabb szakterületen képezhettem magam” – számol be első éveiről. De kiderül: épített vasúti peronokat is, az egyik ilyen feladattól került át a komáromi új Duna-híd projektjére (ezt a Hídépítő Zrt. a Mészáros és Mészáros Zrt.-vel konzorciumban fővállalkozóként építette fel).
A változatos munkáiból praktikus tapasztalatot vont le:
„A legjobb rutin, amit megszereztem, az az, hogy nem lehet rutint szerezni. Pontosabban: nem lehet mindig felkészülni az új eseményekre, így az a legfontosabb, hogy mindig úgy álljon az ember a problémához, hogy már ne frusztrálja, hogy nem feltétlen tudja a megoldást elsőre és álljon mindig készen a tanulásra.”
Ez a hozzáállás hozzásegítette Rofrics Alízt a Közúti Szakemberekért Alapítvány 2019-es Év Fiatal Mérnöke díjának elnyeréséhez is. „Nagy megtiszteltetésnek éreztem, hogy a vezetőség jelezte: örömmel vennék, ha én pályáznék, mint ahogy a mostani jelölés is hasonlóan jó érzéseket váltott ki bennem” – mondja el mosolyogva. „A Fiatal Mérnök-díjra a 14-es villamos új megállóhelyének létesítésével pályáztam: ez nem volt nagy projekt, és pont ezért a feladatok nagy százalékát én végeztem el, ezért választottam.”
Visszatérve a karrierjéhez kifejti: „a komáromi híd régi nagyon kedves projekt volt nekem, sokat vettem részt már az előkészítésében is és szívesen maradtam volna tovább is, de mivel a peronépítésen dolgoztam a kezdetén, mire odaértem már nagyrészt volt a feladatoknak gazdája. Így nem éreztem száz százalékban a magaménak a fejlesztést, így alakult, hogy átmentem az M0 déli szakasz felújításra.” (Itt az A-Híd Zrt. az STR M0-ás konzorcium alvállalkozója - a szerk.)
Erről a projektről elmondja: fontos, lényeges munkát végeztek és végeznek el, és volt egy olyan időszak amikor mindenki frusztrált volt, hiába végezték a lehető legjobban munkájukat. „Megtanultam, hogy ne kívülről várjam a dicséretet, hanem a szakmától, a kis közegtől, aki itt dolgozott és tisztában van az itt végzett munkával.” Mindemellett ahhoz, hogy az idei iskolakezdésre birtokba vehesse a közlekedés a hidat gyakran megfeszített tempóban dolgozott a nyáron. „Volt, hogy hazaértem, a munkával feküdtem le és reggel már azon forgott az agyam, hogy hova kell menni először és mit várunk el magunktól ma. Ebben az időszakban a hétvégéken is kellett dolgozni, de elkészültünk, és most már enyhült a nyomás.”
Míg a Hárosi híd építkezésén Rofrics Alíz (sokat dícsért projektvezetője és mentora) Medvecki István kivételével egyedüli A-Híd-as mérnökként dolgozik, addig a lefutóban lévő projekttel párhuzamosan egy másik Duna-híd építkezésében is részt vesz egy mérnökcsapat részeként. A budapesti Nemzeti Atlétikai Stadion a Beruházási Ügynökség BMSK Zrt. megvalósításában, a ZÁÉV Építő Zrt. és a Magyar Építő Zrt. konzorciumának fővállalkozásában valósul meg, a Hídépítő Zrt. alvállalkozóként dolgozik. Rofrics Alíz itt egy egészen különleges légies műtárgy kialakításán dolgozik munkatásaival.
A vezető mérnök lelkesen beszél a sportlétesítményt a Csepel szigettel összekötő hídról. Leírja a munka folyamatát melyben egy közel 70 méteres pilon felújításához közelednek a híres Clark Ádám úszódaru segítségével. A megvalósítás (a szerkesztő szakmai véleménye szerint) egy kifejezetten impozáns technológia kihívás megvalósítása lesz. Az eddigi munkálatokról több cikkben is beszámoltunk.
Rofrics Alíz munkája kapcsán felmerül a kérdés: miért nem lépett még előre a projektvezetői szerepkörbe? A választ két fontos elemre lehet bontani. A válasz egyik része tulajdonképpen nem is a kérdésfelvetés kapcsán hangzik el az interjúban, hanem még korábban, amikor a mérnök az újdonságokra felkészülés, az újabb-és újabb tanulás fontosságáról beszél. A szakember itt kifejti: a Híd-csoport egy nyitott hely, ahol nem zárják el a tudást, és mindenkinek megadják a lehetőséget.
„Egykori évfolyamtársaimmal beszélgetve látom, hogy nőként nincs mindenhol így a szakmában, de nálunk megvannak a lehetőségek. A munkaterületen gyakran többet kell belerakni, hogy az alvállalkozók bizalmát megnyerjem, hogy megfelelően figyeljenek rám, de én megteszem, a Hídépítő pedig sokkal jobb környezet erre, mint a szakma nagy része.”
Másrészről a mérnök elmondja: Medveczki István többször is megpendítette már nála a húrt ennek kapcsán. „Azonban én nem szeretnék irodába menni dolgozni. Ez az a szint, ahol igazán otthon érzem magam, a terepen, nem szeretném a több gép előtt végzett munkát, az ezzel járó életmódváltozást. A Covid alatt is az volt számomra az egyik pozitív pont, hogy mindig kint lehettem a munkaterületen.”
Szabó Ákos
A Weinberg számára a fenntarthatóság nem csak papíron, hanem a gyakorlati megvalósítás során is fontos.
BudapART néven pályázatot hirdetett a Market.