Az építőipari szakmák növekvő népszerűségéről, a szakemberképzésről és a kontárok elleni fellépésről is beszélgettünk Markovich Bélával, a Mapei ügyvezetőjével.
Az építőiparban a segítségnyújtás egybeforrt a Mapei nevével. A vállalat ezt már számos alkalommal bizonyította, és teszi ezt folyamatosan. Markovich Bélával, a vállalat ügyvezetőjével a Mapei elmúlt évéről, a közeljövőt érintő tervekről, célokról beszélgettünk.
„A 2021-es év a Mapei történetének legsikeresebb éve volt mind árbevétel, mind eredmény szempontjából” – tájékoztatott a beszélgetés elején a vállalatot több mint 30 éve irányító vezető.
„Nem volt egyszerű évünk: a koronavírus-járvány jelenléte már megszokott volt, az ebből adódó helyzeteket átszervezésekkel megoldottuk. Az igazi nehézséget az alapanyaghiány és az alapanyagok árának növekedése okozta” – emelte ki.
Volt hiány bizonyos anyagokból, sőt olyan is előfordult, hogy ebben az esetben a konkurenciához kellett irányítani a megrendelőt. Nagyrészt azonban, ha hosszabb határidővel is, de tudott szállítani a vállalat.
„A termelési osztályvezetőkkel azon dolgoztunk, hogyan tudnánk beszerezni az alapanyagokat. Az olasz anyavállalattól hoztunk be termékeket, de mivel kevés volt az alapanyag, így kevés volt a késztermék is. Nagyon sokat egyeztettem az anyavállalattal, hogy biztosítsanak számunkra készterméket, a tavalyi év nagy része ezzel telt el.”
Markovich Béla szerint nagy lendületet adtak a piacnak a felújítást támogató állami programcsomagok.
Amikor a siker titkáról kérdeztük, az ügyvezető természetesen a segítségnyújtást emelte ki elsőként.
„Küldetésünknek tekintjük, hogy segítsünk minden építtetőnek elérni a céljait, megvalósítani az álmait. Tesszük mindezt a fenntarthatóság szem előtt tartásával. Igyekszünk felmérni, hogy mire van szüksége a piacnak és az építtetőknek, és mi hogyan tudunk ehhez hozzájárulni.”
A Mapei sikerének másik forrása, hogy a koronavírus-járvány miatti szigorú intézkedések ellenére is meg tudta tartani dolgozói lelkesedését. A vezetőket ösztönzik a munkatársakkal való folyamatos kapcsolattartásra, év elején átbeszélik az általuk az adott évre kitűzött célokat, elismerik a teljesítményüket.
„A jót el kell ismerni: nem csak a kollégáinkkal, hanem a partnereinkkel való kapcsolatunkat is ez határozza meg. Ez a siker egyik alapja.”
Az ügyvezető véleménye szerint a piaci helyzet is hozzájárult a sikerhez. A vállalat az idei évre is magas célokat tűzött ki.
A 2022-es évre vonatkozó tervekkel kapcsolatban Markovich Béla elsőként a Minősített Szakember Képzés továbbfejlesztését említette. További gyakorlati képzésekkel bővítik a programot, emellett cégvezetéssel, értékesítéssel, kommunikációval kapcsolatos ismeretanyagot adnak át a résztvevőknek.
Bővíteni szeretnék a Mapei által 2016-ban létrehozott Magyar Építőipari Szakemberek Közösségének létszámát. A jelenleg közel 4000 tagot számláló szervezet számos egyedülálló szolgáltatást kínál a szakemberek számára: például képzéseken vehetnek részt vagy kedvezményesen tankolhatnak. Új kezdeményezés az Értékesítési Akadémia, ahol a tervek szerint a kereskedőket segítenék értékesítési praktikákkal.
A Mapei zászlajára tűzte a kontármunka elleni harcot, akiknek a száma eléggé megnövekedett az utóbbi időben. Ezeket a „szakembereket” ki kell szorítani a piacról, illetve csökkenteni kell annak a lehetőségét, hogy munkához jussanak.
„Ezek a »Mekk Mesterek« rengeteg kárt okoznak a megrendelőknek, akik fenntartások nélkül elfogadják javaslataikat. Különböző csatornákon hasznos tartalmakkal, információkkal igyekszünk segíteni és felhívni az építtető figyelmét, hogy mire ügyeljen a szakember kiválasztása során, és arra is ösztönözzük, hogy előre gondolkodjon, tervezzen, így valóban megtalálhatja azt, aki a segítségére lehet.”
A vállalat az előzőeken túl újraindítja szakember ajánló rendszerét:
„Ide csak korábbi megrendelők ajánlásaival rendelkező szakemberek kerülhetnek be, tehát azt tudjuk megmutatni a leendő megrendelőknek, hogy akik itt vannak, azok a múltban jót alkottak, és segítették az építtetőt álmai megvalósításában.”
A továbbképzésen túl az utánpótlás kinevelése is fontos kérdés. A fiatalok építőipar felé való terelése érdekében a Mapei munkatársai rendszeresen ellátogatnak oktatási intézményekbe.
„Egyik célközönségünk a szakmaválasztás előtt álló 7-8. osztályos tanulók, de megyünk szakiskolákba is, ahol modern termékekkel, technikákkal ismertetjük meg a diákokat” – tájékoztatott Markovich Béla.
Majd hozzáfűzte:
„Tapasztalataink azt mutatják, hogy az elmúlt 5 évben egyre népszerűbb az építőipar és a burkoló szakma, de még messze nem olyan népszerű, mint amennyire azt szeretnénk. Bár a modern technológiának köszönhetően sok könnyebbség van, (például liftek, daruk viszik fel az anyagokat), ez mégiscsak fizikai munka, és sokszor nehéz körülmények között is dolgozni kell; de azért valljuk be, hogy jól lehet vele keresni. Épp ez utóbbi miatt növekszik népszerűsége a felnőttek körében, hiszen komoly munkadíj emelkedés figyelhető meg.”
A Mapei vezetője szerint szemléletváltásra van szükség a szülők körében is: el kell fogadtatni, hogy azok a gyerekek, akik már nem akarnak tovább az iskolapadban ülni, hadd tanuljanak szakmát. Így lehetőségük adódik az alkotásra, amiben sikereket érhetnek el, a saját álmaik megvalósításán túl segítenek a megrendelő elképzeléseit is valóra váltani. Így válnak boldog, kiegyensúlyozott felnőtté, akik mindemellett jól is keresnek.
A beszélgetés során természetesen szót ejtettünk a termékekről is.
„Látjuk, hogy a meglévő anyagoknál milyen nehézségekkel küzdenek a kivitelezők bekeverés, bedolgozás vagy végeredmény terén. Az új termékek fejlesztése során ezeknek a nehézségeknek a leküzdése motivál.”
Így született meg az új epoxi fugázó, a Kerapoxy Easy Design. Az epoxiról köztudott, hogy nehéz bedolgozni mert sprőd, utána pedig nehéz lemosni, mert ragad. Az új fugázóban egyesül az epoxi sav- és vízállósága, bedolgozása viszont egy hagyományos cementes fugáéhoz hasonlóan egyszerű és könnyen lemosható.
„A termékkel időt lehet megtakarítani, ami kulcskérdés manapság, hiszen minél rövidebb idő alatt végez a munkával a szakember, annál hamarabb jut a következőhöz: a több megrendelés nagyobb bevételt eredményez.”
Folytatva a fejlesztések sorát a Mapei vezetője kiemelte, hogy megalkottak egy építőpanelt, mely elsősorban fürdőszobákban pengefalak, mosdóállványok, mosdószekrények építéséhez és kádak körbefalazásához ideális. A már szigetelt, kész panelek egyik nagy előnyeként azt hangsúlyozta, hogy könnyedén alkalmazható felületek kiegyenlítésére, szállítása egyszerű, ami egy panellakás felújítása esetén könnyebbséget jelent.
Korábban már beszámoltunk róla, hogy a vállalat új vakolatszínekkel is bővítette a palettáját, melyek textúrája illeszkedik a magyar igényekhez, szokásokhoz.
Markovich Béla a beszélgetés zárásaképp így fogalmazott:
„Sok minden változik körülöttünk, a Mapei stratégiája azonban változatlan: célunk, hogy segítsünk az építőipart. Ez így van 30 éve, és még legalább 100 évig így is marad.”
Az ÉVOSZ Médiatagozata által első ízben szervezett konferencián az ágazat kommunikációs és marketing szakemberei teszik le egy közös tudástár alapjait.
A nagykanizsai cég a helyi Családok Átmeneti Otthonában újította fel a vizesblokkot.