Az építőipari szakmák növekvő népszerűségéről, a szakemberképzésről és a kontárok elleni fellépésről is beszélgettünk Markovich Bélával, a Mapei ügyvezetőjével.
Az építőiparban a segítségnyújtás egybeforrt a Mapei nevével. A vállalat ezt már számos alkalommal bizonyította, és teszi ezt folyamatosan. Markovich Bélával, a vállalat ügyvezetőjével a Mapei elmúlt évéről, a közeljövőt érintő tervekről, célokról beszélgettünk.
„A 2021-es év a Mapei történetének legsikeresebb éve volt mind árbevétel, mind eredmény szempontjából” – tájékoztatott a beszélgetés elején a vállalatot több mint 30 éve irányító vezető.
„Nem volt egyszerű évünk: a koronavírus-járvány jelenléte már megszokott volt, az ebből adódó helyzeteket átszervezésekkel megoldottuk. Az igazi nehézséget az alapanyaghiány és az alapanyagok árának növekedése okozta” – emelte ki.
Volt hiány bizonyos anyagokból, sőt olyan is előfordult, hogy ebben az esetben a konkurenciához kellett irányítani a megrendelőt. Nagyrészt azonban, ha hosszabb határidővel is, de tudott szállítani a vállalat.
„A termelési osztályvezetőkkel azon dolgoztunk, hogyan tudnánk beszerezni az alapanyagokat. Az olasz anyavállalattól hoztunk be termékeket, de mivel kevés volt az alapanyag, így kevés volt a késztermék is. Nagyon sokat egyeztettem az anyavállalattal, hogy biztosítsanak számunkra készterméket, a tavalyi év nagy része ezzel telt el.”
Markovich Béla szerint nagy lendületet adtak a piacnak a felújítást támogató állami programcsomagok.
Amikor a siker titkáról kérdeztük, az ügyvezető természetesen a segítségnyújtást emelte ki elsőként.
„Küldetésünknek tekintjük, hogy segítsünk minden építtetőnek elérni a céljait, megvalósítani az álmait. Tesszük mindezt a fenntarthatóság szem előtt tartásával. Igyekszünk felmérni, hogy mire van szüksége a piacnak és az építtetőknek, és mi hogyan tudunk ehhez hozzájárulni.”
A Mapei sikerének másik forrása, hogy a koronavírus-járvány miatti szigorú intézkedések ellenére is meg tudta tartani dolgozói lelkesedését. A vezetőket ösztönzik a munkatársakkal való folyamatos kapcsolattartásra, év elején átbeszélik az általuk az adott évre kitűzött célokat, elismerik a teljesítményüket.
„A jót el kell ismerni: nem csak a kollégáinkkal, hanem a partnereinkkel való kapcsolatunkat is ez határozza meg. Ez a siker egyik alapja.”
Az ügyvezető véleménye szerint a piaci helyzet is hozzájárult a sikerhez. A vállalat az idei évre is magas célokat tűzött ki.
A 2022-es évre vonatkozó tervekkel kapcsolatban Markovich Béla elsőként a Minősített Szakember Képzés továbbfejlesztését említette. További gyakorlati képzésekkel bővítik a programot, emellett cégvezetéssel, értékesítéssel, kommunikációval kapcsolatos ismeretanyagot adnak át a résztvevőknek.
Bővíteni szeretnék a Mapei által 2016-ban létrehozott Magyar Építőipari Szakemberek Közösségének létszámát. A jelenleg közel 4000 tagot számláló szervezet számos egyedülálló szolgáltatást kínál a szakemberek számára: például képzéseken vehetnek részt vagy kedvezményesen tankolhatnak. Új kezdeményezés az Értékesítési Akadémia, ahol a tervek szerint a kereskedőket segítenék értékesítési praktikákkal.
A Mapei zászlajára tűzte a kontármunka elleni harcot, akiknek a száma eléggé megnövekedett az utóbbi időben. Ezeket a „szakembereket” ki kell szorítani a piacról, illetve csökkenteni kell annak a lehetőségét, hogy munkához jussanak.
„Ezek a »Mekk Mesterek« rengeteg kárt okoznak a megrendelőknek, akik fenntartások nélkül elfogadják javaslataikat. Különböző csatornákon hasznos tartalmakkal, információkkal igyekszünk segíteni és felhívni az építtető figyelmét, hogy mire ügyeljen a szakember kiválasztása során, és arra is ösztönözzük, hogy előre gondolkodjon, tervezzen, így valóban megtalálhatja azt, aki a segítségére lehet.”
A vállalat az előzőeken túl újraindítja szakember ajánló rendszerét:
„Ide csak korábbi megrendelők ajánlásaival rendelkező szakemberek kerülhetnek be, tehát azt tudjuk megmutatni a leendő megrendelőknek, hogy akik itt vannak, azok a múltban jót alkottak, és segítették az építtetőt álmai megvalósításában.”
A továbbképzésen túl az utánpótlás kinevelése is fontos kérdés. A fiatalok építőipar felé való terelése érdekében a Mapei munkatársai rendszeresen ellátogatnak oktatási intézményekbe.
„Egyik célközönségünk a szakmaválasztás előtt álló 7-8. osztályos tanulók, de megyünk szakiskolákba is, ahol modern termékekkel, technikákkal ismertetjük meg a diákokat” – tájékoztatott Markovich Béla.
Majd hozzáfűzte:
„Tapasztalataink azt mutatják, hogy az elmúlt 5 évben egyre népszerűbb az építőipar és a burkoló szakma, de még messze nem olyan népszerű, mint amennyire azt szeretnénk. Bár a modern technológiának köszönhetően sok könnyebbség van, (például liftek, daruk viszik fel az anyagokat), ez mégiscsak fizikai munka, és sokszor nehéz körülmények között is dolgozni kell; de azért valljuk be, hogy jól lehet vele keresni. Épp ez utóbbi miatt növekszik népszerűsége a felnőttek körében, hiszen komoly munkadíj emelkedés figyelhető meg.”
A Mapei vezetője szerint szemléletváltásra van szükség a szülők körében is: el kell fogadtatni, hogy azok a gyerekek, akik már nem akarnak tovább az iskolapadban ülni, hadd tanuljanak szakmát. Így lehetőségük adódik az alkotásra, amiben sikereket érhetnek el, a saját álmaik megvalósításán túl segítenek a megrendelő elképzeléseit is valóra váltani. Így válnak boldog, kiegyensúlyozott felnőtté, akik mindemellett jól is keresnek.
A beszélgetés során természetesen szót ejtettünk a termékekről is.
„Látjuk, hogy a meglévő anyagoknál milyen nehézségekkel küzdenek a kivitelezők bekeverés, bedolgozás vagy végeredmény terén. Az új termékek fejlesztése során ezeknek a nehézségeknek a leküzdése motivál.”
Így született meg az új epoxi fugázó, a Kerapoxy Easy Design. Az epoxiról köztudott, hogy nehéz bedolgozni mert sprőd, utána pedig nehéz lemosni, mert ragad. Az új fugázóban egyesül az epoxi sav- és vízállósága, bedolgozása viszont egy hagyományos cementes fugáéhoz hasonlóan egyszerű és könnyen lemosható.
„A termékkel időt lehet megtakarítani, ami kulcskérdés manapság, hiszen minél rövidebb idő alatt végez a munkával a szakember, annál hamarabb jut a következőhöz: a több megrendelés nagyobb bevételt eredményez.”
Folytatva a fejlesztések sorát a Mapei vezetője kiemelte, hogy megalkottak egy építőpanelt, mely elsősorban fürdőszobákban pengefalak, mosdóállványok, mosdószekrények építéséhez és kádak körbefalazásához ideális. A már szigetelt, kész panelek egyik nagy előnyeként azt hangsúlyozta, hogy könnyedén alkalmazható felületek kiegyenlítésére, szállítása egyszerű, ami egy panellakás felújítása esetén könnyebbséget jelent.
Korábban már beszámoltunk róla, hogy a vállalat új vakolatszínekkel is bővítette a palettáját, melyek textúrája illeszkedik a magyar igényekhez, szokásokhoz.
Markovich Béla a beszélgetés zárásaképp így fogalmazott:
„Sok minden változik körülöttünk, a Mapei stratégiája azonban változatlan: célunk, hogy segítsünk az építőipart. Ez így van 30 éve, és még legalább 100 évig így is marad.”
A WEST HUNGÁRIA BAU Kft. vezetőségének tagjai maguk is végig járták a szamárlétrát, így pontosan tudják, milyen háttérre van szükség a gyors és profi szakmai munkához. Ennek a csapatnak a tagjaként Dénes Balázs műszaki előkészítőként kezdett dolgozni az akkoriban még regionális vállalatnál, ma pedig már tulajdonosként tekintette át a kedvünkért a magyar magasépítés zászlóshajója működésének legizgalmasabb részleteit.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.