Nemzetközi vendégmeghívottakkal cserél eszmét a magyar ágazat arról, hogy mik a legfrissebb fejlemények. A minisztérium, a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt., illetve természetesen olyan meghatározó kivitelezők is képviseltetik magukat szakértőiken keresztül, mint a Colas-csoport, a Duna Group, vagy a SWIETELSKY.
Mint rendszeresen, idén is a Siófoki Azúr Hotelben találkoznak a szakma képviselői, a Magyar Aszfaltipari Egyesülés (HAPA, Hungarian Asphalt Pavement Association) Nemzetközi Konferenciáján, melyet idén február 14-én és 15-én tartanak meg.
Az eseményt megnyitó beszédében Veress Tibor, a HAPA elnöke kifejtette: az eseménynek két fő célja van: az egyik az, hogy a szakma előre lépését támogassák, a másik pedig az, hogy hogy elősegítsék a hazai (és nemzetközi) szakemberek találkozását, olyan szakmabeliek is találkozzanak, akik amúgy nem kerülnének kapcsolatba egymással.
Kitért arra, hogy az elmúlt mintegy fél évtizedben kifejezetten jól teljesített a hazai aszfalttermelés, a szakma aranykorát élte és rámutatott: a most következő bizonytalanabb másfél-két évet is át fogja vészelni az ágazat, mint ahogy azt korábban is többször is megtette már.
A konferencia témáit összefoglalva pedig hangsúlyozta a technológiai fejlődés fontosságát (a teljes listáról Veres Tibor lapunknak korábbi cikkünkben már bővebben beszélt).
Beszédje végén külön felhívta a figyelmet arra is, hogy 2024-ben az European Asphalt Pavement Association (EAPA) and Eurobitume (European Association for Bitumen) közös konferenciáját Budapesten fogják megtartani.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium részéről Thoroczkay Zsolt főosztályvezető vett részt a megnyitón, aki beszédjében annak alkalmából, hogy a két terület önálló, közös minisztériumot kapott, összefoglalta a közlekedésszervezés adminisztratív múltját.
Ezt követően beszélt a minisztérium és kormányzat szakpolitikai céljaitról is, emlékeztetve, azok az autós közlekedést támogatják. Idézte Lázár János tárcavezetőt is aki még novemberben elmondta: „az autóüldözés korszaka december elsejével véget ér Magyarországon."
A főosztályvezető összefoglalta:
az elmúlt 12 évben eddig soha nem látott mértékű eredményeket ért el a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztése és ezen a területen Közép-Kelet-Európában az élvonalban van az ország, illetve európai összehasonlításban is jól teljesít.
Rámutatott: ezzel számos, a kormányzat által kitűzött cél - mint a határok és a vármegyeszékhelyek gyorsforgalmi elérhetősége - nagymértékben megvalósult. A jövőre nézve többek között említette azt is, hogy új szakmapolitikai célként megjelent a járásközpontok elérhetőségének javítása is.
Az nyitóelőadások után A kétnapos konferenciáról a HAPA technológiai munkacsoportjának vezetőjét is megkérdeztük. Kolozsvári Nándor, aki egyben a Duna Grouphoz tartozó Duna Technológia Kft. irányításáért felelős vezető is, elmondta: Magyarországon ez az aszfaltgyártással, illetve aszfaltbeépítéssel foglalkozó cégeknek a legnagyobb éves rendezvénye, amely immár több mint két évtizedes múlttal rendelkezik. „A célunk egyrészt az, hogy a magyar szakembereknek bemutassuk az aszfaltozás területén a nemzetközi gyakorlatban – illetve Magyarországon – megvalósuló legfrissebb újdonságokat, híreket, másrészről pedig lehetőséget teremtünk a szakma képviselőinek a találkozásra.”
A technológiai munkacsoportról, melyet több mint egy évtizede vezet, Kolozsvári Nándor elmondta: „az ars poeticánk az, hogy a meghatározó rokon szakmai szervezetekkel együttműködve (példaként említem a MAÚT-at, vagy az ÚTLAB-ot), döntően gyakorlati adatok összegyűjtésén alapulva, olyan következtetéseket vonunk le, melyeket a magyar állami szabályozás fel tud használni az útügyi műszaki előírások kialakításakor.”
Végül kiemelte: bár gyakran a HAPÁ-hoz hasonló szakmai szervezetek csak a saját érdekcsoportjaikat képviselik ezekben a folyamatokban a HAPA ezt a hibát elkerüli, nem csak a kivitelezők érdekében végzi a munkáját. „Veress Tibor elnök vezetésével itt már évek óta ügyelünk arra, hogy egy olyan teret hozzunk létre, ahol a megrendelői, kivitelezői és független oldal szakemberei is eszmét tudnak cserélni, és a közös komplex műszaki kompromisszumos megoldásokat meg tudják találni.”
Lendület, megújulás és a korábbi értékek megőrzése vezérelte a SZABADICS Group új arculatát.
Bár harminchárom évet töltött el egy munkahelyen és nem gondolkodott a váltáson, a Paks II. projekt mégis elcsábította Bohus Róbertet, aki úgy gondolja: ennek a beruházásnak olyan nívója, hírneve van, amiért érdemes volt ezt a lépést megtenni. A cég programelem-felelőse tapasztalt projektmenedzserként került márciusban a két új blokk létesítését koordináló társasághoz.