Felsőágyazat-képzéssel, vágányszabályozással folytatódnak a munkák a 136-os vasútvonalon, ahol a napokban fejeződött be a vágányépítés.
Sajtónyilvános eseményen mutatták be a 210 tonnás, az SMD 80/UVP 2002 vágányépítő és -átépítő gépláncot, miközben a röszkei határ előtti utolsó néhány száz méteren lefektette a betonaljakat. Az eseményen lapunk is részt vett, beszámolónk itt olvasható.
A 13 kilométernyi pályát a V-Híd Építő Zrt. újítja fel és villamosítja Szeged-Rendező állomás és a röszkei országhatár között. Mint korábban megírtuk, a beruházás azért fontos, mert a Budapest−Belgrád vasútvonal építése miatt vágányzár lépett életbe a 150-es vonalon. A Szeged−Röszke−Szabadka útvonal pedig alternatív megoldást jelent augusztustól a korlátozott teherforgalomnak, 2023 októbere után pedig a személyszállításnak is.
A 136-os vonal fejlesztése a MÁV saját beruházásában valósul meg, melynek fedezetét, 45 milliárd forintot az állam biztosítja. Mint azt Vitézy Dávid, a Technológiai és Ipari Minisztérium közlekedésért felelős államtitkára lapunknak a röszkei sajtótájékoztatón elmondta: a stratégiai jelentőségű projektben egy új deltavágány is épül, amely összeköti ezt a vonalat a Budapest−Szeged tengellyel, hogy a jövőben irányváltás nélkül lehessen közlekedni ezen a szakaszon akár távolsági vonatokkal is.
„Ha figyelembe vesszük az elmúlt évek történéseit – pandémia, háború, klímaváltozás -, azt látjuk, hogy a vasúti áruszállítás stratégiai ágazat lett. Hamarosan fejlesztjük a MÁV saját kapacitásait is, és fontos, hogy legyenek olyan magyar építőipari vállalatok, mint a V-Híd, amelyek képesek jó minőségben, gyorsan, a többi nemzetközi vetélytárshoz hasonló felkészültséggel vasutat építeni. Erre jó példa ez a mostani beruházás” – tette hozzá az államtitkár.
Stábunk fotókon örökítette meg, ahogy a 350 méter hosszú SMD 80/UVP 2002 vágányépítő és -átépítő géplánc lefekteti az utolsó betonaljakat egészen a röszkei országhatárt jelölő kerítésig. A rendkívül hatékony és gyors szerkezet egy műszak alatt 1,5-2 kilométernyi vágányt képes megépíteni. (A gép munkájáról korábban videót is közöltünk.) A ritkaságnak számító vasútépítő gépből Európában mindössze hármat alkalmaznak aktívan, ebből egy a V-híd tulajdonában van.
A géplánc korábban már részt vett például a Budapest−Hatvan és a Debrecen−Balmazújváros vonalszakaszok felújításában is. Hamarosan pedig a Békéscsaba−Lőkösháza vonalon „teljesít szolgálatot” – mondta el lapunknak Péter Lajos projektvezető.
„Ezt az SMD 80 típusú vágányépítő és -átépítő gépláncot 2020-ban vásároltuk, melyre nagyon büszkék vagyunk. - árulta el Sárváry István, a V-Híd Zrt. vezérigazgatója. „A Szeged−Röszke szakaszon az eredeti ütemtervhez képest érkezett egy kérés, hogy a Budapest−Belgrád vasútvonal építése miatt hamarabb készüljön el, hogy a teherforgalom augusztusban elindulhasson. Így fel kellett gyorsítani a munkát, melyre ez a gép tökéletesen alkalmas volt: átszerveztük a munkaprogramját, hogy itt bevethessük. Szerintem figyelemre méltó teljesítmény a magyar vasútépítésben, hogy öt hónap alatt elbontottuk és megépítettük az új pályát” – tette hozzá a vezérigazgató.
A tervek szerint tehát augusztusban elindulhat a teherforgalom a Szeged−Röszke−Szabadka vonalon, de a V-Híd tovább folytatja a munkát a magyar szakaszon. A következő lépés a felsőágyazatképzés, vágányszabályozás – avatta be lapunkat a részletekbe Péter Lajos projektvezető. A 2023-ig tartó időszakban a következő feladatokat végzik el:
Sárváry István a V-Híd Zrt. Plasser & Theurerrel június elején kötött megállapodásáról (helyszíni beszámolónk itt olvasható – a Szerk.) azt is elmondta: nagyon jó az együttműködés, sőt dolgoznak azon, hogy még szorosabbra fűzzék a kapcsolatot. A magyar vasútépítő cég megrendelte az új SMD 80 V típusú vasúti gépláncot, amelyet a V-Híd tapasztalatai alapján közösen terveznek a cég szakembereivel együtt. Előkészítés alatt áll egy magyarországi szervizközpont létesítése is, ahol lehetőség lesz a Plasser gépek szakszerű javítására, az osztrák cég szaktudására építve.
A vezérigazgatótól megtudtuk, hogy az új SMD 80 V gép vásárlása tudatos lépés volt: „Azt láttuk, hogy szükséges egy újabb, hasonló gép beszerzése, de ösztönzőleg hatott, hogy kiderült: a V-Híd nemcsak a Budapest−Belgrád vasútvonal déli, hanem az északi részének megépítésén is dolgozhat, ahol a tervek szerint októberben kezdődik a vágánybontás a Röszkén bemutatott géplánccal.”
A V-Híd további vágányszabályozó gépeket is vásárol a Plasser & Theurertől, hogy minél felkészültebben, magas szakmai színvonalon tudja kiszolgálni a hazai vasútfejlesztéseket.
A felújított szakaszon megszűnik a sebességkorlátozás.
A 15 projektet felölelő program jelentős része pályakorszerűsítés, de nem pusztán cserélik az érintett eszközöket, mindegyiknél van hozzáadott érték – derült ki az új MÁV-vezérigazgató Indexnek adott interjújából.