Elkészült a vasúti pálya a MÁV beruházásában megvalósuló Szeged–Röszke vonalon, így augusztus 1-jén este áthaladt az első tehervonat.
Ütemtervnek megfelelően halad a Szeged–Röszke (136-os) vasútvonal felújítása a MÁV beruházásában. Mint arról már korábban beszámoltunk: a Szeged-Rendező állomás és az országhatárt jelölő kerítésig tartó 13 kilométernyi pályát a V-Híd Építő Zrt. újítja fel és villamosítja. A pályarekonstrukciós munkálatokat 2023 októberére fejezi be a kivitelező cég.
Július végéig a teljes vonalon kiépítették a vasúti pályát, befejeződött a nagygépes munkavégzés. Az ütemtervnek megfelelően a vágányok, a váltók és a szükséges építmények is elkészültek. A tehervonat-forgalom elindításához és a határőrizeti, illetve vámvizsgálathoz szükséges konténerbázisokat is elhelyezték. Ennek köszönhetően augusztus 1-jén este újra megindult a teherforgalom a vonalon. Az első áthaladó tehervonat a Rail Cargo Hungaria 20 kocsiból álló, 1103 tonnás szerelvénye volt, ami 40 darab rakott konténert szállított.
Augusztus 1-jétől átmenetileg ez a vonal biztosítja a − Budapest−Belgrád projekt részeként megújuló − Budapest–Kelebia vasútvonal teljes kizárással járó fejlesztési időszakában a tranzit-áruforgalom kerülő útvonalát, az észak-déli tengely vasúti árufuvarozási közlekedését.
A tájékoztatás szerint a felújítás teljes befejezéséig a hatóság csak korlátozott, éjszakai tehervonat-közlekedést engedélyezett, a tehervonatok mindennap 18 és 8 óra között járhatnak. Naponta átlagosan 10-12 tehervonat közlekedik majd, jövő októberig maximum 40-60 km/órával. Mindaddig, amíg a zajvédelmi berendezések el nem készülnek, mérsékelt zajterhelésre lehet számítani.
A vasúttársaság kiemelten kéri a környék lakóit és az útátjárók használóit, hogy az újrainduló vonatközlekedés miatt az útátjárókban és a vasútvonal mentén fokozott figyelemmel közlekedjenek.
A röszkei eseményen Vitézy Dávid, a Technológiai és Ipari Minisztérium közlekedésért felelős államtitkára elmondta:
„Ez egy minden porcikájában megújult, teljesen újjáépített vasútvonal, amelyet a magyar kormány több mint 40 milliárd forint hazai forrásból újított meg az elmúlt egy évben és amely a szerb oldalon elkészült beruházással együtt újra összeköti egymással Szegedet és Szabadkát egy korszerű vasúti pályán.” Hozzátette: jövő október végén, ha teljesen elkészül az áramellátási és felsővezeték rendszer, elindulhat a személyforgalom is ezen a vonalon.
Pafféri Zoltán, a MÁV-Volán-csoport elnök-vezérigazgatója kiemelte: a vasútnak reneszánsza van. Emlékeztetett: a 136-as számú vasútvonal 1863-ban nyitotta meg az utasok és árufuvarozók előtt a vasúti szállítás lehetőségét. Az utolsó tehervonat 30 évvel ezelőtt, az utolsó személyszállító vonat pedig 7 évvel ezelőtt haladt át rajta. „Az, hogy újra megindult ezen a vonalon a teherszállítás, azt mutatja, hogy a vasútra szükség van. Az Európai Unió is célul tűzte ki, hogy 2050-re az árufuvarozásban és személyszállításban a rövid és középtávú utazásokban 50 százalékkal kell növelni a vasúti, illetve a vízi szállítás arányát azért, hogy 60 százalékkal csökkenjen a károsanyagkibocsátás.” -tette hozzá Pafféri Zoltán.
Mint ahogy a MÁV Zrt. közleményében írja: a tervek szerint a beruházás teljes befejezéséig, 2023 őszéig, mind a 13 vasúti átkelő fény- vagy fény- és félsorompós biztosítását kiépítik. Továbbá
A fejlesztés összekapcsolódik a szerbiai oldalon, Horgostól Szabadkáig zajló felújítással. A tervezetten jövő ősszel újra megnyíló pálya elősegíti az interregionális kapcsolatokat Szeged, Szabadka és vonzáskörzetük között.
A miskolci fővonalon végzett komplex munkák az ütemtervnek megfelelően érkeztek el a félidőhöz.
Részben európai uniós forrásból fog megvalósulni: 2025 januárjában megjelentetik a közbeszerzést, jövő évben a munka megkezdhető.