A vállalat képviselői számos hazai és nemzetközi konferencián vannak jelen résztvevőként és előadóként egyaránt.
Mint, ahogy arról korábbi cikkeinkben is beszámoltunk, 2023. április 18-20 között Bükfürdőn került megrendezésre a XXIII. Közlekedésfejlesztési és beruházási Konferencia, ahol számos érdekes továbbképzésen és előadáson vehettek részt a szakma képviselői.
A 2021. évi rendezvényhez hasonlóan idén is szakmai előadást tartott a RailCert Hungary Kft. képviselője, Huschek-Juhász Erika projektvezető.
A szakember az előadása során átfogóan bemutatta a megfelelőségértékelés és a kölcsönös átjárhatóság alapelveit, azok jogszabályi vonatkozásait mind az uniós vasúti rendszerre, mind pedig a hazai vasúti részekhez kapcsolódóan.
Részletes beszámolót kaptak a résztvevők az idén módosuló Átjárhatósági Műszaki Előírások (ÁME-k) változásairól, melyről korábban már lapunkban is adtunk tájékoztatást.
Több évet felölelő, az előírások változtatásaira vonatkozó hosszú folyamat eredményeként 2023-ban jelenik meg a 2. Felülvizsgálati csomag (Digital Rail and Green Freight TSI revision pack) jogszabályba ültetett verziója, amelynek alapelvei közé tartozik, hogy:
Az ÁME átdolgozások és módosítások számtalan járulékos területet is érinteni fognak mint például a különböző „Subset”-eket, „ERATV”-t (European Register of Authorised Types of Vehicles), „RINF”-et (Registers of Infrastructure - vasúti pályahálózat nyilvántartása) vagy az alrendszerek kapcsolódási pontjait.
A projektvezető felhívta a figyelmet arra is, hogy milyen feladataik keletkeznek a projektek résztvevőinek, továbbá javaslatokat tett a változó jogszabályi környezetben folyó projektek gördülékeny lebonyolításának kezelésére vonatkozóan.
Ahogy Huschek-Juhász Erika az előadásában is kitért rá, a világméretű távközlési rendszer, az FRMCS (Future Railway Mobile Communication System) az „ellenőrző-irányító és jelző” alrendszerre vonatkozó várható ÁME is az átdolgozás által érintett területek közé tartozik.
A távközlési szabványok alakulása a távközlési iparág fejlődési ciklusaitól függ, a tervek szerint 2030-ra megszűnik a GSM-R támogatottsága, amelyet a vasúti szakmának is szükséges lekövetnie, ennek kiváltására vonatkozó innovatív megoldásokat bevezetnie.
A jelenlegi ÁME módosítás megteremti a műszaki szabályozási környezetet az FRMCS funkcionális követelményeihez, ami alapján 2023-ban elindulhat az első telepítés (pilot projekt) az uniós szintű alkalmazáshoz. A közeljövőben az FRMCS a tervek szerint fokozatosan felváltja a GSM-R rendszert világszerte mintegy 250 000 kilométernyi vonalon, ami körülbelül 200 000 mozdony átalakítását érinti. Európa adja ennek a teljes mennyiségnek a felét.
Az ágazat számára nagymérvű beruházások szükségesek, az új 5G hálózatok és a fedélzeti berendezések a becslések szerint körülbelül 50 milliárd euróba fognak kerülni. Ahogy a digitális vasúttal kapcsolatban új igények merülnek fel, ezeket a számokat hosszú távon kétségtelenül túl fogják szárnyalni. A bevezetésre a tervek szerint egy meglehetősen hosszú, legalább 10 éves időszak alatt kerül sor, 2025 és 2035 között.
Ebből következően a GSM-R és az FRMCS hálózatok egy ideig együtt fognak működni az országos hálózatokon, és ez alatt is biztosítani szükséges a zökkenőmentes átállást.
Az innovatív rendszer kialakításának alapköveként a Nemzetközi Vasutak Szövetsége (UIC) idén szervezi meg a második Globális FRMCS Konferenciát, amelyre 2023. június 7-8-án kerül sor Párizsban, az UIC központjában. A rendezvényen a RailCert Hungary Kft. is képviselteti magát.
Az eseményre több mint 200 résztvevőt várnak több országból és számos különböző szakterületről, például távközlési és jelzési területektől, szabályozó hatóságoktól és szabványügyi testületektől, vasúti pályahálózat-működtetőktől és vasúttársaságoktól, de iparági vezetők és gyártók részvételére is számítanak ezen a nemzetközi konferencián, amelynek célja, hogy elősegítse a nyílt kommunikációt, a releváns és átfogó információcserét a vasúti ágazat számos szereplője között.
A konferencia egyedülálló lehetőséget kínál az FRMCS specifikáció és szabványosítás jelenlegi állapotának megismerésére, bevezetésének globális ütemtervének megértésére és az előrelátható migrációs forgatókönyvek működési hatásaira, továbbá globális jövőképet ad majd a különféle vasúti fejleményekről, amelyek használják ezt az új rendszert a vonatkorszerűsítés közös támogatásaként.
Elindult a munka a Miskolc–Nyékládháza–Emőd–Mezőkeresztes-Mezőnyárád szakaszon.
A magyar szakemberek Svédország északi részén, éjszakai vágányzárban építettek át mintegy 30 kilométernyi vasúti szakaszt. A projekt kihívása volt, hogy minden reggelre készen kellett átadni a forgalomnak az adott etapot; különlegessége pedig, hogy ezen a területen márciustól augusztusig úgynevezett „fehér éjszaka” van, vagyis alkonyati fényekben zajlott a munka.