Az Európai Bizottság által kiválóra értékelt projekt környezetvédelmi engedélyezési eljárása ismét folyamatban van.
Lapunkban folyamatosan nyomon követjük a Déli Körvasút ügyét. Mint ismeretes a projekt környezetvédelmi engedélyét egy civil szervezet megtámadta a bíróságon, majd az engedély megsemmisítése után megszerzett újabb engedélyt ismét megtámadták, amelyhez csatlakozott a Főváros, valamint a XI. és a IX. kerület önkormányzata is. A bíróság másodszor is megsemmisítette az engedélyt.
Vitézy Dávid Facebook posztjában adott hírt arról, hogy a főváros már nem ellenzi a Déli Körvasút megvalósítását. A volt közlekedési államtitkár örvendetesnek nevezte, hogy a Főváros vezetése pereskedés helyett visszatér a Budapest Mobilitási Terv által kijelölt útra, és támogatja a Budapesten a vasút fejlesztését és a Déli Körvasút megépítését.
Reményét fejezte ki, hogy ez a mai álláspont tartósnak bizonyul, és a harmadszor is megindult környezetvédelmi engedélyezési eljárásban néhány héten belül kiadásra kerülő új környezetvédelmi engedélyt nem támadja meg ismét bíróságon a Városháza.
Balogh Samu, Karácsony Gergely főpolgármester kabinetfőnöke a Válasz Online podcastműsorában azt nyilatkozta:
„Szeretnénk rajta tartani a kezünket ezen a történeten. Támogatjuk azt, hogy az elővárosi vasutat fejlesszék, szerezzék meg azt a környezetvédelmi engedélyt, én ezt szeretném kérni, mert ez a minimum ahhoz, hogy megvalósulhasson egy ilyen beruházás.”
A kabinetfőnök szerint a Főváros azért szállt be a perbe, hogy hozzáférjen anyagokhoz, láthassa a periratokat.
Ahogy arról korábban beszámoltuk a Déli Körvasút kiváló minősítést kapott az uniótól. A fejlesztésre benyújtott pályázat hivatalos EU-értékelése szerint a projekt fontosság és sürgősség szempontjából is előre sorolandó.
A fejlesztés célja, hogy több vonat közlekedjen az agglomeráció és Budapest között, a vasút, mint fenntartható közlekedési eszköz versenyképes alternatívája legyen a személyautós közlekedésnek, és nagyobb szerephez jusson Budapest közlekedésében. Ehhez kényelmes, pontos és sűrű járatokra van szükség, amelyek a városban megfelelő átszállási kapcsolatokat nyújtanak.
Az új állomások és új járatok azonban nemcsak az ingázók, hanem a városban közlekedők számára is új lehetőségeket nyitnak, így több mint 2 millió ember mindennapjait könnyítené meg a beruházás. A vonalszakasz a MÁV Zrt. 1-es, Budapest−Hegyeshalom−Rajka vasúti fővonalának része, ezáltal kiemelt nemzetközi jelentőséggel is rendelkezik (a transzeurópai közlekedési hálózat része).
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
Jövőre a Keleti-programban újabb beruházások jönnek.