A veszprémi vasútállomás felújítása a Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Főváros programhoz csatlakozva valósult meg. A munkálatok több ütemben zajlottak, július közepén nyílt meg az utascsarnok, mostanra pedig a teljes állomási környezet is elkészült a VEMÉV-SZER munkájával.
Véget ért a veszprémi vasútállomás teljeskörű felújítása: a két ütemben megvalósult beruházás eredményeképpen október 5-én ünnepélyes projektzáró eseményen adták át a felújított utasforgalmi területeket, és a kívül-belül megújult utascsarnokot a meghívottaknak és a sajtó képviselőinek.
Lapunkban korábban már több alkalommal is beszámoltunk a vasútállomáson zajló munkálatokról. A VEMÉV-SZER Kft. kivitelezésében megvalósult állomást az Európa Kulturális Fővárosa programhoz kapcsolódva újították fel 1,2 milliárd forintból, melyből 750 millió forint az EKF Program támogatása, 454 millió forint pedig a MÁV saját forrása volt.
A munkálatok 2023 februárjában kezdődtek, és két ütemben valósultak meg. Az első ütem július közepén zárult, így az utasok már nyár óta használhatják a felújított utasforgalmi területeket, és a kívül-belül megújult utascsarnokban üzemelő pénztárat. A váróteremben új burkolatok, álmennyezet és világítás épült ki, a bútorokat is lecserélték, étel- és italautomatát helyeztek ki, valamint egy a váróteremből könnyen megközelíthető akadálymentesített mosdó is az utasok rendelkezésére áll.
Mostanra azonban már véget értek a második ütem munkálatai is, ennek köszönhetően pedig elkészült az utasforgalmi épület peron felőli részén a külső homlokzat színezése, az előtető építése, az utascsarnok akadálymentes kijáratának és a peron felületének kialakítása, burkolása is.
A feladat részeként mindezen túl új utcabútorokat helyeztek el az állomás előtérben, a középső utasperonon, valamint az állomásépület körzetében is. Az utaskomfort növelése érdekében továbbá a peronra vezető kijáratokat is akadálymentesítették, valamint elhelyeztek két új fedett utasbeállót és tíz kerékpártámaszt is.
Az átadóünnepségen részt vett, és beszédet mondott
A mintegy 9 hónapig zajlott projekt műszaki érdekességei, illetve kihívásai kapcsán Nagy Gábor, a VEMÉV-SZER Kft. projektvezetője tájékoztatta lapunkat.
A szakembertől megtudtuk, az egész projektet meghatározó acélszerkezetű előtető egy különleges modern álmennyezeti burkolattal lett felruházva, mely mind megjelenésében, mind pedig az információs elemek jól láthatóságában is hozzájárul a felvételi épület esztétikai megjelenéséhez.
A látszó burkolat egy alumínium fegyverzetű kompozit lemezburkolat, mely kitűnő tűzvédelmi és tartóssági paraméterekkel rendelkezik, ennek köszönhetően pedig megfelel minden előírt követelménynek.
A lemezburkolatot mindemellett egy szintén tartós, és a pontos, precíz kivitelezést elősegítő alumínium vázszerkezet biztosítja – részletezte a projektvezető.
A projekt kihívásaival kapcsolatban Nagy Gábor elmondta, a munkálatok során a nehézséget a működő felvételi épület közvetlen környezetében történő provizórikus megoldások jelentették az előtető alapozásától, a közműépítéstől, a homlokzat energetikai felújításától egészen a kompozit lemezburkolat kivitelezéséig.
Mint hangsúlyozta, ebből adódóan a munkák szervezéséhez és az organizációhoz elengedhetetlen volt az épület üzemeltetőjével történő folyamatos kapcsolattartás, valamint a működő vizesblokkok kiváltása ideiglenes szaniterkonténerekkel.
„További bonyolultságot és egyben kihívást jelentett még az utasforgalom zavartalan működésének organizációja is, melyet több ütemben kellett megtervezni, és a szakági munkákkal is összehangolni. Az építkezés folyamán több előre nem látható közműépítési körülményekkel szembesültünk, melyhez szakági feltárásokkal járultunk hozzá a problémák kiküszöböléséhez” - tette hozzá a szakember, majd kiemelte:
a felvételi épület és az utasforgalom akadálymentes működésének biztosításához épp ez a megfelelően koordinált és megtervezett organizáció nevezhető a projekt egyik legnagyobb sikerének is.
Nagy Gábor végezetül hangsúlyozta, a munkálatok ideje alatt különleges figyelmet fordítottak az épület homlokzatán fészkelő molnárfecskékre is, így a természetvédelmi hatósági előírásoknak megfelelően a meglévő régi épületen található fecskefészkeket áthelyezték a szomszédos posta épületére, a régi fészkeket pedig az építkezés végén visszahelyezték a felújított homlokzatra.
„Az évtizedek óta várt beruházás révén a városról szerzett első benyomás jelentősen javul” - fogalmazott a csütörtöki átadó ünnepségen a területfejlesztési miniszter. Navracsics Tibor kiemelte: a térségben zajló fejlesztéseket a környezetvédelem és a fenntarthatóság jegyében tervezik meg, ezt célozza a vasúti közlekedés modernizálása is.
Bói Lóránd közlekedésstratégiáért felelős helyettes államtitkár beszédében hangsúlyozta, a Budapest-Veszprém viszonylatban 20 százalékkal nagyobb az utasforgalom az egy évvel korábbinál.
Virág István, a MÁV Zrt. pályaműködtetési vezérigazgató-helyettese elmondta, megújult az utasváró, a burkolatok, korszerűsödött az utastájékoztatás, utcabútorokat, padokat helyeztek el, esőbeállót alakítottak ki.
Ovádi Péter, Veszprém megye 1. számú választókerületének országgyűlési képviselője hangsúlyozta,
egy állatbarát vasútállomás fogadja az utazókat, hiszen az állomáson kialakítottak egy kutyafuttatót, valamint chip-leolvasót is elhelyeztek.
A képviselő ennek kapcsán kiemelte: „különös öröm számomra, hogy kormánybiztosként az első állóbarát vasútállomást adhatjuk át a mai nap alkalmával, hiszen az állomás egy chip-leolvasóval is gazdagodott, mögötte pedig egy kutyafuttató is elkészült. Én azt gondolom, hogy ez csak az első lépés, ugyanis szeretnénk ebben a témában is működni, hiszen nagyon fontos azoknak az utasoknak is a kiszolgálása, akik a társállatukkal, a kutyákkal szeretnének utazni.”
Porga Gyula, Veszprém polgármestere végezetül beszédében az összefogás erejét és fontosságát emelte ki, hangsúlyozva a MÁV ás a Máltai Szeretetszolgálat szerepvállalását a fejlesztésben. Jelentősnek nevezte, hogy a vasútállomás szomszédságában lévő, a szeretetszolgálat által működtetett hajléktalanszálló környezete is megújulhatott.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
Jövőre a Keleti-programban újabb beruházások jönnek.