Az utolsó ütem december 9-ig tart.
Folyamatosan halad Magyarország és a MÁV egyik legfontosabb vasútvonala, a Győrön keresztül Bécsbe vezető fővonal Biatorbágy és Szárliget között futó szakaszának felújítása, többször is beszámoltunk a munkálatokról lapunkban.
A modernizálás legösszetettebb fázisa november 17-ig tart, ebben az időszakban egyik vágányon sem közlekednek a vonatok. A Szárliget és Biatorbágy közötti pályarekonstrukció ütemterv szerint halad, a legtöbb forgalmi változással járó időszak a végéhez közelít: a MÁV munkatársai már a bal vágány forgalomba helyezési feladatait végzik. A harmadik, befejező ütem november 18-án kezdődik, a felújítás pedig december 9-én be is fejeződik.
Ennek megfelelően november 18-tól az 1-es fővonal átépített bal vágányán megindul a részleges forgalom, valamint - az elmúlt hetekben ideiglenesen csak tehervonatok közlekedtetésére használt – 5-ös vonalon is helyreáll a megszokott forgalmi rend. Ettől a naptól Székesfehérvár és Komárom között is újra közlekednek a személyvonatok.
A kivitelezést a MÁV Zrt. leányvállalata, a MÁV FKG végzi, a karbantartásra 32,5 milliárd forintot fordítanak.
A közlekedők szempontjából fontos információk részletesen a mav.hu/egyesvonal weboldalon érhetőek el, de külön érdeklődésre tarthat számon a hír, hogy november 18-tól nemzetközi vonatok és egyes reggeli csúcsidei és délutáni, esti személyvonatok és G10-es járatok ismét teljes útvonalukon, Budapestig közlekednek, illetve onnan indulnak.
A közleményben a teljes felújítási folyamatot is részletesen bemutatják. A három ütemre felosztott, mintegy három hónapig tartó munkálatsorozat első üteme idején a bal vágányban síneket és betonaljakat cseréltek, elvégezték az ágyazatrostálást.
Naponta átlagosan kétezer vágányméteres szakasz ágyazatrostálását és ezerötszáz vágányméter átépítését kellett elvégezni.
Szárliget és Biatorbágy között a két vágány egyidejű felújításán az elmúlt két hétben is ütemterv szerint dolgoztak a szakemberek az ágyazatrostáló gépekkel, az átépítőgéplánccal és a munkálatokban, szállításban résztvevő gépekkel, szerelvényekkel. A két sínpár tekintetében összesen kettő és fél kilométer hosszan az alépítményt (vasúti töltés, bevágás) is helyreállítják a jelenleg a végéhez érő második ütem során, azaz a vágány alatt ezeken a szakaszokon talajstabilizáló és vízzáró réteget alakítanak ki, teljesen újraépítik a pályát.
A teljes forgalomszünetelés ideje alatt Biatorbágyon, Herceghalmon, Bicskén és Szár megállóhelyen egyéb, az utazási komfortot javító karbantartást is végez a MÁV. Ennek a leglátványosabb eleme, hogy megújulnak a peronok, mintegy 150-200 méteren új egyenletes aszfaltburkolatot terítenek az említett helyszíneken. Emellett az állomási épületek homlokzatát, továbbá a várótermek, a mosdók és az aluljárók falait is javítják, kifestik, valamint tisztítják és javítják az esőbeállókat és a padokat is (Biatorbágyon az egyik peron jövő év tavaszán újul meg).
A harmadik ütem során a jobb vágány felújítását végzi el a MÁV FKG, hasonlóan az első ütem során a másik vágányon végzett rekonstrukcióhoz.
A MÁV és a leányvállalata, a MÁV FKG részéről több mint 1100 munkavállaló, szakértő vesz részt a tervezési és kivitelezési folyamatokban, hogy a lehető legrövidebb idő alatt, még a téli hidegebb időjárás előtt, a december 9-i határidőre végezzenek a pályarekonstrukcióval.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
Jövőre a Keleti-programban újabb beruházások jönnek.