A lengyel közlekedési beruházások kiemelt szerepet kaptak 2024-ben: az EIB több mint 1,3 milliárd eurót különített el e célra, ami az éves hitelkihelyezés ötödét jelentette.
Az Európai Beruházási Bank (EIB) és a lengyel vasútvonalak üzemeltetéséért felelős PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) új hitelmegállapodást kötött, amelynek értéke 2 milliárd zloty (450 millió euró) - olvasható a Railway Pro oldalán. A forrást a 8-as számú Krakkó-Varsó vasútvonal délen fekvő szakaszának korszerűsítésére fordítják.
A Skarżysko-Kamienna – Kielce Główne – Kozłów szakaszon korszerűsítik többek között a peronokat, a síneket, a felsővezeték-hálózatot, cserélik a forgalomirányító rendszereket, új felüljárókat és aluljárókat építenek. Az állomásokon és megállóhelyeken korszerű akadálymentes peronokat alakítanak ki. Új különszintű vasúti átjárókat építenek. Az utazási sebesség 120 km/h-ra növekedhet, az állomásokon pedig új vágányokat is létesítenek, ezzel jelentősen növelve a szakasz kapacitását.
A 8-as számú vasútvonal korszerűsítése Dél-Lengyelországban kulcsfontosságú, mivel ez a térség egyik legjelentősebb vasúti folyosója. A beruházás egyszerre javítja a személyszállítási és áruszállítási szolgáltatásokat, miközben a fenntartható regionális közlekedés fejlesztésén keresztül hozzájárul a klíma- és környezetvédelmi célok eléréséhez.
A kivitelezés három szakaszra oszlik. A Skarżysko-Kamienna – Tumlin, illetve a Sitkówka Nowiny – Kozłów szakaszok tervei már elkészültek, uniós támogatással, az Infrastruktúra és Környezet Operatív Program keretében. A Sitkówka Nowiny – Tumlin szakasz (amely tartalmazza a kielcei főpályaudvart is) terveinek előkészítése jelenleg zajlik.
2024 novemberében a PKP PLK megkezdte a 8-as számú vasútvonal déli szakaszának munkálatait. A több mint 300 millió zloty (70 millió euró) értékű beruházás 11 kilométeres pályaszakaszt, a Kozłów állomást és a Klimontów megállót érinti. A munkák 2027-re fejeződnek be.
Egy évvel később tervezik a Skarżysko-Kamienna és Tumlin közötti északi szakasz kivitelezésének befejezését is, amelynek közbeszerzési eljárása jelenleg zajlik. Ez a beruházás szintén uniós társfinanszírozást igényel az Európai Alapok Kelet-Lengyelországért program keretében. A teljes projekt a Nemzeti Vasúti Program része, várhatóan 2032-ig készül el.
2024-ben az EIB-csoport több mint 1,3 milliárd eurót különített el helyi, regionális és országos közlekedési beruházásokra Lengyelországban, ami az adott évi lengyelországi hitelezési tevékenység több mint 20%-át tette ki.
Az EIB eddig 20 szerződés keretében több mint 4,6 milliárd eurót biztosított a PKP PLK számára. Más ügyfelek között szerepel a PKP Intercity is, a legutóbbi vasúti beruházás a villamosenergia-ellátó rendszerek korszerűsítésére irányult. A PKP-csoport további projektjeihez 1,3 milliárd eurós finanszírozás várható.
Már 13 kistelepülésen sikerült korszerűbbé és kényelmesebbé tenni a várakozási feltételeket és vonzóbbá a vonatozást a programban, mellyel Berkenye is jól járt.
Az első szakaszt várhatóan már nyáron üzembe helyezik a Stájer Nyugati Vasútvonalon.