A munkálatok célja, hogy megbízhatóbbá tegyék a vonatközlekedést, csökkenjen a menetidő, így az új, debreceni autóipari üzemek munkavállalói és a térségben élők számára reális és vonzó alternatívát kínáljon a vasút.
Legutóbb március közepén számoltunk be a 108-as számú Debrecen–Füzesabony vonalon zajló munkálatokról, ahol több egyidejű felújítás és karbantartás is zajlik. A MÁVINFORM oldalán most újabb hírek jelentek meg a beruházásokról.
Mint ismeretes az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) irányításával valósul meg a Nagymacs és Balmazújváros közötti pálya, valamint Balmazújváros állomás vágányhálózatának felújítása, melyek március közepétől indultak el a Tócóvölgy és Nagymacs vonalszakaszon a felsővezetéki rendszer kiépítésével.
Április közepétől Tócóvölgy állomás felsővezeték-hálózatán is dolgoztak egészen május közepéig, majd pedig a vágányok bontásával és építésével folytatódik a munka. A nyíltvonali szakaszok átépítése több ütemben várhatóan a decemberi menetrendváltásig folytatódik.
A tájékoztatás szerint a MÁV-csoporton kívül álló ok miatt ezt a beruházást jelentősebb mértékben, mintegy 2,5 hónnappal át kell ütemeznie a szakembereknek, miután egy korábban nem ismert – évtizedekkel ezelőtt keletkezett – környezeti kár felszámolásával bővült a projekt tartalma.
A balmazújvárosi vágányok bontása és építése közben ugyanis egy korábban ismeretlen talajszennyezést tártak fel. Kiemelten fontos, hogy a feltárt szennyeződést szakszerű módon, minden környezetvédelmi szempontnak megfelelően távolítsák el, ezért a talaj- és talajvíz-mintavételezések már megtörténtek, a laborvizsgálatok után pedig hamarosan megkezdődhet a szennyezett föld kitermelése és elszállítása, és azt követően a szennyezésmentes talaj visszatöltése, tömörítése
– tájékoztatott a vasúttársaság
Ez azzal jár, hogy a vágányok építése a kárenyhítést követően folytatható, ezért a kivitelezés időtartama is meghosszabbodik, így az eredetileg június közepéig tartó vágányzári ütem várhatóan augusztus végéig tart – tették hozzá. A balmazújvárosi vasútállomáson várhatóan szeptembertől részleges korlátozással, Füzesabony felé, illetve felől közlekedhetnek majd a vonatok. Ez azonban függ az említett talajszennyezés rekultivációjától is.
A felújításhoz kapcsolódóan a MÁV saját forrásból karbantartási munkálatokat végez a Hortobágy és Ohat-Pusztakócs állomások közötti 16 kilométeres szakaszon három hónapon át, egészen június közepéig. A karbantartás során mintegy 170 ún. hosszúsínt cseréltek, betonaljakat javítottak, nagygépes vágányszabályozást végeztek.
A munkálatokat követően jelentősen csökken a sebességkorlátozások száma és mértéke, ezáltal megbízhatóbb lesz a vonatközlekedés a térségben.
A munkák eredményeképpen a 2025/2026-os menetrendi időszakban új menetrend életbe lépése várható, amely alapján a menetidő akár több mint 15 perccel is csökkenhet Debrecen–Balmazújváros–Tiszafüred között.
A közlekedést érintő változásokról bővebben a vasúttársaság honlapján lehet tájékozódni.
A teljes épületszerkezeti és funkcionális megújítás mellett energetikai fejlesztések, modern utastájékoztatási rendszerek, valamint környezetrendezés is megvalósulhat.
A híd leengedésével és a hídsaruk beépítésével folytatódik a kivitelezés Déli Körvasút beruházásban.