Többek közt megújult a meglévő vasúti pálya, és megépült az új második vágány a 120-as számú vasútvonalon Békéscsaba és Lőkösháza között.
A lőkösházi vasútállomáson átadták a Békéscsaba és a határ menti település között megvalósult vasúti vonalszakasz-fejlesztést. Az eseményen Orbán Viktor miniszterelnök is részt vett.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium beruházásában a vasúti pálya és biztosítóberendezés korszerűsítését a BL 2020 Konzorcium kivitelezte, amelynek vezetője a STRABAG Rail Kft., másik tagja pedig a V-Híd Zrt. A biztosítóberendezések telepítése és a felsővezeték-hálózat korszerűsítése a teljes vonalszakaszon a STRABAG Rail Kft. feladata volt.
A beruházás során közel 30 kilométeren korszerűsítették a 120-as számú vasútvonalat Békéscsaba és Lőkösháza között. Az európai uniós forrásból megvalósult fejlesztés 2021 decemberében rajtolt el: a közel négy éves projektben megújult a meglévő vasúti pálya, megépült az új második vágány, továbbá biztosítóberendezési és távközlési munkákat hajtottak végre.
Az átfogó fejlesztés egyik legnagyobb jelentősége, hogy a munkálatok lezárásával nem maradt több egyvágányú szakasz az egyik legfontosabb hazai vasúti folyosót képező 120-as vonalon.
A projekt 30 kilométer vonalhosszt érintett, új, külön szintű, és több fénysorompóval biztosított szintbeli keresztezésekkel növelték a közlekedésbiztonságot és csökkentették a környezeti terhelést. A korszerűsítés lehetővé teszi az ETCS 2 rendszer bevezetését az európai, úgynevezett TEN-T korridor részeként működő szakaszon.
A teljes vágányhálózaton korszerűsítették a felsővezetéki rendszert és az energiaellátást; új járműdiagnosztikai rendszereket és elektronikus biztosító-berendezéseket telepítettek 74 villamos váltóval.
Szabadkígyóson, Kétegyházán és Lőkösházán felújították az állomásokat, 5,5 kilométeren zajvédőfalat építettek. Lőkösházán a felújított régi épületek új funkciót kaptak, emellett akadálymentes, esővédett peronokat, aluljárókat és lifteket építettek, P+R és B+R parkolókat alakítottak ki. Az állomástéri felújítás részeként kiépült egy új, buszfordulásra alkalmas körforgalom.
A keddi átadón Orbán Viktor miniszterelnök beszédében felhívta rá a figyelmet: az elkészülő fejlesztéseknek - köztük a ma átadott szakasznak - köszönhetően összességében öt órával rövidül majd le a Budapesttől Brassóig, a Kárpátok lábáig tartó út. Szavaiból kiderült, a román oldalon is építik a Brassóig tartó szakaszt; ugyanakkor utalt a közel 60 km-es Kiskunfélegyháza-Szeged szakaszra is, amelynek mérnöki és műszaki ellenőri feladatára nemrég írták ki a közbeszerzést.
Kifejtette: idén elkészül a teljes M44-es autópálya, amely összeköti Békés vármegyét a magyar autópályákkal. Tervezés alatt van az M47-es autóút Békéscsaba-Debrecen között, az M4-es is épül Szolnok-Kisújszállás között, egészen Berettyóújfaluig, ahonnan már a határ ma is négy sávval érhető el - ismertette.
Erdős Norbert fideszes országgyűlési képviselő közölte, a vasútvonal teljesen fel fog zárkózni az európai szinthez, 160 kilométeres óránkénti sebességgel mehetnek rajta a vonatok. Hozzátette, hogy Lőkösháza már jelenleg is Hegyeshalom után Magyarország második legnagyobb teherforgalmat lebonyolító vasúti határátkelőhelye.
Frakciótársa, Dankó Béla úgy értékelt, "Békés vármegye soha nem látott fejlődési pályán van". A mai nap a jövőről is szól, arról, hogy Békés vármegye nem marad periféria, "aktív, versenyképes és erős része lesz a magyar gazdaságnak" - hangoztatta. Takács Árpád főispán szavai szerint a dualizmus kora óta nem volt olyan közlekedésfejlesztés, mint az elmúlt években, és a beruházás nemzetegyesítés is a Partiummal.






















A vágányok tengelyterhelését 22,5 tonnásra emelik, villamosítják a teljes szakaszt, megújítják az állomásépületeket és azok peronjait, parkolókat építenek - többek között.
A CAF-villamosok működtetéséhez indul a fejlesztés.