A SWIETELSKY Magyarország a Lehel tér és a Nagyvárad tér között kezdi meg a rekonstrukciós munkákat a legforgalmasabb metrószakasz újabb állomásain.
Szombaton megkezdődik a 3-as metróvonal rekonstrukciójának utolsó üteme a belvárosi szakaszon, az állomásokat a SWIETELSKY Magyarország Kft. kivitelezi, a felújítás miatt pedig nem jár majd a metró a Lehel tér és a Nagyvárad tér között. A felújítás miatti közlekedési változások a tervek szerint 1,5 évig lesznek érvényben - közölte a Budapesti Közlekedési Központ (BKK).
A belvárosi szakasz előkészítő munkálatai már hónapok óta zajlanak, amelyek felgyorsítják a felújítás menetetét - legutóbb videóban számoltunk be a rekonstrukció egyedi munkafázisairól. Az elmúlt időszakban a SWIETELSKY éjszakánként és hétvégente dolgozott a metró belvárosi szakaszának már lezárt állomásain, a felújítás haladását folyamatos képriportokkal dokumentáljuk lapunkban (a metró vágányain külön szerződésben, eltérő kivitelező dolgozik).
Szombattól a 3-as metró Kőbánya-Kispest felől a Nagyvárad térig, Újpest-központ felől pedig a Lehel térig közlekedik.
A Lehel tér és a Nagyvárad tér között a metró helyett pótlóbuszokkal vagy a lezárt metrószakaszt elkerülő felszíni járatokkal lehet majd utazni. A pótlóbuszok miatt autóval is nehezebb lesz a belvárosban haladni, ezért hosszabb utazási időre kell számítani.
A Nagyvárad tér és a Lehel tér között M3 jelzéssel metrópótló busz közlekedik majd, ezek csúcsidőben 45 másodpercenként indulnak és a lehető legtöbb szakaszon buszsávban haladnak. A Lehel térre érkezők belvárosba való eljutását segíti a hétköznap reggeli és délutáni csúcsidőben a Lehel tér és a Nyugati tér között közlekedő M14-es pótlóbusz.
Számos végállomáson és csomópontban tartalékbuszok állnak majd rendelkezésre, hogy gyorsan forgalomba állíthatók legyenek szükség esetén.
Ahogy az északi, majd a déli szakaszon végzett metrófelújítás idején, a BKK a legtöbb városrész felől most is bővíti a lezárt belvárosi metrószakaszt elkerülő, közvetlenül a belváros vagy az üzemelő metróvonalak felé közlekedő járatok kínálatát.
A BKK szerint érdemes megfontolni, hogy a belvárost ne feltétlenül metrópótló buszokkal, hanem az azok mellett valós alternatívát jelentő felszíni járatokkal - köztük az új 2M villamosjárat, a hétköznap is meghosszabbított útvonalon közlekedő 72M, illetve az angyalföldi Vizafogón a Dagály utcáig meghosszabbított útvonalú 79M trolibusz - igénybevételével próbáljuk elérni.
A belvárosban átszállási lehetőségeket kínál emellett az 1-es, a 2-es és az 4-es metróvonal, a 4-6-os villamos, a sűrűbben közlekedő 2-es villamos és a kiskörúti villamosok.
A közlemény felhívja az autósok figyelmét, hogy a Váci út-Lőportár utca és az Üllői út-Könyves Kálmán körút csomópontok között, a Váci út-Nyugati tér-Bajcsy-Zsilinszky út-Deák Ferenc tér-Károly körút-Astoria-Múzeum körút-Kálvin tér-Üllői út nyomvonalon kell jelentősebb forgalmi változásokra számítani.
A BKK az autósoknak azt javasolja, hogy kerüljék el a belvárost.
Kerülőútként elsősorban a Hungária körgyűrűt ajánlja, emellett szerintük érdemes megfontolni az alsó rakpartok használatát is.
Az Erzsébet híd-Kossuth Lajos utca-Rákóczi út tengelyt érdemben nem érinti a metrópótlás, ez az útszakasz az eddigiekhez hasonló módon lesz használható.
Kitértek arra, hogy a kerékpárosoknak – a metrópótló buszok gördülékeny haladását segítő forgalomtechnikai változások miatt – a Kiskörúton "jelentős komfortcsökkenésre" kell számítaniuk. Az Üllői úton pedig megszűnik a közös autóbusz-kerékpársáv, szabályosan csak a szélső "általános" forgalmi sávban lehet biciklizni.
A BKK továbbra is ajánlja a nagykörúti kerékpársávok használatát, és azt közölte, 2021 tavaszára új, a metrópótlás ideje alatti kerékpározást megkönnyítő fejlesztések várhatók.
A bkk.hu/m3felujitas oldalon lakótérségekre és városrészekre bontott interaktív térképen ismerhetik meg az utazók az ajánlott útvonalat.
Az infrastruktúrát és az állomásokat is érintő felújításnak köszönhetően 2023 tavaszán szinte egy új metróvonalat kaptak vissza a budapestiek és a fővárosba látogatók a SWIETELSKY Építő Kft., a SWIETELSKY Vasúttechnika Kft. és a STRABAG kivitelezésében.
Egy hónapon belül véget érnek a munkák a STRABAG kivitelezésében.