A SWIETELSKY Magyarország a Lehel tér és a Nagyvárad tér között kezdi meg a rekonstrukciós munkákat a legforgalmasabb metrószakasz újabb állomásain.
Szombaton megkezdődik a 3-as metróvonal rekonstrukciójának utolsó üteme a belvárosi szakaszon, az állomásokat a SWIETELSKY Magyarország Kft. kivitelezi, a felújítás miatt pedig nem jár majd a metró a Lehel tér és a Nagyvárad tér között. A felújítás miatti közlekedési változások a tervek szerint 1,5 évig lesznek érvényben - közölte a Budapesti Közlekedési Központ (BKK).
A belvárosi szakasz előkészítő munkálatai már hónapok óta zajlanak, amelyek felgyorsítják a felújítás menetetét - legutóbb videóban számoltunk be a rekonstrukció egyedi munkafázisairól. Az elmúlt időszakban a SWIETELSKY éjszakánként és hétvégente dolgozott a metró belvárosi szakaszának már lezárt állomásain, a felújítás haladását folyamatos képriportokkal dokumentáljuk lapunkban (a metró vágányain külön szerződésben, eltérő kivitelező dolgozik).
Szombattól a 3-as metró Kőbánya-Kispest felől a Nagyvárad térig, Újpest-központ felől pedig a Lehel térig közlekedik.
A Lehel tér és a Nagyvárad tér között a metró helyett pótlóbuszokkal vagy a lezárt metrószakaszt elkerülő felszíni járatokkal lehet majd utazni. A pótlóbuszok miatt autóval is nehezebb lesz a belvárosban haladni, ezért hosszabb utazási időre kell számítani.
A Nagyvárad tér és a Lehel tér között M3 jelzéssel metrópótló busz közlekedik majd, ezek csúcsidőben 45 másodpercenként indulnak és a lehető legtöbb szakaszon buszsávban haladnak. A Lehel térre érkezők belvárosba való eljutását segíti a hétköznap reggeli és délutáni csúcsidőben a Lehel tér és a Nyugati tér között közlekedő M14-es pótlóbusz.
Számos végállomáson és csomópontban tartalékbuszok állnak majd rendelkezésre, hogy gyorsan forgalomba állíthatók legyenek szükség esetén.
Ahogy az északi, majd a déli szakaszon végzett metrófelújítás idején, a BKK a legtöbb városrész felől most is bővíti a lezárt belvárosi metrószakaszt elkerülő, közvetlenül a belváros vagy az üzemelő metróvonalak felé közlekedő járatok kínálatát.
A BKK szerint érdemes megfontolni, hogy a belvárost ne feltétlenül metrópótló buszokkal, hanem az azok mellett valós alternatívát jelentő felszíni járatokkal - köztük az új 2M villamosjárat, a hétköznap is meghosszabbított útvonalon közlekedő 72M, illetve az angyalföldi Vizafogón a Dagály utcáig meghosszabbított útvonalú 79M trolibusz - igénybevételével próbáljuk elérni.
A belvárosban átszállási lehetőségeket kínál emellett az 1-es, a 2-es és az 4-es metróvonal, a 4-6-os villamos, a sűrűbben közlekedő 2-es villamos és a kiskörúti villamosok.
A közlemény felhívja az autósok figyelmét, hogy a Váci út-Lőportár utca és az Üllői út-Könyves Kálmán körút csomópontok között, a Váci út-Nyugati tér-Bajcsy-Zsilinszky út-Deák Ferenc tér-Károly körút-Astoria-Múzeum körút-Kálvin tér-Üllői út nyomvonalon kell jelentősebb forgalmi változásokra számítani.
A BKK az autósoknak azt javasolja, hogy kerüljék el a belvárost.
Kerülőútként elsősorban a Hungária körgyűrűt ajánlja, emellett szerintük érdemes megfontolni az alsó rakpartok használatát is.
Az Erzsébet híd-Kossuth Lajos utca-Rákóczi út tengelyt érdemben nem érinti a metrópótlás, ez az útszakasz az eddigiekhez hasonló módon lesz használható.
Kitértek arra, hogy a kerékpárosoknak – a metrópótló buszok gördülékeny haladását segítő forgalomtechnikai változások miatt – a Kiskörúton "jelentős komfortcsökkenésre" kell számítaniuk. Az Üllői úton pedig megszűnik a közös autóbusz-kerékpársáv, szabályosan csak a szélső "általános" forgalmi sávban lehet biciklizni.
A BKK továbbra is ajánlja a nagykörúti kerékpársávok használatát, és azt közölte, 2021 tavaszára új, a metrópótlás ideje alatti kerékpározást megkönnyítő fejlesztések várhatók.
A bkk.hu/m3felujitas oldalon lakótérségekre és városrészekre bontott interaktív térképen ismerhetik meg az utazók az ajánlott útvonalat.
Egy hónapon belül véget érnek a munkák a STRABAG kivitelezésében.
Komoly kihívásokat támasztott az M3-as metró középső szakaszának felújítása a kivitelezők felé. Ebbe avat be minket a KÉSZ Metaltech Kft.