2024.03.19, Kedd
Több tonnás mozgólépcső-elemeket kell kivarázsolni az átépülő metróállomásokból
Fotók: Bernát Benjámin/magyarepitok.hu

Több tonnás mozgólépcső-elemeket kell kivarázsolni az átépülő metróállomásokból

mti, magyarepitok.hu

2021.01.20. 15:03 - Hegedűs Gergely

A SWIETELSKY Építő Kft. munkájának köszönhetően az állomásokon néhány motívumtól eltekintve már semmi sem idézi az egykori látványvilágot.

Hirdetés

Az M3-as metróvonal középső szakaszán a hét legmélyebben fekvő állomás átfogó korszerűsítésén dolgoznak már az első, márciusi állomáslezárások óta. Erről és megállók munkálatainak többi részéről is rendszeresen képriporttal, interjúkkal és cikkekkel számolunk be. Emellett az alagút- és sínmunkák (a metrófelújítás összes szakaszához hasonlóan) itt is külön szerződésben és eltérő vállalkozó által végzett munkálatai is megkezdődtek január 11-én. Most a beruházó BKV Zrt. adott tájékoztatást a fejlesztésről. A hét megálló teljeskörű rekonstrukciós munkálatait a SWIETELSKY Építő Kft. kivitelezi.

 

 

Már a középső szakasz két végén is zajlik a munka

A BKV emlékeztetett: a belvárosban már 2020 márciusában elkezdődött az Arany János utcai és a Ferenciek terei állomás felújítása. Júliusban a Corvin-negyed és a Semmelweis Klinikák, novemberben pedig a Nyugati pályaudvar, a Deák Ferenc tér és a Kálvin tér állomás is építési területté változott.   

 

Fotók: Bernát Benjámin/magyarepitok.hu

A Deák Ferenc téri felvonó kiépítése tavaly tavasz óta tart az Erzsébet téren.

A huszonöt éve oda tervezett Nemzeti Színház alapozásakor elkészült liftakna feltárása és mélyítése már befejeződött, és elkészült az az összekötő folyosó is, amely kapcsolatot teremt a metróállomás peronszintjével.   

Bár a Nagyvárad téren és a Lehel téren még közlekedik a metró, már előkészítik mindkét állomás korszerűsítését. A Nagyvárad tér környezetében már közműkiváltásokat is végeznek, ami a felszíni felvonók beépítése miatt szükséges, hiszen a felújítás után a teljes vonal akadálymentes lesz - írták.   


Két állomáson már az ideiglenes lépcsőszerkezet működik

Az állomásokon néhány motívumtól eltekintve már semmi sem idézi meg az egykori látványvilágot. A jellegzetes burkolatok, bútorok eltűntek, az elbontott anyagok a peronokon várják, hogy a BKV Kőér utcai telephelyére kerüljenek - írták.    

 

Kitértek arra is, hogy a több mint negyvenéves mozgólépcsők bontása az egyik legnehezebb feladat, hiszen többtonnás elemeket kell mozgathatóvá tenni, és a szűk aluljárókon vagy leadónyílásokon keresztül, majd többnyire a felszínen, közúti forgalomban eljuttatni a célállomásra.   

Az Arany János utca és a Ferenciek tere állomáson a peron és felszín közötti kapcsolatot már ideiglenes lépcsőszerkezet biztosítja, a többin egy-egy meghagyott mozgólépcsőn keresztül lehet közlekedni.   


Az üzemi területek is átalakulnak, igazodva a kisebb helyigényhez

Az elektromos- és gépészeti rendszerek bontása szintén kihívásokat jelent - közölték. A mintegy harminc méteres mélységben található főszellőzőket darabokra bontják,

a kisebb elemeket keskeny lépcsőkön, zsákokban hordják a peronszintre, a nagyobb alkatrészek összekötő alagutakon jutnak a pályára és vasúti szállítókocsikon hagyják el az állomás területét

- írta a BKV.   

Közölték, az üzemi területek sok esetben átalakulnak, igazodva a korszerű, kisebb méretű gépészeti rendszerek, berendezések helyigényéhez, és ezek a szerkezeti átépítések már több helyszínen megfigyelhetők.   

A metrófelújítás kezdete óta kiemelt figyelmet fordítanak az azbeszttartalmú anyagok, szigetelések azonosítására és szakszerű eltávolítására.

 

 

Az egykor világszerte közkedvelt építőanyag a vonal középső szakaszának állomásain is megtalálható. Az azbesztmentesítés szigorú szabályait betartva már folyik a zónák kiépítése, és a területek megtisztítása minden egészségre káros anyagtól - áll a BKV közleményében.  


A bal vágány elbontása után indul a pálya teljes felújítása

Az alagútban mintegy öt kilométernyi vonalszakaszon zajlik a munka a Swietelsky Vasúttechnika Kft. kivitelezésében (a SWIETELSKY Építő Kft. és SWIETELSKY Magyarország Kft. alkotta holding eltérő cég a hasonló nevű vasútépítőtől, külön menedzsmenttel és kompetenciákkal).

Itt a sínpálya vegyszeres tisztítását, valamint előkészítő munkákat - egyebek mellett geodéziai felméréseket - végeznek, a bal vágány napokon belüli elbontásával pedig elkezdődik a pálya teljes rekonstrukciója - közölte a BKV. Mindezek a hírek azután érkeznek, hogy a BKV még december végén közzétette: megállapodtak a Swietelsky Vasúttechnikával és a munkálatok az alagútban is haladhatnak.

Galéria

M3-as metróSwietelsky Magyarország Kft.metrófelújításM3-as metróSwietelsky Vasúttechnika Kft.

Hírlevél

Hirdetés