Cikkünkben bemutatjuk, hogyan halad a SWIETELSKY Építő Kft. az Arany János utca, a Ferenciek tere, a Corvin-negyed és a Klinikák metróállomásokon zajló munkálatokkal.
Lapunk rendszeresen beszámol az M3-as metró középső szakaszán a SWIETELSKY Építő Kft. kivitelezésében haladó állomások felújításáról: a cég 7 megállót vett át a beruházó BKV Zrt.-től munkaterületként. Mint a korábban felújított északi és a nemrég átadott déli szakaszon, itt is más-más vállalat végzi el az állomások és az alagút rekonstrukcióját.
Jelen cikkünkben ismertetjük a most felújítandó szakasz négy megállójánál folyó munkálatok állását.
Az Arany János utcai állomáson a bontási munkák nagymértékben előre haladtak, már 90 százalékban elvégezték az ezirányú feladatokat. Az összes fémlemez burkolatot eltávolították - beleértve a vágány zónát is, valamint a tűzoltáshoz szükséges vízkészletet tartalmazó rendszert, azaz a nedves tűzivíz hálózatot is elbontották.
Az elektromos munkálatok során beszereltek egy új trafót, illetve szerelés alatt áll két új kapcsolóberendezés is, amelyek a végleges áramellátást biztosítják majd.
Ugyanebben a kapcsoló helyiségben az álpadló-készítéssel már végeztek a szakemberek. Továbbá elindult a vizes blokkok gépészeti és az elektromos nyomvonalak szerelése. A festési munkákat megelőző takarítási feladatok elkezdődtek, ennek megfelelően a jobboldali kábelalagút festése elindulhatott.
A Ferenciek terén jelenleg a régi elektromos és gépészeti nyomvonalak bontása folyik, emellett megkezdődött az új nyomvonalak kiépítése. Az állomási diszpécser helyiség teljesen megújul, ennek érdekében zajlanak már a bontási munkák, illetve az új ÁDI (állomási diszpécserközpont) helyiség építészeti kialakítását végzik. Az állomási diszpécser fontos feladatot lát el, hiszen a rendelkezésére álló technikai eszközök segítségével irányítja és ellenőrzi az állomás utasforgalmát, valamint üzemelteti a felügyelete alá tartozó mozgólépcsőket.
Lefelé haladva további bontási munkákról számolhatunk be.
A lejtaknában mindhárom mozgólépcsőt elbontották már, az új mozgólépcsők és a ferdelift tartószerkezeti kialakítása miatt pedig a régi gépalapok bontását végzik.
Ugyanígy a peron burkolatokat is szétszedték, és a bontott anyagokat elszállították a munkaterületről. Kizárólag a vágányzári időszakban végezhetik a szakemberek a vágányzóna álmennyezeti és oldalfali burkolatának bontását. Az állomást árammal ellátó helyiség - ide tartozik a kapcsolótér és a segédüzemi trafó helyiség - építészeti, gépészeti és elektromos kialakítása is zajlik már, valamint az egész állomás területén folynak a felületképzési és festési munkák is.
A Corvin-negyed állomás bontási munkái a végéhez közelednek, és ezzel párhuzamosan a főszellőzőben és a lejtaknában megkezdődtek a szerkezetépítési munkák. A vágányzónában itt már nem találkozhatunk régi burkolatokkal, elbontották azokat. Új elosztásokat kapnak a különböző helyiségek, ennek megfelelően új válaszfalakat alakítanak ki.
A kábelalagutakban megkezdődött a festési feladatokat megelőző felületek tisztítása a portól, illetve az ilyenkor elengedhetetlen felületkezelés. A gépészeti nyomvonalak kiépítése mellett az azbesztmentesítés is folyamatban van már.
A peronszint megközelíthetőségének érdekében a mozgólépcsőket kiváltandó, ideiglenes állványlépcsőt építettek a lejtaknában melynek használatba vétele megtörtént.
A negyedik mozgólépcső bontása pedig március elejével elkezdődött.
A forgalmi- és műszaki ügyeletes már nem a megszokott helyén dolgozik a Klinikák metróállomáson, a felújítás idejére konténerbe költözött át, így a kivitelezők elfoglalhatták az irodák helyén kialakított munkaterületet. Itt már meg is kezdték a bontási munkálatokat, sőt a forgalmi ügyeletes helyiségét el is bontották.
A lejtaknát érintő bontások is tovább folytatódtak, így februárban elkezdődött a szerkezetépítés vasbeton falak, gerendák és alaptestek felhasználásával ezen a területen.
Ugyanígy zajlik a peronszinten a kő padlóburkolat bontása, de a felszíni épületet már megszabadították külső kőburkolatától.
A szórt azbesztmentesítéssel az I. és II. zónában már végzett az alvállalkozó, jelenleg kiépítés alatt vannak a következő zónák. A főszellőzőben megkezdték a függőakna tisztítását, így előkészítve a terepet a lőttbetonozásnak.
Egy hónapon belül véget érnek a munkák a STRABAG kivitelezésében.
Komoly kihívásokat támasztott az M3-as metró középső szakaszának felújítása a kivitelezők felé. Ebbe avat be minket a KÉSZ Metaltech Kft.