Az M3-as metró belvárosi szakaszán jó tempóban zajlik a munka: a szellőzőrendszer megújulásának a felszín közeli aspektusát mutatjuk be aktuális cikkünkben és a ventilátorok képességeiről is új információkat szereztünk.
Újabb ismeretekkel tudunk rávilágítani az M3-as metró építkezésének utolsó szakaszában, a Nagyvárad tér és a Lehel tér közti kilenc állomás felújításának és modernizálásának összetett munkáira. A BKV Zrt. beruházásában zajló óriásprojekten az állomásokat ezen a szakaszon a SWIETELSKY Építő Kft. kivitelezi, míg a vasúti és alagúti munkákat a Swietelsky Vasútépítő Kft. végzi el a teljes M3-ason (beleértve a már elkészült északi és déli szakaszokat is).
A nagyszabású fejlesztés immár egyre látványosabban halad. Az építkezés során folyamatosan beszámolunk róla: most a SWIETELSKY Építő Kft. munkarészéhez tartozó szellőzőrendszerről tudtunk meg új információkat Kocsis Zsolt installációs főmérnöktől, aki segített nekünk a „metró tüdeje” megértésében.
Korábban a rendszer működéséről átfogó beszámolót írtunk és videóval is bemutattuk azt, mit jelent, hogy a metróvonal két szellőzőrendszeréből az (a nagyobb teljesítményű főszellőző rendszer) egy-egy ventilátora 3 db, 120 szobás szállodát tudna kiszolgálni.
Most megtudtuk: a ventilátorok forgásiránya változtatható, vagyis „ki- és belélegzésre” is alkalmasak, illetve ennek intenzitását is be lehet állítani, így pontosan annyi levegő van a rendszerben, amennyi biztonságos és egészséges.
Az állomási főszellőzők alapvető feladata a felszín felé szállítani a levegőt, ezzel szemben az vonali főszellőzők a felszínről szívják a levegőt, ezzel biztosítva a friss levegő bejuttatását az alagútba és az állomásokra.
A ventilátorok teljesítményét annak megfelelően állítják be, hogy azok a szükséges levegőmennyiséget és az optimális belső hőmérsékletet biztosítsák, illetve a beépített széndioxid érzékelők jelzéseit is természetesen figyelembe veszik. A főszellőzőventilátorok közül legalább az egyik minimum napi 20 órában (4:00 és 24:00 óra között) üzemel, de szükség esetén – éjszakai alagúti munkavégzés során – akár 24 órában is.
Ha szükség van rá, tűz esetén a hő- és füstelvezetéshez valamennyi főszellőző ventilátor azonnal 100%-os teljesítményre vált.
Az installációs főmérnököt a rendszer egy másik aspektusáról is megkérdeztük: arról, hogy hogyan érik el a belvárosban több tíz méter mélyen található állomásoktól és az alagútpártól kiindulva a felszínt, hogyan működnek a metró saját, több tíz méter hosszú szellőzőrendszer alagútjai, illetve levegőkidobó, légcserélőrendszerei.
A szellőzők munkálatai a két generálkivitelező cég között megoszlanak, azonban a rendszer lelkét jelentő gépészeti és elektronikai szerelési munkákat a SWIETELSKY Építő Kft. szakemberei végzik el a metró vonalán található szellőzőaknáknál is. A vonali szellőzők szerkezetépítési munkáiban vállal támogató szerepet a Swietelsky Vasúttechnika Kft., mivel az előbb is említett alagutak a cég felvonulási területei. Az állomásokon minden szellőzőrendszerhez kapcsolódó munkálatot a SWIETELSKY Építő kivitelez.
Mint megtudtuk, a felszínhez parkokban, épületekben csatlakozó, a levegő számára nyitott, de az annál nagyobb tárgyak számára zárt végződésű alagutak átmérője 5 méteres és egészen hosszú kialakítással is jól tudnak működni. A belváros felé haladva egyre jobban – és összetettebben - be van építve a földfelszín, ezért
vannak olyan alagutak is, melyek lépcsősen haladnak: a vízszintes szakaszokat függőlegesek váltják, ahol kürtőben halad a levegő, majd ismét vízszintes alagút következik, utána pedig egy kürtőben éri el a felszínt a szellőző.
Végül még egy érdekességet megtudtunk Kocsis Zsolttól a rendszerről: az állomási főszellőzőktől eltérően a vonali főszellőző műtárgyaknak jelentős befolyása volt magára a metró kiépítésére: mivel ezek nem csak egy alagutat, hanem a metró mindkét irányba haladó alagútpárját kiszolgálják, így ahonnan egy-egy ilyen szellőzőkürtő indul, ott a két metróalagút között is van egy azokkal keresztirányú, összekötőalagút.
Egy hónapon belül véget érnek a munkák a STRABAG kivitelezésében.
Komoly kihívásokat támasztott az M3-as metró középső szakaszának felújítása a kivitelezők felé. Ebbe avat be minket a KÉSZ Metaltech Kft.