Újabb szakaszába lépett az M3-as metró felújítása, miután májusban átadták a középső szakasz három állomását (Kálvin tér, Corvin és Semmelweis Klinikák).
A kivitelező SWIETELSKY Építő Kft. az M3-as metró két olyan állomásán kezdte meg a munkálatokat, amelyek eddig forgalmat bonyolítottak: a Lehel téren és a Nagyvárad téren.
A Lehel tér állomást, mint munkaterületet egy hónapja vették át, jelenleg kőburkolati bontásokat végeznek. Ezzel párhuzamosan szerkezetépítési munkák is folynak, a két új lift acélszerkezeti szerelése pedig már megtörtént.
Az állomáson egy nagyon fontos fázis is elkezdődik: az üzemi terekben azbesztmentesítést végeznek, hogy hozzáférjenek a szintek közötti elektromos átvezetésekhez.
Az M3-as metró építésekor még nem tiltott, tűzgátló lezárásra használt régi, azbeszttartalmú tömítéseket már másfél évvel ezelőtt feltérképezték a szakemberek. Most egy különleges, zónás eljárással kezdik meg az azbeszt bontását (majd elszállítását). Ügyelnek a biztonságra is: az érintett területet fóliával zárják el az állomás többi részétől. Ez a munkafázis várhatóan három hétig tart, ezután kerülhet sor az elektromos kábelek elbontására.
Ezen a nagyterű állomáson a peronélek fölött egy acél, tűzgátló szerkezet készül (füstkötényfal), melynek funkciója, hogy tűz esetén a füstöt a szellőzőcsatorna felé terelje. Mivel ezen a szerkezeten világítást, hangszórókat, mögötte pedig kábeleket is elhelyeznek, egy rendkívül összetett, több szakmát érintő munkáról van szó. Ennek a komplex feladatnak már a következő hetekben elkészül az első mintaszakasza, amely alapján a többit már tervezetten ki tudják építeni.
A Nagyvárad tér első rész-munkaterületét már 2021. januárjában átvehette a kivitelező: ez az aluljáró szint mintegy 1 115 négyzetméternyi, utasforgalomtól provizórikusan elzárt munkaterület volt. A padlóburkolat, pillérburkolat, valamint falburkolat bontását itt már ekkor megkezdték.
Ezt követték az új szellőzőcsatorna falazási munkálatai a lezárt területen.
A Nagyvárad téri megállót május 14-én zárták le az utasok előtt, azután, hogy átadták a Kálvin, a Corvin és a Semmelweis Klinikák állomásokat. A metrószerelvények azonban egy ideig továbbra is áthaladtak, de nem álltak meg. A vágánytéri injektálási, szigetelés javítási munkálatok azonban már ez előtt megkezdődtek hétvégenként, hogy az idei nyári leállásban (amely június 18-tól augusztus közepéig tart) már gördülékenyen tudjon haladni a munkavégzés más vállalkozók részéről is. Az „A” jelű felszíni lift (D lépcsőkar) acélszerkezete, üvegszerkezete, földmunkái elkészültek, valamint az emelőberendezést is beszerelték. Ezzel egyidejűleg elbontották a régi állomási főszellőző berendezéseket és beépítették az újakat.
A Nagyvárad tér május közepi lezárása óta gőzerővel látott neki a kivitelező SWITELSKY Építő Kft. a további feladatoknak.
Elbontották többek között
Az aluljáró szinten az új szellőzőcsatornához födémnyílásokat vágtak, valamint befejezték a vágánytérben végzett injektálásokat és acéllemez szigetelés készült azokon a helyeken, ahol a bélésfal szerkezete károsult.
Megkezdődött az újonnan épülő vasbeton lépcső szerkezetépítése, ehhez két szinten födémet vágtak ki az üzemi lépcső megvalósításához, valamint folyamatban van az ÁDI (Állomás Diszpécser Szolgálat) helyiségcsoport kialakítása is.
A Nagyvárad téren elbontották a régi elektromos hálózatot, valamint az üzemi terekben a régi gépészeti berendezéseket, a tűzivíz hálózatot, a régi légtechnikai rendszert, valamint a víz-, és csatornahálózatot. A peron alatti szinten pedig már elkezdődött a vonali és állomási tűzivíz gerinc, valamint nyomott szennyíz kiépítése.
Egy hónapon belül véget érnek a munkák a STRABAG kivitelezésében.
Komoly kihívásokat támasztott az M3-as metró középső szakaszának felújítása a kivitelezők felé. Ebbe avat be minket a KÉSZ Metaltech Kft.