Bemutatjuk, milyen gyengeáramú rendszerekkel és berendezésekkel szavatolja a SWIETELSKY Vasúttechnika az utasok biztonságát és megfelelő tájékoztatását.
Megfeszített ütemben dolgoznak a kivitelezők az M3 metróvonal középső szakaszán. A következő két állomást, az Arany János utcát és a Nyugati pályaudvart márciusban adják át a forgalomnak, már zajlik a műszaki átadás-átvétel, ezekkel együtt összesen már 18 állomás esett át a felújításon. Májusban pedig a tervek szerint teljes lesz a felújított M3 metróvonal: a Lehel tér és a Nagyvárad tér állomások is elkészülnek. Az állomások kivitelezését a SWIETELSKY Építő Kft. végzi, az egyes szakági terveket a FŐMTERV készítette.
Tavaly év végén részletes cikkben számoltunk be arról, hogy a Swietelsky Vasúttechnika Kft. befejezte a vágányok rekonstrukcióját. A cég feladata ezen túlmenően többek között a gyengeáramú távközlési rendszerek kiépítése, ezeket a munkákat a még át nem adott állomásokon folyamatosan végzik.
Cikkünkhöz az információkat Kerecsenyi Rudolf biztosítóberendezési és távközlési referenstől, illetve Mayer Zoltán főépítésvezetőtől kaptuk.
A SWIETELSKY Vasúttechnika Kft. által kiépített gyengeáramú rendszerek az utasok biztonságát és tájékoztatását szolgálják.
Utasbiztonsági szempontból fontos, hogy felújítják a régi, megmaradó vasúti biztosítóberendezést, amely az utasforgalom menetrendszerű és biztonságos lebonyolításában játszik szerepet. Ez összefüggésben van a követési időköz mérővel, illetve a diszpécserházban lévő távvezérlő rendszerrel, amelynek felújításáról korábban már beszámoltunk.
Az M3-as metró vonalán a jelenleg elérhető legmodernebb technológiával egy teljesen új tűzjelző hálózatot építettek ki, amely rendszer elengedhetetlen az utasbiztonsághoz és a forgalom felvételéhez, hiszen a tűz észlelése esetén a riasztás mellett azonnal beindíthatja az utasok menekítésére szolgáló rendszereket, a szellőztető rendszereket, valamint az oltóberendezéseket.
Az állomási diszpécsereknél (ÁDI) működtetett felügyeleti rendszerek, kameraképek, vezérlő eszközök az operatív irányítás elengedhetetlen eszközei. Itt találhatók a különböző feszültség állapotfigyelők, mozgólépcső vezérlők, valamint ide futnak be a főbb alrendszerek visszajelelzései. A SWIETELSKY Vasúttechnika Kft. munkatársai a Nyugati pályaudvar és az Arany János utca állomásokon mutatták meg nekünk ezeket a berendezéseket.
Az ÁDI-ban elhelyezett monitorok segítségével figyelik a diszpécserek az állomás működését. Az Arany János utcai állomás ÁDI szobájában például hat monitoron összesen 24 kamera képét látják egyszerre. Egy monitor pedig arra szolgál, hogy egy tetszőlegesen kiválasztott kameraképet lehessen megfigyelni, illetve itt jelenik meg, ha bármilyen vészjelzés érkezik az állomás területéről (például tűzjelző vagy mozgólépcső vészgomb jelzése, esetleg egy segélykérőről hívás érkezik). A monitor ilyenkor azonnal az adott vészgombhoz legközelebbi kamera képét mutatja, hogy a diszpécserek információt kapjanak a vészjelzés okáról.
Az ÁDI másik fontos eleme a tűzjelző indító berendezés. Ezen a panelen indítható az oltásvezérlés egy esetleges tűz esetén. Ilyenkor bekapcsolnak a JET-ventilátorok, illetve a vízköddel oltó berendezések is, amelyek vizet porlasztanak a szerelvényszobákban, a kapcsolóterekben, az állomás egész területén, valamint a peronok alatt, a sínek között. Ezeket manuálisan is el lehet indítani, szabályozni.
Az utasok számára közvetlen kapcsolatot teremtenek a vizuális és hangos utastájékoztató rendszerek, valamint a segélykérő berendezések.
Ezek elemei az állomás területén elhelyezett órák, kamerák, változtatható jelzésképű információs táblák, peronvész jelzők, illetve az álmennyezeten elhelyezett füstérzékelők, fény- és hangjelzők, valamint a hangszórók. Ezek segítségével az egyes hangkörzeteknek megfelelően célzottan tájékoztatják az utasokat egy esetleges vészhelyzetről, a hangszórókon keresztül információkat adnak a rendkívüli eseményekről: például, hogy az egyes területeken tartózkodó utasok merre távozzanak az állomásról vagy épp arról, hogy ne használják a metrót.
Ezen rendszerek működtetéséhez elengedhetetlen a háttérben működő infokommunikációs infrastruktúra. Ennek része a kialakított új optikai hálózat, a teljesen új távközlési hálózat: a kiszolgáló aktív és passzív hálózati eszközökön keresztül az adattárolókon át a perifériákig.
Az állomásokon található távközlési szerelvényszobában helyezik el azokat az egységeket, amelyek az egyes állomások hálózatait kötik össze. Itt találhatóak a switchek és a routerek, amelyek összegyűjtik és továbbítják az egyes kommunikációs elemeket az állomások között, illetve küldik azokat a kelenföldi M4 járműtelepre, a központi tárolóba. (Itt gyűjtik és tárolják az összes kamerafelvételt, hanganyagot, esetleges tűzjelzéseket.)
Minden állomás része a központi szünetmentes áramellátás, amellyel egy hosszabb áramszünet esetén - akár három napon keresztül - biztosítható az állomás felügyeletét szolgáló, előbbiekben felsorolt rendszerek teljes energetikai ellátása, működése. Ezeket is a SWIETELSKY Vasúttechnika Kft. telepíti és helyezi üzembe az állomásokon.
Egy hónapon belül véget érnek a munkák a STRABAG kivitelezésében.
Komoly kihívásokat támasztott az M3-as metró középső szakaszának felújítása a kivitelezők felé. Ebbe avat be minket a KÉSZ Metaltech Kft.