2024.10.13, Vasárnap
Korszerűsítették az M3 metróvonal forgalmát irányító diszpécserközpontot
Fotó: Nagy Mihály/magyarepitok.hu

Korszerűsítették az M3 metróvonal forgalmát irányító diszpécserközpontot

magyarepitok.hu

2023.06.30. 18:15 - Kolinek Nóra

Fél évszázad után újultak meg a teljes vonalat felügyelő diszpécserház fontos részei.

Hirdetés

Befejeződött a Szabó Ervin téri diszpécserház korszerűsítése. Az M3 metróvonal teljes egészét felügyelő központ felújítása 2021 nyarán kezdődött, a kivitelezést a Swietelsky Vasúttechnika Kft. végezte el.

Több fontos szolgálat mellett itt találhatók az M3 metróvonal központi diszpécser szolgálatai: a Központi Forgalmi Menetirányító (KFM), a Központi Utasforgalmi Diszpécser (KUD), az Energia Diszpécser (EDI) és a Műszaki Diszpécser (MÜDI). A felújítás során bővítették a helyiségeket, valamint modernizálták a gépészeti, elektromos berendezéseket.

Az elkészült építészeti munkákkal kapcsolatban Varju László, a Swietelsky Vasúttechnika Kft. magasépítési referense, a gyengeáramú feladatokról Kerecsenyi Rudolf biztosítóberendezési és távközlési referens adott információkat.

 

Fotó: Nagy Mihály/magyarepitok.hu

 

„Az V. emeleten a menetirányítók, operátorok és diszpécserek régebben különálló helyiségeiből egy hatalmas egylégterű irányító központ került kialakításra, valamint egy hozzá csatlakozó teakonyha, aminek megvalósításához elbontottuk a meglévő álpadlókat, álmennyezeteket, bútorokat, a teljes légtechnikai és fűtési rendszert, az elektromos vezetékeket és a világítási berendezéseket. A bontási és átépítési munkák során biztosítani kellett a folyamatos működést, az információs rendszerek (köztük a teljes vonalat felügyelő tűzjelző központ) ideiglenes áthelyezése, valamint a biztosítóberendezés központi panorámafalra elhelyezett vezérlésének védelembe helyezése mellett. A helyiségek új burkolt álpadlót, kazettás gipszkarton álmennyezetet és festést kaptak. Megújult a fűtés, a légtechnikai rendszer, az elektromos hálózat és a világítás, új tűzjelzőrendszert alakítottunk ki. A teakonyhában új modern gépészettel ellátott konyhabútort építettünk be.” – tájékoztatott Varju László.

 

 

A pincében szellőzőgépházat alakítottak ki

A IV. emeleten a szellőzőgépház területéből távközlési szerelvény szobát választottak le. A nagyobb hűtési igény miatt a helyiség hűtését klímaszekrények biztosítják. A II. emeleten akkumulátorhelyiséget alakítottak ki. Az I. emeleten egy új oktatóterem kapott helyet. A fém álpadló új padlóburkolatot kapott, az elektromos berendezések és a világítás teljesen megújult. A helyiség fűtését radiátorokkal biztosítják.

A pincében 10kV védett kapcsolótér, segédüzemi transzformátor (SÜTR) kamra és szellőzőgépház kapott helyet. A kapcsolótérben a teljes álpadló rendszert elbontották, a meglévő süllyesztett padozatú zónákat új kábelaknákkal egészítették ki, a meglévő 60 centiméter vastag feltöltőbeton sávok kibontásával.

 

 

A helyiség új nagy teherbírású álpadlórendszert kapott és tűzgátló ajtókat építettek be. A segédüzemi transzformátor kamra falazattal került leválasztásra a védett kapcsolótérből. Teljesen megújultak a gépészeti és elektromos berendezések is. A segédüzemi transzformátor hűtését a szellőzőgépházban beépítésre került 2 db nagyteljesítményű klímaszekrény biztosítja a kapcsolódó tetőn elhelyezett folyadékhűtőkkel.

 

A szakembereknek számos nehézséget kellett megoldaniuk a munka során

„A diszpécserek helyiségében szintén kicseréltük az álpadlót, az álmennyezetet, a teljes gépészeti rendszert (légtechnika, fűtés), az elektromos vezetékeket és a világítási berendezéseket. A KUD/MÜDI helyiségrészben elkészült a médiafal, amelyre a diszpécserek által felügyelt 22 db monitor került. A jobb munkakörülményeket ergonómiai szempontok szerint kialakított új munkaasztalok és munkaszékek biztosítják csakúgy, mint az átépített teakonyha” – avatott be a szakember.

 

 

Majd kiemelte: Egy működő irodaházban mindig kihívást jelent a korszerűsítéssel járó munkavégzés. Szintenként eltérő nehézségekkel szembesültünk. Az V. emeleten a kivitelezési munkákat nehezítette, hogy kötött időtartamban, a 2022. évi nyolchetes nyári vágányzár időszaka alatt kellett elkészülnünk. Külön nehézség volt, hogy kb. 100 négyzetméteres helyiségrészben a metró központi forgalomirányítási munkáihoz nélkülözhetetlen, a panorámafalon elhelyezkedő biztosítóberendezési felügyeleti és irányító rendszert ideiglenesen meg kellett védeni és a folyamatos működését 0-24 órában két alkalommal is biztosítani kellett. Ráadásul ebben az épületben számos egyéb kulcsfontosságú szervezet működik, akiknek zavarmentes működését folyamatosan biztosítani kellett.”

Az oktatóterem építésénél a fő kihívást az új válaszfal kialakítása okozta. A válaszfal födémről történő indításához az álpadló alatt futó és a válaszfal vonalát keresztező nagy mennyiségű nem áthelyezhető kábel és kábeltálca miatt speciális megoldásra volt szükség csakúgy, mint a válaszfal felső csatlakozásánál, ahol a födém helyett a főtartóhoz lehetett csatlakoztatni a falat.

 

 

A válaszfal födémhez történő letámasztását végül a körülményekhez igazodó alátámasztott acél áthidalóval sikerült megoldani, felül az acél főtartóhoz történő rögzítéséhez szintén segédszerkezetet kellett beépíteni.

Pincénél a beszállítási útvonal kialakításához a meglévő PV falat ideiglenesen ki kellett bontani, annak érdekében, hogy az elbontott transzformátorokat és berendezéseket el tudják szállítani, valamint az új transzformátorok és berendezések beszállításra kerülhessenek.

 

A gyengeáramú rendszerek korszerűsítése összetett feladat volt

Kerecsenyi Rudolf elmondta:

„Új tűzjelző központot és egy felújított biztosítóberendezési központot alakítottunk ki. A KFM, a KUD és a MÜDI munkahelyek egy közös helyiségben kaptak helyet. Az előbbi funkcióbővítése már korábban elkészült, úgymint a menetrendíró, a vonatszám megjelenítő, és a kezelés rögzítő berendezés cseréje, ezen felül szállítani kellett egy új menetrendszerkesztő szoftvert a napi menetrendek előállításához.”

Megújultak a KUD munkahelyek. Az utasterek frekventált helyein segélykérő berendezéseket helyeztek el, melyekről az utas az ÁDI-val vagy a KUD-dal tud beszélni, ITV rendszeren, monitorfalon keresztül nyomon követhető az utasáramlás és az esetlegesen szükséges intézkedések megtehetők.

A MÜDI részére távvezérlő rendszert telepítettek a vonali berendezések felügyeletére. A távközlési szerelvényszobában a központi rendszerekhez kapcsolódó eszköz és hálózat bővítési feladatokat végezték el.

Galéria

M3-as metróSwietelsky Vasúttechnika Kft.metrófelújításmetrófejlesztésBudapestSzabó Ervin téi Forgalomirányító KözpontDiszpécserház

Hírlevél

Hirdetés