A tervezési ütemezésnek megfelelően szeptember végére elkészült a forgalmi vizsgálat és a környezetvédelmi konfliktustérkép. Elindult a tanulmánytervi nyomvonalváltozatok kidolgozása és egyeztetése, amelynek eredménye a 2022 májusában induló véleményezési időszak. A tervzsűri 2022. októberében dönt a tovább tervezendő nyomvonalról.
Ahogyan arról már többször beszámoltunk, a 2020-ban átadott M25-ös gyorsforgalmi út után, most egy másik jelentős fejlesztésen dolgozik Egerben a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. A hevesi megyeszékhelyen egy új, kétszer egy forgalmi sávos elkerülő út tervezése zajlik jelenleg. A feladatot mintegy nettó 149 millió forint értékben az UTIBER Közúti Beruházó Kft., az UVATERV Út-, Vasúttervező Zrt. és a Pannonway Építő Kft. konzorciuma végzi el.
Szeptember végén a projekttel kapcsolatosan szakmai és civil szervezetek számára rendeztek fórumot.
Mint a projekttel kapcsolatos korábbi tájékoztatásunkban is írtuk, az elkerülő
A projekt weboldaláról és a NIF tájékoztatójából kiderül:
a tervezési ütemezésnek megfelelően szeptember végére elkészült a forgalmi vizsgálat és a környezetvédelmi konfliktustérkép.
Ezt követően októberben elindult a tanulmánytervi nyomvonalváltozatok kidolgozása, és az optimális változatok egyeztetése, amely továbbra is közösségi tervezés segítségével zajlik. Az érintetteket, a város lakosságát és a fejlesztés további szereplőit a tervezés folyamatának több lépésébe is bevonják – derül ki a tájékoztatókból.
Az érdeklődők a projekt honlapja https://www.egrielkerulo.hu/ mellett annak Facebook-oldalán is folyamatosan tájékozódhatnak a tervezés menetéről, valamint visszajelzést küldhetnek és kapcsolatba léphetnek a tervezőkkel.
A végeredmény 2022 októberében kerülhet tervzsűri elé, az engedélyeztetés pedig előreláthatólag 2023 első negyedévében várható.
Ahogy az az ütemtervekben is szerepelt, nemrég egy lakossági fórumon is egyeztettek a szeptemberig beérkezett észrevételek alapján az előzetes nyomvonalváltozatokról. Az első ilyen közös szakmai és civil megbeszélésre 2021. szeptember 23-án sor került az egri Polgármesteri Hivatalban, ahol a számos meghívott szervezet képviseltette magát, mintegy 35 résztvevő volt jelen.
A fórumon a NIF Zrt. és a tervezői konzorcium bemutatta a tervezés előzményeit, körülményeit és a munka eddigi eredményeit.
Az előadásokat követően a résztvevők kisebb csoportokban beszélgettek arról, hogy milyen eredményeket várnak az út megépítésétől, az elkerülendő pozitív és negatív hatásokról, illetve megosztották az út nyomvonalát befolyásoló információikat is.
A fórumon résztvevők egybehangzóan üdvözölték az elkerülő út megépítésének tervét, és azt, hogy az elkerülő út jelentős szerepet játszhat a városi forgalom, különösen a teherforgalom csökkentésében.
Konkrét elvárásként hangzott el a 24-es és 25-ös számú utak bekötése, a Rozália temető és a nyomvonalhoz közel eső lakóterületek (pl.: Bányakert) elkerülése.
Véleménykülönbség az út konkrét nyomvonalát illetően volt, mind a közelebbi, mind a távolabbi nyomvonal mellett több pro és kontra érv hangzott el:
A fórumon számos kérdés megvitatása mellett az is kiderült, hogy az út megvalósítása több ütemben is történhet. A déli szakasz önállóan is jelentős tehermentesítő szerepet tud vállalni, így akár korábban elkészülhet, mint a Felnémetet elkerülő útvonal.
Mint a projekt összefoglalójából is kiderül: a résztvevők aktivitásának köszönhetően a fórum szakmai szempontból előremutató és sikeres volt. A NIF hangsúlyozta, hogy a szervezetek javaslatait a tervezés és a döntés során is figyelembe veszik majd.
Lakásépítési program indult Mórahalmon.
14 ezer négyzetméteres üzem készül el 2026 második felére 31 milliárd forint értékben.