Egyedi tervezésű PERI zsaluzókocsikkal épül a hídpálya.
Több, mint 1,5 éve zajlanak a Kalocsa és Paks térségében épülő új Duna-híd kivitelezési munkálatai. A beruházás révén jóval rövidebb menetidővel számolhatnak majd a Kalocsa és az M6 autópálya, valamint Kalocsa és Paks között utazók. A feszített-függesztett mederhíd szabad szerelés módszerrel épül, melyhez egyedi tervezésű PERI zsaluzókocsikat használnak.
A NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában és a Duna Aszfalt Zrt. kivitelezésében épülő hídról legutóbb márciusban írt lapunk. A munkák kivitelezésében alvállalkozóként részt vesz a Hídépítő Zrt.
A világ egyik vezető zsaluzatokat és állványzatokat gyártó és tervező vállalata jól ismert a hidak építésénél alkalmazott progresszív mérnöki megoldásairól. A PERI Mexikótól Kanadáig, Kínától Dániáig a világ minden részén részt vesz a legnagyobb, legismertebb hidak építésében.
Magyarországon a Pentele híd, Megyeri híd és az új tiszaugi Tisza-híd után a Kalocsa-Paks új Duna-híd szerkezetépítése is a PERI nevéhez fűződik a Hídépítő Zrt. megbízásából.
A háromnyílású, a mederpillérek felett parabolikusan kiékelt, feszített-függesztett típusú új Duna-híd építésénél a PERI moduláris elven alapuló, okosan kombinálható zsaluzati- és állványrendszereit használják, a PERI mérnökei által kidolgozott projektspecifikus megoldásokkal.
A 440 méter hosszú, háromnyílású mederhíd középen 200 méteres, a két szélén 120 méteres támaszközzel épül meg, a mederben két pilon kialakításával. A 16,5 méter magas mederpillérek felmenő falainak építésénél
A falzsaluzat kúszásához szükséges munkaszintet PERI FB 180 munkaállványok biztosítják.
A mederpillérek elkészülte után segédjáromokról épülnek meg a 15 méter hosszú indítózömök VARIO fatartós falzsaluzattal, MULTIPROP teherhordó állványokkal kialakított fenékzsaluzattal és munkaszinttel. Ezt követően a két mederpillérről párhuzamosan, két irányban indulva 20-20 ütemben épül meg a hídpálya szerkezete. A felszerkezet PERI VARIOKIT VBC zsaluzókocsikkal épül, melyek a frissbeton-nyomásból származó terheket a már megépült tartószerkezetbe vezetik, a zsaluzatot és a munkaszintet pedig ütemről ütemre előremozgatják.
Az 5 méteres egységekben összeszerelt acélszerkezet a zsaluzókocsikba épített darupályán mozgatva kerül a helyére. Az acélszegmens finomállítása és hegesztéssel történő rögzítése után betonozzák a fenéklemezt, majd a konzolos pályalemezt.
A PERI mérnökei a szabadon betonozáshoz fejlesztett VBC zsaluzókocsikat a speciális alkalmazás követelményeihez igazodva egyedileg tervezték meg, rendszerelemekből.
A zsaluzókocsik kereszttartóit a tipikus alkalmazáshoz képest megemelték, így az acélszegmensek akadálytalanul keresztülvihetők a zsaluzókocsikon, és az acélszegmensek emelése, elfordítása is elvégezhető róluk.
További egyedi megoldás, hogy a munkaszintet hátrafelé konzolosan kibővítették, elegendő helyet biztosítva a függesztőkábelek befűzésének munkafolyamataihoz. Az így kialakított munkaszint előnye, hogy nem szükséges egy önálló munkaállvány a kábelek befűzéséhez.
2021. januártól zajlanak az új Duna-híd és hozzá kapcsolódó úthálózat építési munkálatai. A Duna magyarországi szakaszának huszadik hídja Tolna és Bács-Kiskun megye között teremt kapcsolatot az M6 jelű autópálya, a 6. sz. főút, valamint az alföldi oldalon húzódó 51. sz. főút összekötésével. A híd megépülésével a Paks és Kalocsa közötti 65 km-es kerülőút helyett csupán 16 km-t kell majd megtenni az utazóknak, az 55 perces menetidő így a jövőben mindössze negyedóra lesz.
A kétszer egysávos, a két ártéri gerendahíddal együtt összesen 946,2 méter hosszú, 23,3 méter széles új Duna-hidat mindkét oldalon korláttal elválasztott kerékpárút egészíti ki. Az építkezés részeként két vasbeton kerethíd is épül az 512-es főúton, de a becsatlakozó mellékutak és csomópontok teljes rekonstrukciója is megvalósul.
Lakásépítési program indult Mórahalmon.
14 ezer négyzetméteres üzem készül el 2026 második felére 31 milliárd forint értékben.