2024.05.20, Hétfő
Határidőre elkészült a Nemzeti Atlétikai Központ: hamarosan átadják az atlétikai-vb otthonát

Határidőre elkészült a Nemzeti Atlétikai Központ: hamarosan átadják az atlétikai-vb otthonát

magyarepitok.hu

2023.03.28. 18:30 - Füzi Nikolett

A ZÁÉV és a Magyar Építő generálkivitelezésében hamarosan sor kerül a 2023-as atlétikai világbajnokságnak otthont adó komplexum műszaki átadására.

Hirdetés

A nemzetközileg is kiemelt figyelemmel kísért óriásberuházásról legutóbb pár napja adtunk hírt, amikoris az immár egyre látványosabban formát öltő arénát nemzeti színekbe öltöztették a március 15-ei ünnepünk alkalmából.

Most, 2023. március végére a legjelentősebb mérföldkövéhez érkezett a 2023-as atlétikai világbajnokságnak otthont adó Nemzeti Atlétikai Központ (NAK): 2023. március 1-jén a generálkivitelező ZÁÉV Zrt. és a Magyar Építő Zrt. alkotta konzorcium szakemberei megkezdték a projekt műszaki átadás-átvételének folyamatát

- informálta lapunkat a konzorcium.

Mint kiemelték, a siker eléréséhez jelentősen hozzájárult az a rendkívüli munkatempó és feszített, heti/napi ütemezés, amely során az építkezésen napi szinten az adott technológiai folyamattól függően, 400-500 fővel végezték elhivatott munkájukat.

 

 

Rekordmennyiségű földkitermeléssel kezdődtek a munkálatok

A NAK már több sikeresen megvalósított mérföldkővel is büszkélkedhet, melyeket a konzorcium csapata mind határidőre, sőt esetenként az előtt is teljesített. Jelen cikkünkben bemutatjuk, mely meghatározó állomásaihoz érkezett már el a projekt a kivitelezés kezdete óta.

A 2020. november 5-ei munkaterület átvételt követően 2020. december 10-én, az első feladatok között robbantásos technikával bontották el a közel 60 méter magas dél-pesti Vituki toronyházat. A sikeres, 3000 töltetes robbantást követően megkezdődhettek, majd 2021. júniusában már be is fejeződtek a monolit szerkezetépítési munkálatok.

 

 

A tájékoztatásból kiderült, a stadionépület szerkezetépítési munkáihoz az alapozásig közel 100.000 köbméter földet termeltek ki a cölöpözési munkákig.

Ez a mennyiség azért is számottevő, mert egy Puskás Aréna méretű focipálya alapterületén nagyjából 20 méter magas földhalmot képezne.

A további számadatokat tekintve:

  • a cölöpalapozáshoz 1.200 tonna betonacélt és körülbelül 13.000 köbméter betont,
  • míg a felszerezethez 4.300 tonna betonacélt, valamint körülbelül 40 000 köbméter betont használtak fel a gerendarácsokkal és fejtömbökkel együtt.

 

 

48 darab, egyenként 100 tonnás tetőszerkezeti elem adja az épület „koronáját”

A következő jelentős eseményre 2021. július 12-én került sor, amikor beemelték az úgynevezett „gyémántelemet”, amely az első, előszerelt acél tetőszerkezeti elemet jelentette. Az összesen 48 darab, egyenként közel 100 tonnás és 28 méter magas gyémántelem elhelyezése 2021. december 1-jén, az utolsó elem illesztésével fejeződött be.

A világszínvonalú stadion egyik leglátványosabb eleme „a korona a koronán”, azaz maga a tető. A 2021. május - 2022. szeptember között zajlott megvalósítással kapcsolatban korábban a projekt kulcsszereplői is nyilatkoztak: ennek során lapunk egy hármas interjú segítségével mutatta be a páratlan megoldásokkal lezajlott tetőfedés érdekességeit, mint például a lelátó felett 37 métert átfeszítő kötélszerkezetet, amely segíti a 13 dilatációs egységre tagolt stadiont membránnal lefedni.

Látványos számadat továbbá, hogy a tető közel 27 000 négyzetméternyi membránfedést kapott.

 

 

Az aréna épületének kivitelezésével párhuzamosan mindeközben a 168 méter hosszú, egypilonos, ferdekábeles hídszerkezettel bíró, osztószigeti gyalogoshíd - másnéven Robinson híd - munkálatai is zajlottak 2021. február és 2022. októbere között.

A tetőszerkezeti munkálatok befejeztével következett az egyik legjelentősebb esemény is a projekt életében: 2022. október 28-án az épület elérte a legmagasabb pontját, így megtartották az építők hagyományos ünnepét, a bokrétaünnepséget is. A kettős ünnepség érdekessége, hogy a NAK hídavatással kötötte egybe ezt a jeles eseményt.

 

 

A stadion új megközelítése érdekében egy szakaszon átépítették a H7-es (csepeli) HÉV pályáját is

A létesítmény mellett azonban számos más projektelem is elkészült a közel 50 fős mérnöki gárdával rendelkező generálkivitelezők irányításával.

Ezek között megvalósultak:

  • árvízvédelmi munkák: az épületet változó, 11-13 méteres mélységű résfalakkal határolták. A 7,5 kilométer hosszú Pest-Középső árvízvédelmi vonal körülbelül 1 kilométeres részét képezi a stadion árvízvédelmi szakasza, valamint helyet kapott három új hajókikötő is.
  • új külső és belső közműhálózat készült. Az ehhez tartozó szennyvíz és csapadékvíz vezetékek körülbelül 5500 folyóméter hosszon készültek el.
  • Az épület fűtés-hűtés biztosításához 3 talajszonda mező létesült, melyekhez összeségében 400 fúrást készítettek, egyenként 130 méter mélységben.
  • A projekt egyik további jelentős részeként épült egy 40 méter fesztávú új vasúti híd, amely egyben a Stadion új gyalogos főbejárataként fog funkcionálni, illetve egy 14,5 méter fesztávú vasúti híd is (Kvassay aluljáró), amely biztosítani fogja a gépjárműforgalmat a stadion területére. Ehhez szükség volt a HÉV pálya átépítésére, amely 2021. szeptember 1-jétől már újra szabadon használhatóvá vált. Mint kiemelték, a hídfők és a pályalemez építéséhez C55/67-F3 öntömörödő betont használtak, melyet ilyen mennyiségben és minőségben még nem építettek be korábban Magyarországon. Ehhez hozzátartozik a 40 méteres fesztáv is, amely ugyancsak egyedülállónak számít a vasúti hidak tekintetében.
  • A térkő, illetve tájépítészet során pedig összességében 105 000 négyzetméter térköves burkolat készült el, melyhez nagyságrendileg 1000 kamionnyi fuvarszállítás volt szükséges.

 

 

A sikerhez az összetett munkálatok precíz koordinációja is nagyban hozzájárult

Az építési terület jellegéből adódóan rengeteg egymásra épülő folyamatot kellett megszerveznie a generálkivitelezőnek. Mint azt a tájékoztatásban hangsúlyozták, ennek részeként süllyeszteniük is kellett tereket, hogy az extra hosszúságú, túlméretes szállítmányokat fogadni tudják.

Az összetett feladatot mindemellett az is jól mutatja, hogy a szakemberek ezen túl a membránfeszítési, zárófödémbetonozási, építményszigetelési, valamint a rétegrend-építési és egyéb folyamatokat is mind egyidőben végezték a folyamatos koordinációk mellett.

 

 

A világbajnokság után egy szabadon látogatható sport- és szabadidőparkként működik majd tovább a komplexum

A sportközpont több, mint 35 000 férőhellyel várja majd a sport szerelmeseit a világbajnokságra, majd ezt követően ez a szám 15 000-re csökken – a környező infrastruktúrával együtt. A beruházás megvalósítása azonban nem csupán a budapesti atlétikai vb kilenc napjáról fog szólni:

Azon túl, hogy a létesítmény a magyar atlétika kiemelt versenyhelyszíne és edzőközpontja lesz, a projekt további eredményeképpen létrejön Budapest legújabb zöld sport- és szabadidőközpontja, ahol nemcsak a versenysportolók, hanem a nagyközönség is szabadidős sportolási- és kikapcsolódási lehetőségekhez jut.

A stadiont körülölelő park mintegy 50 ezer négyzetméteres, többszáz fával és közel 18 ezer cserjével beültetett zöld területet foglal magában, ezáltal idővel ugyanolyan népszerű helyszínné válhat majd, mint a főváros egyéb hasonló célt szolgáló területe, akárcsak a Normafa vagy a Margitsziget.

 

 

Kiemelt figyelmet kaptak a környezetvédelmi és fenntarthatósági szempontok

Napjainkban már elengedhetetlen, hogy egy új épület tervezése és kivitelezése a környezetvédelmi és fenntarthatósági szempontokat is maximálisan figyelembe vegye,

így a Nemzeti Atlétikai Központ 2024-ben a BREEAM minősítés megszerzését tűzte ki céljául.

Ennek érdekében többek között már a létesítmény építése alatt is hatványozottan figyelnek a környezet megóvására: többek között az energiafelhasználásra (az építkezés és a majdani üzemeltetés során is), a későbbi tömegközlekedés optimális kialakítására, a vízhasználatra, az anyaghasználatra, a hulladékkezelésre, valamint az ökológiára és a szennyező anyagok kibocsátásának minimalizálására is.

 

 

Egy komplett szakembergárda felel a határidőre történő megvalósításért

A komplexum az Építési és Közlekedési Minisztérium beruházásában valósul meg, generálkivitelezését a ZÁÉV Zrt. és a Magyar Építő Zrt. végzi, a projekt lebonyolító-műszaki ellenőre pedig a Főber Zrt. és Óbuda-Újlak Zrt. alkotta konzorcium. Kiemelt alvállalkozók a projektről: a WHB Elektro Kft., a Zala Elektro Kft., a CLH Hűtés- és Klímatechnikai Kft., a Kanizsai Magasépítéstő Kft., a Graboplan Kft., az Épszerk-Pannónia Invest Építőipari Kft., a Bayer Construct Zrt., a Gedi Építő Kft, valamint a PBM Mélyépítő Kft. A felsorolt cégek sorát hosszan lehetne folytatni, akiknek rugalmas hozzáállásáért és munkájáért köszönetet mond a generálkivitelező csapat.

A generáltervezési munkálatokat a NAPUR Architect Kft. végezte, a generál tartószerkezet tervezési feladatokat pedig az EXON 2000 Kft. látta el.

A létesítmény leglátványosabb és egyben kiemelt precizitást igénylő elemeiért a KÉSZ Csoport tagvállalatai, ezen belül a KÉSZ Metaltech Kft. és a KÉSZ Ipari Gyártó Kft. feleltek. Az acél és a kábeltető szerkezet megvalósításáért a gyártmánytervezéstől a technológiai tervezésen át, egészen a gyártásig és a kivitelezésig pedig a cégcsoport stratégiai partnere, a bim.GROUP felelt.

A NAK-hoz kapcsolódó gyalogos és kerékpáros híd tervezését a Speciálterv Kft. végezte, a kivitelezését pedig a konzorcium alvállalkozójaként a Hídépítő Zrt. végezte el. Az acélszerkezetek gyártásáért és szereléséért az ACÉLHIDAK Kft. felelt.

A 2023-as atlétikai világbajnokság Magyarország történetének legnagyobb sporteseménye lesz, amit 2023. augusztus 19. és 27. között Budapesten, a Nemzeti Atlétikai Központban, illetve az utcai futó- és gyaloglóversenyek miatt Budapest belvárosában rendeznek meg.

Galéria

Mi épül?Magyar Építő Zrt.ZÁÉV Építőipari Zrt.Főber Zrt.Óbuda GroupNemzeti Atlétikai KözpontSpeciálterv Építőmérnöki Kft.Bayer Construct Zrt.KÉSZ CsoportÉpszerk-Pannónia Invest Kft.CsepelGedi Építő Kft.NAPUR Architect Kft.BudapesthídépítéskerékpárútHídépítő Zrt.A-Híd Zrt.építőipari cégekközpark

Hírlevél

Hirdetés