A második ütem közbeszerzése lezárult, az első ütem kivitelezése ugyanakkor még zajlik.
Megszületett a kormányhatározat a mogyoródi Forma-1-es pálya fejlesztésének második üteméről és lezajlott a közbeszerzési eljárás, amelynek nyertes ajánlattevője a Market Építő Zrt. és a Bayer Construct Zrt. konzorciuma lett - jelentette be szerdán Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója.
A szerdai hírre a honvédelmi miniszter is reagált, Szalay-Bobrovniczky Kristóf videóüzenetében emlékeztetett, több mint harmincöt éve Magyarország sporteseménye a Formula 1-es Magyar Nagydíj. A miniszter hangsúlyozta, a Formula 1-es futamok a nyáron megkötött szerződésnek köszönhetően 2032-ig biztosan eljönnek Magyarországra, "ezért most nekünk is tenni kell".
Gyulay Zsolt a szerdai, pályabejárással egybekötött sajtóbeszélgetésen elmondta: ezzel párhuzamosan zajlik a stratégiai fejlesztési program első üteme, amelynek keretében a közművek javítására, cseréjére kerül sor. A sportvezető elmondta: jelenleg az eredeti, 1985-ös közműveket cserélik, mivel a sok csőtöréssel és a középfeszültségű hálózat teherbíró képességével rengeteg problémájuk volt. Kiemelte, a pálya teljes hosszát érintő felújítás, valamint a bejáratnál lévő épület átépítése még az idén befejeződik, utóbbiban látogatóközpont és kávézó is kialakításra kerül.
Ahogy azt jeleztük, áprilisban született döntés arról, hogy a kormány támogatja a mogyoródi Hungaroring tervezett fejlesztési munkálatainak megvalósulását. A projekt egyik célja, hogy a közművek állapota és az infrastruktúra megfeleljen a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) követelményeinek. Ennek érdekében a Gyulai Zsolt által említett közműfejlesztés már korábban elindult.
Korábbi sajtóhírek szerint a teljes fejlesztés során
A fentieket megerősítve júliusban jelent meg a fejlesztésről szóló közbeszerzés. Az akkori kiírás tartalmazza a meglévő paddock bontását is az új kialakítása előtt. Ennek az új létesítménynek ugyanakkor tartalmaznia kell a 4 technikai- és 36 versenyboxot és egy versenyirányítási központot. A tervek szerint itt kap helyet a Media Center, vendéglátó és VIP területek, üzemeltetési és versenyirodák, illetve egy tetőterasz is. A paddock mögötti terület egy újonnan kialakított depó lesz, a motorhome-ok számára.
A kiírás szerint a fejlesztés kiterjed az új épület működéséhez szükséges új főlelátóra is, amely fedett lesz, befogadó képessége pedig 10 000 fő. Az új paddock épületet és az új főlelátót a célegyenes elején és végén egy-egy alagúttal kötik össze, a versenyrendezők és a vendégforgalom biztosítására.
A szerdai eseményen Gyulay Zsolt részletesen is kifejtette a beruházásban végrehajtandó feladatok ütemtervét. Eszerint jövő évig el kell készülnie a paddock régóta húzódó kiszélesítésének, emellett, ha minden a tervek szerint alakul, akkor elbontásra kerül a főlelátó, aminek a helyén a jövő évi futamon ideiglenes főlelátó lesz.
A Forma-1 vezetőségével kötött megállapodás értelmében a versenyeken nem lehet félkész épület, építkezésre utaló tevékenység" - beszélt az ütemezés nehézségeiről Gyulay Zsolt. Az elnök-vezérigazgató megjegyezte: a helyzetet kellemesen nehezíti, hogy gyakorlatilag az összes jegyet eladták a jövő évi futamra.
"A fedett, napelemekkel borított főlelátó és a mögötte lévő, tízezer négyzetméteresre tervezett rendezvénytér 2025-re biztosan elkészül. Hét éve ígérjük a sajtónak, a jogtulajdonosnak a megújulást, az építési engedély és a tervek mellé most már nagy örömünkre a közbeszerzésnek is van győztese, illetve megvan az építkezéshez szükséges kormányhatározat is" - fogalmazott Gyulay Zsolt.
A főépület megújulásáról elmondta: a mínusz első szintig eltűnik a teljes épület, ami alá két alagutat építenek az átjáráshoz, a mostani gyalogos híd pedig megszűnik. A sajtóközpont a tervek szerint a megújuló főlelátóba költözik, 2025-re pedig a paddock úgy fog kinézni, mintha teljesen kész lenne, de ez csak 2026-ra, a pálya átadásának 40. évfordulójára lesz így. "Négy technikai és 36 versenyboxot alakítanak ki, a főépülethez tartozó versenyirányítási központtal, vendéglátási és VIP-területekkel, illetve a paddock-terület kibővítésével."
Szavaiból kiderült, a közbeszerzési eljárás ajánlata tartalékkeret nélkül 78 973 138 924 forint, amely ár-érték arányban a legalacsonyabb volt a pályázatok közül. "Önfenntartó, multifunkcionális rendezvényközpont jön majd létre, amely az év 365 napján rendelkezésre áll, ezzel is segítve a megtérülést. A közbeszerzési eljárás nyertes ajánlattevőivel beszélgetve úgy gondolom, jó kezekben lesz a Hungaroring, nagyon várjuk, hogy elkezdődhessen a fejlesztés második üteme" - jelentette ki az elnök-vezérigazgató, hozzátéve, hogy 9000 ember dolgozik majd a 120 hektáros mogyoródi pálya területén.
Elbontanak körülbelül 57 ezer négyzetméternyi épületet, megmozgatnak 125 ezer köbméter földet, és beépítenek 34 300 méter vasbeton-szerkezetet. Várhatóan kilenc telepített toronydaru dolgozik majd az építkezésen, és az új főépület pedig 42 700 négyzetméteres lesz"
- sorolta az adatokat Gyulay Zsolt.
A Magyar Nagydíjnak 2032-ig van szerződése a Forma-1-gyel, de amint azt Gyulay közölte, "ha jól viselkednek", a futam jövője 2037-ig biztosított.
Lakásépítési program indult Mórahalmon.
14 ezer négyzetméteres üzem készül el 2026 második felére 31 milliárd forint értékben.