Csarnokokkal és egyre több tapasztalattal vetette meg a lábát az előregyártás piacának élén a Leier.
Jánossomorján és Pinnyén is előregyártott elemekkel építette fel saját csarnokát a Leier Hungária Kft. 2023-ban. A tapasztalatokról és a jövőbeli tervekről Takács Gábort, a Leier előregyártott vasbeton szerkezetek üzletágvezetőjét kérdeztük.
A 2023-as év sem volt könnyű, az építőipar éveken át tartó fellendülése után idén nagyon nehéz piaci környezettel szembesült az ágazat többi szereplőjéhez hasonlóan a Leier Hungária Kft. is. A kiszámíthatatlan energiaár-emelkedések, az infláció, az emelkedő hitelkamatok, az állami támogatások kifutása és a felújítási kedvezmények megszűnése nem tartozik a gazdasági növekedés ösztönzői közé. Ennek figyelembevételével különösen nagy szó, hogy a Leier 2023-ban is fejlődni tudott, mert felismerte, hogy
„az ilyen piaci helyzetek mindig lehetőségeket is jelentenek, ezért ezt az évet is arra használtuk fel, hogy átfogó beruházásokkal és innovációkkal megerősítsük vezető pozíciónkat” – emelte ki az üzletágvezető.
A 2022 nyarán indult jánossomorjai fejlesztést kevesebb, mint egy év alatt, már 2023 tavaszán átadták. A több mint 3300 m2 alapterületű, kétszintes csarnoképületben a TMK raktár és műhely, valamint a központi beszerzés új raktára is helyet kapott. A műhelyben a lakatos és elektromos karbantartó csoport, valamint a gépjárműjavító részleg működik, így fontos szempont volt, hogy a tehergépkocsik szerelvényekkel együtt be tudjanak állni az épületbe. Szükséges volt ezért a saját gyártású, 24 méter hosszú feszített tartók beépítése. Az épület különböző funkciói szükségessé tették tűzszakaszhatárok kiépítését is, amihez tökéletes megoldás volt az akár 240 perces tűzállósági értéket is biztosítani tudó Leier Kéregfalak alkalmazása.
„Karbantartó kollégáink – részletezte Takács Gábor – a mintegy 1200 m2-es, 5 tonna teherbírású daruval ellátott épületrészben, az autószerelőink egy 880 m2-es, 4 aknás, daruval ellátott épületrészben dolgozhatnak.
Az épületben két beállású, korszerű automata gépjárműmosót, valamint négy beállású, töltőpisztolyos AdBlue adagolókkal is ellátott üzemanyagtöltő állomást is kialakítottak. A környezettudatosság érdekében a projekt nélkülözhetetlen egysége a Leier LOL olajleválasztó berendezés is, amely a kamionmosóban és a benzinkút felszínén keletkező olajos víz kezelését biztosítja.
E fejlesztéssel a 33 hektáron elterülő jánossomorjai üzem 11 gyártócsarnoka nem csak a Leier Hungária, de Magyarország legnagyobb és legkomplexebb betonelemgyára is.
2023 év végére befejező szakaszához ért a pinnyei raklapgyártó csarnok és fűrészüzem kivitelezése is. Az idén tavasszal indult beruházást kivételes tempóban építi a Leier, mára készültsége elérte a gyártástechnológia és a gyártósor fogadására alkalmas állapotot. A jánossomorjai beruházáshoz hasonlóan a pinnyei csarnokok is belső hőszigetelésű Leier kéregfalakkal készültek. E technológia fő előnye a szendvicspaneles építéshez képest, hogy a vasbeton falak hőtároló képessége kiemelkedően magas, így a csarnokok kisebb energiafelhasználással lesznek üzemeltethetőek a hagyományos építésnél.
Több fontos elemmel is biztosította a Leier üzemeinek fenntartható és környezetbarát, megújuló energiákat felhasználó üzemeltetését: naperőművek és biomassza üzemek támogatják a Leier Hungária fenntartható termelési folyamatok melletti elkötelezettségét. Még 2022-ben kezdték el a cégcsoport összes magyarországi gyártóüzemét felszerelni napelemes rendszerekkel, ennek eredményeként összességében több, mint 6 MWh elektromos áram előállítása vált lehetővé, így az üzemek áramigényének jelentős részét mára naperőművek biztosítják.
A napelemes beruházások mellett szintén megújuló energia előállítására alkalmas biomassza kazánokat is alkalmaznak a jánossomorjai telephelyen, amelyek közül a nagyobbik teljesítménye 700 a kisebbiké 450 kW, így a gyártás során keletkező fahulladék teljes mértékben újrahasznosítható.
Bár a 2024-es év legalább olyan nehézségekkel és kihívásokkal telinek ígérkezik, mint az idei volt, a vállalat fejlesztései, valamint a 2023-ban már előkészített nagyszabású projektjei várhatóan segítenek majd átvészelni számukra a nehéz időszakot. Amint az üzletágvezető hangsúlyozta:
„A korábbi, országos jelentőségű útépítéseket, az M0-s és M83-as projekteket követően újabb, jelentős Durisol hangárnyékoló-telepítés várható, de erről 2024-ben még beszámolunk.”
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Lakásépítési program indult Mórahalmon.