A keleti szomszédunknál már egy nyomvonaltervezet is komoly előrelépés, ezzel együtt a dél-erdélyi sztráda teljes megépülése még mindig jelentős kihívásnak tűnik.
A román közlekedési minisztérium véglegesítette az A1-es, dél-erdélyi autópálya Déli-Kárpátokon áthaladó szakaszának nyomvonalát. Az erdélyi Nagyszebent (Sibiu) az óromániai Pitestivel összekötő autópálya a (legújabb) tervek szerint 2021-ig épül meg 120 kilométeren. A magashegységet átszelő szakaszon legalább hat alagutat kell kialakítani.
A szakasz építését hosszú ideje tervezik, legutóbb 2014-ben kellett volna meghirdetni a közbeszerzési eljárást, de a Victor Ponta vezette akkori szociáldemokrata kormány leállította az eljárást arra hivatkozva, hogy túl sokba kerül a beruházás.
Az autópályát a sajtóhírek szerint a Dacia üzemet működtető Renault francia autógyártó követeli, amely kilátásba helyezte, hogy elköltözteti romániai üzemét, ha nem épül meg a korszerű út. A Dacia gyára a Pitesti melletti Mioveniben üzemel, a Renault romániai termelése jelentős részét Nyugat-Európába exportálja. Az autópálya megépítését a Dacia alkalmazottai szintén követelték, ők 2014-ben tüntettek is ezért.
A Renault óhajának teljesüléséhez mindazonáltal nem elég a Pitesti és Nagyszeben közötti szakasz kivitelezése. Ahogy azt a romániai autópályaépítés kaotikus állapotát leíró riportunkban jeleztük, az A1-es autópálya egy másik jelentős szakasza még mindig kivitelezés alatt áll. A Lugos és Déva közötti 80 km-es utat idén májusban át kellett volna adni, ám ottjártunkkor még mindig javában folyt a munka, és máig nem készültek el vele.
Az okok után kutatva többek közt ezt találtuk: az egyik alszakaszon az olasz Salini Impergilo gyenge minőségű építőanyaggal dolgozott, és a hatósági vizsgálatok szerint a kifizetett anyag egy részét nem is használta fel az építkezés során. Szintén ennek az útnak a krónikáját terheli, hogy a 4-es számú Déva-Marosillye alszakaszon a két román kivitelező, a Spedition UMB és a Technostrade építési engedély nélkül dolgozott.
Az A3-as autópálya Lugos-Déva szakaszának magyar vonatkozású jelentősége is lenne. Megépülésével ugyanis Budapesttől Nagyszebenig folyamatos autópályakapcsolat alakulna ki, és utóbbi városból Medgyesen és Segesváron keresztül haladva az eddigiektől gyorsabban elérhetővé válna Székelyföld.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Folytatják a Csengery utca fejlesztését.