A Nyíregyháza felől érkezőknek lehetővé válik Debrecen felé közlekedni az autópályán, és ellenkező irányban is kialakul a kapcsolat.
Jövőre megépül az M35-ös autópálya görbeházi csomópontja, amely az autópálya kivitelezéskor kimaradt a beruházásból. A hírt a megyei jogú városok fejlesztéséért felelős tárca nélküli miniszter jelentette be Debrecenben.
Kósa Lajos emlékeztetett arra, hogy az M35-ösön Debrecen felől érkezők Görbeházánál nem tudnak Nyíregyháza felé menni és ez fordítva is így van. Az erre szolgáló leágazásokat annak idején betervezték az autópálya építésébe, de az erre jutó 1,5 milliárd forintból a polgári pihenőparkot építették meg, ami gyakorlatilag üres, csak állagmegóvás folyik azóta is.
A kormány múlt szerdai döntése értelmében azonban felülvizsgálják a terveket, és jövőre megépítik a csomópontot, ami várhatóan mintegy kétmilliárd forintba kerül majd.
Kósa Lajos kiemelte: a szabvány szerint ha két autópálya keresztezi egymást, biztosítani kell, hogy minden irányból minden irányba lehessen kanyarodni. Ennek jelenleg nem felel meg a görbeházi csomópont, holott, az M35-ös része a Lengyelországból a balkán felé vezető észak-déli európai korridornak.
A volt debreceni polgármester kitért a Hajdú-Bihart érintő többi útfejlesztésre is. Utalt az M35-ös autópálya meghosszabbítására, ami Debrecent elkerülve Berettyóújfalun át ér el az országhatárig, továbbá a 471-es út fejlesztéseire.
Beszámolója szerint felújítják és megerősítik a 48-as utat Debrecen és Nyírábrány, illetve az országhatár között mintegy 20 milliárd forintból. Továbbá megkezdődik az előkészítése a 47-es 2x2 sávos gyorsforgalmi úttá fejlesztésének a 47-es út és az M35-ös autópálya Debrecen közeli csomópontjától Hódmezővásárhelyig, amely 2022 végére valósul meg.
A nyírábrányi határátkelőnél kitérő út megépítésével választják szét a személy- és a teherforgalmat, és megépül a Vámospércset Nyírábránnyal összekötő kerékpárút is.
A tárca nélküli miniszter kérdésre válaszolva kitért a debreceni főpályaudvar (intermodális központ) beruházásával kapcsolatos kormánydöntésre is. Megerősítette: megvizsgálják, csökkenthető-e a beruházás teljes költsége, illetve abból mennyit tud átvállalni a debreceni önkormányzat úgy, hogy az megtérüljön számára a főpályaudvarhoz kapcsolódó új irodaházak bérbeadásából.
Korábban több megyei jogú város tervezte intermodális központ létrehozását a Modern városok program keretében. Ezek közül Kaposváron már megkezdődött a beruházás, Debrecenben folyik az előkészítés, míg más települések - például Miskolc, Zalaegerszeg, Eger - jelezték, más beruházásra szeretnék átcsoportosítani a korábban erre a célra biztosított forrásokat. Ezek vizsgálata jelenleg is tart - árulta el a politikus.
A SOLTÚT dolgozik a dunántúli város közlekedésének kényelmesebbé tételén.
A Magyarországon eddig még nem használt összetételű aszfaltkeverék felhasználásával kopó-, a magyar szabványoktól eltérő nagy tömörségű bitumen felhasználásával pedig kötőréteget alakítottak ki a Magyar Közút Nonprofit Zrt. megbízásából a STRABAG szakemberei Tatabányán az 1-es főút egy szakaszán.