Elrajtoltak az új határátkelőket létesítő projektek, melyek során közel húsz kilométernyi út épül vagy újul meg mintegy ötmilliárd forintból.
Öt új osztrák-magyar határátkelő kivitelezői közbeszerzése jelent meg a Közbeszerzési Hatóság honlapján. A hirdetményekből kiderül,
Az Osztrák–Magyar Együttműködési Program monitoringbizottsága tavaly októberben döntött arról, hogy mely átkelők fejlesztését támogatja. Ugyan 2007 óta elvileg bárhol átléphető az osztrák-magyar határ; kiépített, korszerű átkelő csak kevés van, ezt orvosolják a most induló beruházások.
A részletekről Németh Levente, külgazdasági államtitkár számolt be tavaly októberben. Elmondta, közel húsz kilométer út épül vagy újul meg a két oldalon csaknem mintegy ötmilliárd forintból. „A beruházások a gazdasági kapcsolatok erősítése mellett a családi kapcsolatok ápolását teszik lehetővé, a természetes történelmi rendet állítják helyre" – fogalmazott a politikus.
Az államtitkár Magyarország történelmi örökségeként említette, hogy határai viszonylag nehezen átjárhatóak. Míg a kontinens nyugati felén átlagosan 2-4 kilométerre, addig nálunk több mint 20 kilométerre vannak egymástól az átkelők. Ennek javítását Magyarország kiemelt feladatként kezeli.
Németh Zoltán korábban a Kisalföldnek elmondta: a vasfüggöny felépítése előtt a zsira–locsmándi volt az egyetlen magasabb rendű összekötő út Közép-Burgenland délkeleti és Győr-Moson-Sopron délnyugati része között, amelyet azonban a locsmándi fürdő megépítése óta az átmenő forgalom nem használhatott. Így Kőszeg–Rőtfalva (Rattersdorf) vagy Kópháza–Sopronkeresztúr (Deutschkreutz) felé kellett nagyot kerülni.
A szintén Győr-Moson-Sopron megyei Várbalog és Féltorony között jelenleg nincs aszfaltozott út. A fejlesztés elkészülte után ez a szakasz nagyobb baleset esetén akár menekülő útvonalként is használható lesz.
Fertőrákos és Szentmargitbánya között - ugyancsak Győr-Moson-Sopron megyében - keskeny és rossz állapotú a burkolat. Ez a beruházás nemcsak az ingázók számára nélkülözhetetlen, hanem a 2015 óta Európai Örökség címet viselő Páneurópai Piknik Emlékpark megközelíthetőségét is javítja.
A megyét érintő negyedik projekt Rajka és Németjárfalu között indul, ahol jelenleg csak földút van. Németh Zoltán szerint a megfelelő összeköttetés megépítése több települést közelebb hoz az M15-ös gyorsforgalmi úthoz, javítja Rajka, valamint a Fertő tó és Bécs kapcsolatát, s az M15-ösön vagy az M1-es autópályán bekövetkezett baleset esetén terelő útvonalként is használható lesz. Helyi jelentősége, hogy a rajkaiak közül sokan a németjárfalui temetőben nyugszanak, s a hozzátartozók így könnyebben tudják felkeresni szeretteik sírját.
A közbeszerzési értesítő szerint a Vas megyei Kőszeg és Rőtfalva között a tervezett nyomvonal új határmetszési ponttal jön létre. Az új út a magyar oldalon a 87-es főutat köti össze az osztrák oldalon futó B61-es úttal, tehermentesítve a meglévő szűk keresztmetszetű kőszegi határállomást és az ausztriai Rőtfalva belterületi szakaszát.
Előreláthatóan év végén adják át az év egyik legizgalmasabb hazai útépítési projektjét, az M85-ös gyorsforgalmi út zárószakaszán épülő Bécsi-dombi alagutat. Az alagút építése során a szakemberek a Mapei vízszigetelési és fényvisszaverő bevonati rendszerét használták.
Egy új teherforgalmi átkelőhely létesítését, valamint az ehhez kapcsolódó útfejlesztéseket is tartalmazza a tervcsomag, amelyet közösen nyújt be az Európai Uniónak a két állam.