Közel 20 éve (!) tart a bihari pályaszakasz projektje, amelyben félbehagyott munkákat kellene újraindítani. A román infrastruktúra kezelő 2,85 milliárd forintnak megfelelő kilométerenkénti árat vetített előre, ám nagy tévedés lenne ebből az adatból megítélni a valódi költségeket.
Újabb pályázatot írtak ki az észak-erdélyi A3-as autópálya egyik, a román-magyar határ térségében található szakaszának tervezésére és kivitelezésére. A Bisztraterebes és Berettyószéplak közötti szakasz tervezésére és építésére pályázó cégek legkésőbb március 15-ig nyújthatják be ajánlataikat – írja a napi.hu.
A 26,35 kilométeres sztrádaszakasz három völgyhidat, nyolc felüljárót és nyolc hidat is tartalmaz. Ezek egyike a berettyószéplaki víztározó fölött kanyarodva áthaladó 1650 méter hosszú híd, amelynek szerkezetét már az amerikai Bechtel cég megépítette, ám a 2013-ban szerződést bontottak vele.
Cristian Pistol a romániai közúti infrastruktúrát kezelő vállalat igazgatójának közösségi bejegyzése szerint a most kiírt pályázaton nyertes cégnek 24 hónap alatt kell elkészülnie a munkálatokkal, hat hónap jut a tervezésre, 18 pedig a kivitelezésre. A beruházás értéke áfa nélkül 937,53 millió lej, ami átszámolva 2,85 milliárd forintra jön ki kilométerenként.
A fenti kilométerár jócskán elmarad a hazai útépítésben jelenleg jellemző összegtől – a romániai A3-as pálya folytatásaként épülő M4-es esetében ez 4,5 milliárd, akárcsak az M6-oson most épülő Bóly-Ivándárda szakaszon - , azonban a valódi költségei ennek a beruházásnak egy másik árkategóriát képviselnek. Fontos körülmény ugyanis, hogy valójában egy 19 éve tartó (!) útépítési projektről beszélünk, amelyben az amerikai Bechtel a projekt legelső nyerteseként félkész állapotban hagyta az autópályát. Ebből kiindulva a valódi kilométerár éppen a kétszerese a most adódó összegnek, miután csak a munkák felére vonatkozik.
Emellett az a tényező is növeli az útépítés valódi költségeit, hogy egy immár közel két évtizedes útépítési projektről beszélünk, melyre eddig háromszor kötöttek szerződést, és ugyanennyiszer kútba esett a megvalósítása. Az utat ugyanis a Bechtel kezdte építeni még 2004-ben, ám a kivitelezés felét elvégezve leállt a munkálatokkal, és végül szerződést bontottak vele 2013-ban. 2015-ben a spanyol Corsan és Corviam nevű cégek által vezetett, román cégekkel kiegészülő konzorcium nyerte el az új közbeszerzést. Azonban még 2016-ban sem kezdte el, ami miatt a szerződés felbontásával fenyegette meg a román állam, és végül meg is tette ezt a lépést.
Az útépítési pályázat - immáron harmadik! - győztese 2018-ban a Trameco SA, Vahostav SK, Drumuri Bihor SA, Drum Asfalt Srl, valamint az East Water Drillings SL társaságok által alkotott román-szlovák konzorcium volt, ám végül ez a kivitelezés is meghiúsult.
Hogy igazából mennyibe fog kerülni a román államnak egy kilométer a hányatatott sorsú projektben, azt mindezek után nehéz lenne megmondani. Becsléseink ezzel együtt mégis lehetnek a korábbi tényfeltáró erdélyi riportunk alapján, amelyben a valódi költségekre utalva a román autópályafejlesztő korábbi aligazgatója, Alin Goga nyilatkozatát idéztük. Eszerint tíz év alatt a 13,5 milliárd eurós (4600 milliárd forint nagyságú) költségvetésből gazdálkodhatott, amiből csaknem 2000 km autópályát lehetett volna építeni. Ehhez képest összesen 430 kilométernyi sztrádát adtak használatba ezen időszak alatt, ami azt jelenti, hogy egy kilométerre több mint 10 milliárd forintnyi költség jutott.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Folytatják a Csengery utca fejlesztését.