Daru segítségével kapja vissza díszeit az A-Híd munkájával a híd.
Rendszeresen friss fotókkal és hírekkel számolunk be a Lánchíd felújításáról, melyet az A-Híd Zrt. végez el a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) megbízásából. Most arról számolunk be, hogy immár ismét hajók – egy bárka és egy tolóhajó – dolgoznak a főváros legnagyobb múltú hídján. Ezek segítségével kerülnek a helyükre daruval a hiányzó műemléki elemek, vasöntvény konzolok és mellvédek. A pesti konzolokat, vagyis tartóelemeket már tavaly visszaépítették a pilonra, február 2-án pedig elsőként a budai pilon öntöttvas konzoljait emelték a helyükre a bárkára szerelt autódaru segítségével.
Ezután a Lánchíd díszes mellvédei vannak a listán: ezek közül 20-at gondosan restauráltak, majd a konzolokhoz hasonlóan a csepeli festőüzemben kapták meg a szükséges korrózióvédelmi rétegeket. A projekt során 8 íves mellvédöntvényt a Lánchíd 1914–1915-ös megjelenéséhez illeszkedően – archív fotók alapján rekonstruálva – újonnan gyártottak. A megújult hídkorlátok felszerelése már elkezdődött.
Nem ez az első alkalom, hogy a felújításhoz kapcsolódó feladatok elvégzéséhez hajókat használnak – derül ki a BKK közleményéből: ilyenek szolgáltak korábban a híd környezetének fém- és lőszermentesítésekor, és ezek segítségével emelték ki a Dunából a híd körül talált roncsokat – például történelmi korlátdarabot, vagy török kori ágyúgolyót.
A kivitelező A-Híd Zrt. szakemberei ütemezetten haladnak a pályaszint alatti kőfelületek restaurálásával is. Miután végeztek a kövek pótlásával és javításával, a pilonok jégtörői körül már hozzáláttak az állványzat bontásához. Megújult a budai pilon alsó, parti oldalán lévő vízmérce is: újra felvésték azokat a rovátkákat, amelyeket az elmúlt évtizedekben teljesen elkoptatott a víz.
Közben a szakemberek folyamatosan dolgoznak a hídfőhelyiségekben, a pesti és a budai hídfő lánckamráiban, illetve lánccsatornáiban. Miután a láncok és a lehorgonyzó tömbök már megújultak, a közlekedők előtt rejtett terekben most többek között a szigetelés készül. Ez idő alatt elkezdődött a hídfőknél áthaladó gyalogos, illetve gyalogos-kerékpáros aluljárók homlokfelületi köveinek beépítése is.
A projekt végéig mindemellett:
• tovább dolgoznak a változtatható színképű díszvilágítás felszerelésén;
• elkészítik a járdák burkolatát, valamint
• gyalogos-átkelőhelyet létesítenek a pesti hídfő északi és déli járdája között.
A közlemény még megerősíti: a Lánchíd felújítása ütemterv szerint, költségkereten belül halad, a teljes átadásáig a híd továbbra is munkaterület. Gyalog majd a felújítás utolsó szakaszának lezárta után lehet átkelni rajta, ezért addig a BKK buszaival a Clark Ádám tér és a Széchenyi István tér között – mindkét irányban – díjmentes az utazás. A kivitelezés várhatóan 2023 őszéig tart.
Összesen 14,1 kilométernyi 2x1 sávos pálya kivitelezési dokumentációjának elkészítésére írtak ki feltételes közbeszerzést.
Székelyudvarhely és Székelykeresztúr között több mint 20 kilométer hosszan, négy új hidat is építettek.