A Strabag és a Geiger konzorciumának közel kilenc hónappal hamarabb sikerült kiviteleznie az utolsó hiányzó szakaszt.
Egy héten belül, várhatóan jövő hét csütörtök este megindulhat a közlekedés az észak-erdélyi A3-as autópálya Kolozsvár és Marosvásárhely közötti még hiányzó 16 kilométeres szakaszán - jelentette be pénteki helyszíni szemléjét követően Sorin Grindeanu román szállításügyi miniszter.
A tárcavezető felhívta a figyelmet, hogy a szerződésben 2024 augusztusi határidő szerepel, tehát az építő csaknem kilenc hónappal hamarabb befejezte a munkálatokat.
A romániai közúti infrastruktúrát kezelő országos társaság (CNAIR) tavaly októberben kötötte meg a szerződést az osztrák Strabag és a német Geiger romániai leányvállalatainak konzorciumával az A3-as pálya Aranyosgyéres (Campia Turzii) és Maroskece (Chetani) közötti 15,7 kilométeres szakaszának befejezéséről. A szakasz megépítésére 2015-ben elsőként vállalkozó román Straco Group a munkálatok mintegy 40 százalékát végezte csak el, majd pénzügyi gondjai miatt leállt az építkezéssel, ezért a CNAIR szerződést bontott. A Strabag és a Geiger konzorciuma áfa nélkül 420 millió lejért (31,9 milliárd forint) vállalta, hogy három hónap alatt elvégzi a tervezést, 18 hónap alatt pedig befejezi az építkezést.
Ahogy azt korábban is jeleztük, az Aranyosgyéres és Maroskece közötti szakasz átadása azt jelenti, hogy
összesen 108 kilométernyi autópályán lehet immár eljutni Marosvásárhelyről Kolozsvár elkerülésével egészen a Gyalu közelében fekvő Magyarnádasig.
A Maros menti szakaszok elmúlt években megvalósult kivitelezését ebben a cikkben összegeztük, akárcsak a magyar határig még hiányzó szilágysági és bihari szakaszok jelenlegi álllását.
Az Aranyosgyéres és Maroskece közötti szakasz megnyitása nemcsak Marosvásárhely és Kolozsvár között teremt autópálya- összeköttetést, hanem - az Economica.ro gazdasági portál számításai szerint - 245 kilométerre növeli az ország leghosszabb összefüggő gyorsforgalmi útszakaszát. Marosvásárhelytől ugyanis a Torda és Szászsebes között megépült A10-esen és a román-magyar határ felé vezető A1-es pályán keresztül Holgyáig (Holdea) lehet majd sztrádán eljutni, ahol egy újabb 9 kilométeres pályaszakasz hiányzik ahhoz, hogy Erdély bekapcsolódjék Európa gyorsforgalmi úthálózatába.
Az A1-es autópálya Mardzsina (Margina) és Holgya (Holdea) közötti hiányzó szakaszának tervezéséről és kivitelezéséről tavaly októberben kötött szerződését a CNAIR a román UMB által vezetett konzorciummal, amely 2026 augusztusi határidővel vállalta a pálya befejezését.
A Brassó és a borsi magyar-román határátkelő között tervezett 415 kilométer hosszú A3-as észak-erdélyi autópálya megépítésére húsz éve írt alá megállapodást a román kormány az amerikai Bechtel társasággal, de miután - az állami finanszírozás akadozása miatt - a Bechtel hat év alatt csak 52 kilométernyi sztrádát épített meg 1,3 milliárd euróért, a felek tíz éve felbontották a szerződést. Az A3-as sztrádából eddig - három szakaszon - 107 kilométer épült meg, ez jövő héttől 118 kilométerre bővülhet.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Folytatják a Csengery utca fejlesztését.