Az M3-astól Szatmárnémeti irányába épülő négysávos úton többek közt a Kraszna folyó áthidalását is meg kell oldania a Duna Aszfaltnak.
Az első 15 km-es szakaszon lendületet vett a hídépítés az M49-es gyorsforgalmi út projektjén – értesült a magyarepitok.hu. Ahogy azt korábban is megírtuk, az M49-es út az Építési és Közlekedési Minisztérium beruházásában jön létre az M3-as autópálya és a Szatmárnémeti közeli magyar-román határátkelőhely között. A fejlesztés most zajló első ütemét a Duna Aszfalt Építő Zrt. kivitelezi: ennek során 28,15 kilométer hosszan jön létre a gyorsforgalmi út első szakasza Mátészalka és Ököritófülpös között.
Értesülésünk szerint a 2024-es évben az első 15 km-es szakaszon a hídépítés terén jelentős előrehaladás történt: összesen kilenc műtárgyon kezdődtek meg a hídalapozási munkák a CFA fúrt cölöpözés által. Emellett folyamatosan halad a szerkezetépítés, a cölöpösszefogók, pillérek építése, és áprilisban megindultak a gerendázások is.
Külön rákérdeztünk a szóban forgó szakaszon építendő Kraszna-híd munkálataira. A válasz szerint a folyót átívelő híd építése ütemezetten halad, jelenleg az E jelű hídfő cölöpözése készül, illetve az acél főtartók folyamatosan érkeznek, és zajlik az összehegesztésük, továbbá folyamatosan telepítik a segéd járomszerkezeteket.
A beszámolóban úgy fogalmaztak, hogy az építési munkákkal „átlépték” a Krasznát, és elindultak a humuszleszedési és altalaj stabilizálási munkák a 15+000-ás, illetve a 17+000-ás kilométerszelvények között is.
Az összegzés arra is kitért, hogy a hídépítés mellett a földműépítés is nagy erőkkel zajlik, emellett a közműkiváltásokat és a vízépítési munkákat végzik az átereszek, csatornák és szivárgók építése által.
A beszámoló különleges kihívásként beszámolt a 471-es út keresztezésénél épülő mátészalkai csomópont megépítéséről is. Ezt ugyanis csak úgy lehet kivitelezni, hogy közben a 471-es ide eső 900 méteres szakaszát elterelik. A terelőút kivitelezése a hozzá tartozó kerékpárúttal együtt már szintén megkezdődött. Az elkerülő út forgalomba helyezése után indulhat majd a mátészalkai csomópont és a B075 jelű híd építése.
A különszintű csomópontok közül eddig egyedül a Járminál tervezett csomópontnál indultak meg a munkák: itt már folyik a töltésépítés, a hozzá tartozó B017 jelű hídnál pedig már elkezdődött a tartópillérek zsaluzása, betonozása.
Szintrehozási munkálatainak második évét zárja decemberben az MKIF Zrt. az általa üzemeltetett gyorsforgalmi úthálózaton, ám arról eddig kevés szó esett, hogy mi történik a mart aszfalttal. Mára elvárás az utakból eltávolított anyagok újrafelhasználása, ám ebben még sokat léphetünk előre. E tekintetben a hazai gyorsforgalmi utak 60%-t üzemeltető MKIF Zrt. hazai léptékkel nézve óriási vállalást tett, melynek részleteit Koch Domonkos, a Társaság innovációs mérnöke osztotta meg lapunkkal.
Összetett projekttel fejlesztették a Fejér vármegyei Kisapostagot, a kivitelezést a STRABAG végezte el. Ennek során szabályozták egy településrészen a csapadékvíz-elvezetést, járdán megközelíthetővé tették a 6-os főút mentén lévő buszmegállókat valamint a közbenső szakaszon lévő buszmegállókat, utak újultak meg, gyalogos átkelőhelyek és két park is épült.