Az utóbbi időben sűrűn találkozunk a legforgalmasabb autópályákon, útfelújítások miatti sávelzárásokkal, mindez egy átfogó koncepció része. Az MKIF Zrt. egységes műszaki szintre hozza a magyar államtól 2022. szeptember 1-én üzemeltetésre, fenntartásra, fejlesztésre átvett gyorsforgalmi utakat. Három év alatt több mint félezer kilométer újul meg – képekkel és információkkal mutatjuk be, mi történt eddig idén.
Ebben az évben májusig több, mint 100 kilométer hosszúságban, 870 ezer négyzetméteren cserélte a tönkrement burkolatot új aszfaltra a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. az általa kezelt utakon. A lapunkhoz eljuttatott adatok alapján országszerte 5 különböző gyorsforgalmi út 33 szakaszán már végeztek a munkákkal (az M1-en, M3-on, M7-en, M30-on és M35-ön).
A március közepén indult idei munkák során az M7-es autópályán összesen öt szakasz újult meg 40 kilométeren. Ezekhez a projektekhez jelentős mennyiségű műtárgyfelújítás kapcsolódott, miután az MKIF Zrt. 18 hidat is felújított.
Fontos hozzátenni, hogy az M7-esen - a tavalyi évhez hasonlóan - a vakáció ideje alatt, Budapest és a Balaton között idén sem lesznek előre tervezett munkálatok. Utóbbiakból idén lesz bőven: csak ezen az autópályán a tervek szerint több, mint 1 millió négyzetméteren cseréli a burkolatot az MKIF Zrt.
Íme az öt megújult szakasz az M7-esen:
Az idei felújítások legnagyobb része az M3-as autópályát érinti: itt tavasz óta összesen nyolc szakasz újult meg, 360 ezer négyzetméteren. Emellett idén eddig hat híd felújítása is megtörtént, köztük a Debrecen-Füzesabony vasútvonal feletti, illetve Polgár térségében a 3324-es közút feletti híd is.
Mutatjuk az M3-as tavasszal lezárt munkáit:
A tavaszi útfelújítások az M3-as keleti folytatásként megépült M35-ös autópályát is érintették:
Bár az M1-es autópálya szintrehozása elsősorban 2023-ban volt fókuszban, kisebb mértékben már idén tavasszal is folytak ott munkák:
Az M1-en idén a tervek szerint legalább 350 ezer négyzetméter tönkrement burkolatot cserél az MKIF új aszfaltra, ha szükséges több rétegben is. Ez nagyjából 100 sáv km hosszúságot jelent. (A sáv km azt jelenti, ha egy km autópálya mindkét oldalán megújul a külső és a belső sáv is - a szerk.) Ráadásul az MKIF Zrt. tavalyhoz hasonlóan idén is úgy szervezi a munkákat, hogy a nagyobb tranzitforgalom idején, augusztusban ne legyenek előre tervezett munkálatok az M1-en.
Az MKIF Zrt. ütemterve szerint, 2024-ben összesen kilenc gyorsforgalmi úton lesz szintrehozás, az M1-es, M3-as, M7-es, M30-as és M35-ös mellett az M4-es, M8-as, M15-ös és M70-es különböző szakaszain is dolgoznak majd.
A beavatkozások egy átfogó program keretében zajlanak, amely Magyarország eddigi legnagyobb gyorsforgalmi útfelújításaként tavaly kezdődött. Az úgynevezett „szintrehozásban”, a 2023. és 2025. közötti három évben 538 kilométer érintett.
A szintrehozás egy - az MKIF Zrt. magyar állammal kötött koncessziós szerződésébe is belefoglalt - hosszabb távú stratégiai cél mentén történik. Erről 2022. telén a lapunknak adott nagyinterjúban Németh Tamás vezérigazgató részletesen is beszámolt. Eszerint, a most még több szempontból is eltérő műszaki szinten levő gyorsforgalmi utakat azonos szintre kell hozni. Összességében, az MKIF Zrt. által 2022-ben átvett 1237 kilométernyi gyorsforgalmi út 43%-nál kell valamilyen munkálatot végezni az egységes szint érdekében - tudtuk meg akkor Németh Tamástól.
A szintrehozás első évében, 2023-ban 3,6 millió négyzetméteren cserélték ki a régi, elhasznált burkolatot, amihez félmillió tonna aszfaltot használtak fel. Ezzel a teljes főpálya 19 százaléka újult meg az elmúlt évben, emellett 106 híd és felüljáró is. Idén várhatóan a főpálya újabb ötöde kap új aszfaltot, mintegy 3,9 millió négyzetméteren. Ezzel együtt további 110 hidat és felüljárót is felújíthatnak 2024-ben.
Idén a szintrehozás már a pihenők útjait és a csomópontok le és felhajtó ágait is érintheti, emiatt helyenként számítani lehet pihenők és csomópontok időszakos zárására is. A hetente újonnan induló munkákról a cég az ÚTINFORM-on, saját honlapján és Facebook-oldalán keresztül minden héten előre és időben tájékoztatja az utazókat.
A SOLTÚT dolgozik a dunántúli város közlekedésének kényelmesebbé tételén.
A Magyarországon eddig még nem használt összetételű aszfaltkeverék felhasználásával kopó-, a magyar szabványoktól eltérő nagy tömörségű bitumen felhasználásával pedig kötőréteget alakítottak ki a Magyar Közút Nonprofit Zrt. megbízásából a STRABAG szakemberei Tatabányán az 1-es főút egy szakaszán.