Egy új teherforgalmi átkelőhely létesítését, valamint az ehhez kapcsolódó útfejlesztéseket is tartalmazza a tervcsomag, amelyet közösen nyújt be az Európai Uniónak a két állam.
Egymilliárd euró értékű közös határ- és közútfejlesztési tervcsomagot terjeszt Brüsszel elé Magyarország és Ukrajna - jelentette be a Külgazdasági és Külügyminisztérium parlamenti államtitkára ukrán kormányzati tisztségviselőkkel tartott sajtótájékoztatóján hétfőn Kárpátalján, az asztélyi - ukrajnai oldalon fekvő - határállomáson.
Magyar Levente elmondta, a közös magyar-ukrán terv tartalmazni fogja két autópályakapcsolat kiépítését és egy új teherforgalmi átkelőhely létesítését a két ország között, valamint az ehhez kapcsolódó útfejlesztéseket a határ mindkét oldalán.
Az eseményen kiderült, a tervcsomag a két új autópályakapcsolat kiépítése mellett egy új Tisza-híd megépítését is tartalmazza Záhony és Csap között. Továbbá szeretnék teherforgalomra alkalmassá tenni a Lónya (Záhonytól mintegy 20 kilométerre délre - a szerk.) és az ukrán Harangláb között lévő, jelenleg csak személyforgalomra használható határállomást.
Az államtitkár bejelentette azt is, hétfőtől megindult az üres kamionok forgalma a beregsurány-asztélyi határátkelőhelyen Ukrajnából Magyarországra, ezzel tehermentesítve a forgalmas záhonyi átkelőt, illetve elkezdődik az asztélyi ukrán oldali határállomás teljes felújítása és kapacitásbővítése, amely várhatóan két évig fog tartani. A projektben 2026 végére egy teljes értékű, a mostaninál háromszor nagyobb áteresztőképességű határátlépési pont jön létre.
A politikus szavaiból kiderült, a rakományt nem szállító teherautók átengedése az asztélyi határállomáson az első lépés egy közösen megtervezett ukrán-magyar fejlesztéssorozatban. Magyar oldalon Beregsuránynál egy korábbi projektben már kiépítették a teherforgalmi átkelőrészt.
Ezen kívül hamarosan megnyitják a Nagyhódos és az ukrajnai Nagypalád közötti határátkelőhelyet is (a magyar-ukrán-román hármashatár közelében, Szatmárnémeti térségében - a szerk.), amely a magyar-ukrán határszakasz hatodik átkelőhelye lesz
- mutatott rá Magyar Levente.
A hétfői sajtótájékoztatón elhangzottak szerint az asztélyi fejlesztés és a tervezett haranglábi átkelőfejlesztés képes lesz kiváltani a Záhonynál tapasztalható hatalmas személy- és kamionforgalmat.
A korábbi sajtóhírek szerint a tervcsomagban említett két ukrán-magyar autópályakapcsolat Beregsuránynál (azaz Beregszász térségében a lenti térképen), illetve Záhonynál jöhet létre. A NIF Zrt. 2017-es hirdetménye alapján korábban lapunk is írt azokról a tervekről, amelyek szerint az M3-as vásárosnamányi jelenlegi végpontjából (az M3-as és a 41-es csomópontjától) két autópálya épülne Ukrajna határáig, az egyik észak, a másik kelet felé.
Szintrehozási munkálatainak második évét zárja decemberben az MKIF Zrt. az általa üzemeltetett gyorsforgalmi úthálózaton, ám arról eddig kevés szó esett, hogy mi történik a mart aszfalttal. Mára elvárás az utakból eltávolított anyagok újrafelhasználása, ám ebben még sokat léphetünk előre. E tekintetben a hazai gyorsforgalmi utak 60%-t üzemeltető MKIF Zrt. hazai léptékkel nézve óriási vállalást tett, melynek részleteit Koch Domonkos, a Társaság innovációs mérnöke osztotta meg lapunkkal.
Összetett projekttel fejlesztették a Fejér vármegyei Kisapostagot, a kivitelezést a STRABAG végezte el. Ennek során szabályozták egy településrészen a csapadékvíz-elvezetést, járdán megközelíthetővé tették a 6-os főút mentén lévő buszmegállókat valamint a közbenső szakaszon lévő buszmegállókat, utak újultak meg, gyalogos átkelőhelyek és két park is épült.