Mintegy 300 kilométeren, 373 különböző helyen végzett szintrehozási munkálatokat tavaly az MKIF Zrt. azokon a főpálya szakaszokon, ahol a burkolatállapotok nem érték el az elvárt műszaki szintet.
Jelentősen javult a hazai gyorsforgalmi utak minősége 2024-ben. Az MKIF Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. a 2022. szeptemberében üzemeltetésre, felújításra átvett szakaszokon összesen 5,1 millió négyzetméteren cserélte a tönkrement, elhasznált burkolatot új aszfaltra. Ez a Társaság által üzemeltetett 1237 km főpálya több mint 27%-át - összesen mintegy 334 kilométert – jelenti.
Ebből 4 millió négyzetméteren úgynevezett szintrehozási munkálatokat végeztek, azokon a főpálya szakaszokon, ahol a burkolatállapotok nem érték el az elvárt műszaki szintet.
Ezek 70%-ban nemcsak egy réteg cserélését jelentetették, hanem a felső kopórétegek alatti kötőréteget vagy akár az alapréteget is, ahol mélyebben is repedéseket, sérüléseket találtak. A munkálatok több, mint 2/3-nál mintegy 20-30 cm-es burkolatcsere történt. További 1 millió négyzetméteren a biztonságos közlekedés érdekében történtek nagyfelületű javítások, burkolatcserék.
2024-ben 11 gyorsforgalmi úton folytak a munkálatok: M1, M15, M3, M30, M35, M4, M7, M70, M8, M85, M86. Az útburkolat cseréjén túl több csomóponti ágat, üzemi átjárót és pihenőt is felújított a Társaság.
Az M3-as autópályán dolgoztak a legtöbbet, itt volt szükség 2024-ben a legtöbb helyen megújítani főpályát. Ezen a sztrádán 2,2 millió négyzetméteren cseréltek burkolatot. Csak ebbe a pályaszerkezetbe 400 ezer tonna aszfalt került, miközben 24 pihenő és 35 híd is megújult.
A térképre kattintva szakaszonként is megtekinthető, hogy mely gyorsforgalmi úton, pontosan hol történtek burkolatcserék.
A második legnagyobb volumenű burkolatfelújítás az M7-esen történt. Ott 1,6 millió négyzetméternyi új aszfaltot terítettek le. Itt 79 híd és 6 pihenő újult meg a burkolatcsere mellett. Az M1-es autópályán is több szakaszon végeztek burkolatcserét, majdnem 700 ezer négyzetméteren. Mivel itt 2025 őszén elkezdődik a pálya bővítése, csak a legszükségesebb részeken dolgoztak.
A pályák burkolatának cseréje 2022. ősze óta tart. A hivatalos Országos Közúti Adatbázis (OKA) hivatalos adatai szerint, az MKIF Zrt által üzemeltetett szakaszokon a koncesszió indulása utáni két évben, a burkolatok 46%-a újult (2022. szeptember 1. és 2024. szeptember 1. közötti). Erről a Magyar Építők külön cikkben is írt. Az egyes gyorsforgalmi utaknál külön-külön, grafikonon megmutatva a változást.
Folyamatosan újultak meg a pihenők is országszerte. A 167-ből 33-ban történt korszerűsítés 2024-ben. Ezek meglehetősen nagy volumenű munkálatok: volt, ahol a pihenők útjai és a parkolók is megújultak és volt, ahol az épületek is. Ilyenkor gyakorlatilag szerkezetig visszabontják, majd újraépítik a mosdókat. Új tetőszerkezetet, szigetelést, új vezetékrendszert, szanitereket kapnak a létesítmények, és rendbe teszik a pihenők környezetét is. Az M7-es egyes pihenőiben már játszótereket is kialakítottak. A pihenők ¾-ben már 2023 óta működik a szelektív hulladékgyűjtés és a szerte az országban 500 facsemetét is ültetett az MKIF Zrt. au autópálya pihenőkbe.
Lapunk korábban részletes cikkben számolt be az M1-es tervezett bővítéséről, melynek során majdnem az alapig visszabontják és újraépítik az útpályát, valamint 2x3 sávosra bővítik a sztrádát. Az oldalanként 1-1 intelligens leállósáv teljesértékű forgalmi sáv lesz, amely a legforgalmasabb időszakokban megnyitható a forgalom számára. A történelmi fejlesztésben lebontják és újraépítik a felüljárókat, hidakat. Az M1-en a Budapesthez közeli részeken kilométerenként átlagosan két híd található.
A szintrehozási munkákkal 2025. augusztus 31-re kell végeznie a Társaságnak. Idén, a tervek szerint 3,1 millió négyzetméter tönkrement, elhasznált burkolat megújítását tervezik (ez a főpálya 16%-a). Ahol szükséges, a felső kopóréteg alatti kötő és alaprétegeket is javítják, cserélik. A tervek szerint megújul 40 híd és felüljáró is és tovább folytatódnak a pihenők felújításai is: ebben az évben várhatóan újabb 30 pihenőhely újul meg. A munkákat a tervek szerint tavasszal kezdik, addig előre tervezett nagyfelületű burkolatcserék az MKIF Zrt. által üzemeltetett pályákon nem várhatók.
Bár a legtöbben csak a tereléseket és burkolatcserét látják, az MKIF Zrt. munkája autópályáink kezelésében ennél jóval sokrétűbb. Az üzemeltetés léptékéről és feladatairól Tóth János üzemeltetési koordinációs igazgatóval beszélgettünk.
Az újszerű zsalurendszer lehetővé teszi a pályalemez áttörésmentes betonozását: amellett, hogy a szerkezet minőségét javítja, jelentősen csökkenti az építési időt és minimalizálja a forgalmi fennakadásokat.