Mintegy 300 kilométeren, 373 különböző helyen végzett szintrehozási munkálatokat tavaly az MKIF Zrt. azokon a főpálya szakaszokon, ahol a burkolatállapotok nem érték el az elvárt műszaki szintet.
Jelentősen javult a hazai gyorsforgalmi utak minősége 2024-ben. Az MKIF Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. a 2022. szeptemberében üzemeltetésre, felújításra átvett szakaszokon összesen 5,1 millió négyzetméteren cserélte a tönkrement, elhasznált burkolatot új aszfaltra. Ez a Társaság által üzemeltetett 1237 km főpálya több mint 27%-át - összesen mintegy 334 kilométert – jelenti.
Ebből 4 millió négyzetméteren úgynevezett szintrehozási munkálatokat végeztek, azokon a főpálya szakaszokon, ahol a burkolatállapotok nem érték el az elvárt műszaki szintet.
Ezek 70%-ban nemcsak egy réteg cserélését jelentetették, hanem a felső kopórétegek alatti kötőréteget vagy akár az alapréteget is, ahol mélyebben is repedéseket, sérüléseket találtak. A munkálatok több, mint 2/3-nál mintegy 20-30 cm-es burkolatcsere történt. További 1 millió négyzetméteren a biztonságos közlekedés érdekében történtek nagyfelületű javítások, burkolatcserék.
2024-ben 11 gyorsforgalmi úton folytak a munkálatok: M1, M15, M3, M30, M35, M4, M7, M70, M8, M85, M86. Az útburkolat cseréjén túl több csomóponti ágat, üzemi átjárót és pihenőt is felújított a Társaság.
Az M3-as autópályán dolgoztak a legtöbbet, itt volt szükség 2024-ben a legtöbb helyen megújítani főpályát. Ezen a sztrádán 2,2 millió négyzetméteren cseréltek burkolatot. Csak ebbe a pályaszerkezetbe 400 ezer tonna aszfalt került, miközben 24 pihenő és 35 híd is megújult.
A térképre kattintva szakaszonként is megtekinthető, hogy mely gyorsforgalmi úton, pontosan hol történtek burkoaltcserék.
A második legnagyobb volumenű burkolatfelújítás az M7-esen történt. Ott 1,6 millió négyzetméternyi új aszfaltot terítettek le. Itt 79 híd és 6 pihenő újult meg a burkolatcsere mellett. Az M1-es autópályán is több szakaszon végeztek burkolatcserét, majdnem 700 ezer négyzetméteren. Mivel itt 2025 őszén elkezdődik a pálya bővítése, csak a legszükségesebb részeken dolgoztak.
A pályák burkolatának cseréje 2022. ősze óta tart. A hivatalos Országos Közúti Adatbázis (OKA) hivatalos adatai szerint, az MKIF Zrt által üzemeltetett szakaszokon a koncesszió indulása utáni két évben, a burkolatok 46%-a újult (2022. szeptember 1. és 2024. szeptember 1. közötti). Erről a Magyar Építők külön cikkben is írt. Az egyes gyorsforgalmi utaknál külön-külön, grafikonon megmutatva a változást.
Folyamatosan újultak meg a pihenők is országszerte. A 167-ből 33-ban történt korszerűsítés 2024-ben. Ezek meglehetősen nagy volumenű munkálatok: volt, ahol a pihenők útjai és a parkolók is megújultak és volt, ahol az épületek is. Ilyenkor gyakorlatilag szerkezetig visszabontják, majd újraépítik a mosdókat. Új tetőszerkezetet, szigetelést, új vezetékrendszert, szanitereket kapnak a létesítmények, és rendbe teszik a pihenők környezetét is. Az M7-es egyes pihenőiben már játszótereket is kialakítottak. A pihenők ¾-ben már 2023 óta működik a szelektív hulladékgyűjtés és a szerte az országban 500 facsemetét is ültetett az MKIF Zrt. au autópálya pihenőkbe.
Lapunk korábban részletes cikkben számolt be az M1-es tervezett bővítéséről, melynek során majdnem az alapig visszabontják és újraépítik az útpályát, valamint 2x3 sávosra bővítik a sztrádát. Az oldalanként 1-1 intelligens leállósáv teljesértékű forgalmi sáv lesz, amely a legforgalmasabb időszakokban megnyitható a forgalom számára. A történelmi fejlesztésben lebontják és újraépítik a felüljárókat, hidakat. Az M1-en a Budapesthez közeli részeken kilométerenként átlagosan két híd található.
A szintrehozási munkákkal 2025. augusztus 31-re kell végeznie a Társaságnak. Idén, a tervek szerint 3,1 millió négyzetméter tönkrement, elhasznált burkolat megújítását tervezik (ez a főpálya 16%-a). Ahol szükséges, a felső kopóréteg alatti kötő és alaprétegeket is javítják, cserélik. A tervek szerint megújul 40 híd és felüljáró is és tovább folytatódnak a pihenők felújításai is: ebben az évben várhatóan újabb 30 pihenőhely újul meg. A munkákat a tervek szerint tavasszal kezdik, addig előre tervezett nagyfelületű burkolatcserék az MKIF Zrt. által üzemeltetett pályákon nem várhatók.
Az MKIF óriásprojektjében hatalmas beruházást készítenek elő, már az építkezés fő fázisában terelésre szánt sávok burkolatait erősítik meg előre.
A beruházás kivitelezése 2023 vége óta szünetel a szlovák partner és a mederhíd kivitelezője közötti szerződéses problémák miatt az ÉKM közleménye szerint.