2025.04.13, Vasárnap
A legdrágább szakasszal és a leghosszabb román közúti alagúttal épül tovább az észak-erdélyi A3-as
Illusztráció - Fotó: Nagy MIhály/magyarepitok.hu

A legdrágább szakasszal és a leghosszabb román közúti alagúttal épül tovább az észak-erdélyi A3-as

2025.04.10. 13:27 - Hegedűs Gergely

A Meszes-hegységet átszelő szakasz mellett még további öt szakaszt kell megépíteni, hogy teljessé váljon az Erdélyt átszelő autópálya.

Hirdetés

Aláírták a Szilágynagyfalu (Nusfalau) - Vaskapu (Poarta Salajului) sztrádaszakasz kivitelezési szerződését, amivel lezárult az észak-erdélyi autópálya közbeszerzési eljárása - írja az economedia.ro. A 41 kilométeres sztrádaszakaszra kiírt tendert a török Makyol és Ozaltin cégek alkotta konzorcium nyerte meg.

Ez az eddigi legdrágább romániai sztrádaszakasz, az értéke 6,62 milliárd lej (543,435 milliárd forint).

Az A3-as sztráda részét képező észak-erdélyi autópályának ezen a szakaszán lesz a leghosszabb, 2,89 kilométeres romániai közúti alagút. Ez Zilah közelében, a Meszes-hegység alatt fog húzódni. A sztrádaszakaszon lesz, összesen 13 kilométer hosszúságú viadukt, híd és felüljáró is.

A kivitelezőnek 78 hónap alatt kell megvalósítania a beruházást, amiből 18 hónap a tervezésre, 60 hónap pedig a munkálatok elvégzésére szolgál.


Összesen hat szakaszt kell még kivitelezni, hogy teljessé váljon az A3-as

Az észak-erdélyi autópálya az eredeti tervek szerint a magyar-román határ és Brassó között húzódott volna 415 kilométeren, utóbb azonban a határ és Marosvásárhely közti 282 kilométeres részre rövidítették. Jelenleg Marosvásárhely és a Kolozs megyei Magyarnádasd (Nadaselu) között már teljes egészében elkészült a sztráda: az utolsó hiányzó szakasz befejezéséről 2023 végén számoltunk be ebben a cikkben.  

Ugyanakkor Magyarnádasdtól nyugatra még számos szakasznak kell kiépülnie, hogy az autópálya elérje a magyar határt:

  • a Magyarnádas és Magyarzsombor közötti 30,06 kilométeres szakasz már kivitelezés alatt áll;
  • akárcsak a Magyarzsombor és Vaskapu közötti 12,24 kilométer;
  • ezt követi a jelen cikkünkben szóban forgó Vaskapu-Szilágynagyfalu szakasz, amelynek most aláírták a szerződését;
  • majd a Szilágynagyfalu és Berettyószéplak közötti 13,5 kilométer következik, amelynek már szintén van kivitelezője.
  • A folytatásban első bihari szakaszként a Berettyószéplak és Bisztraterebes közötti 26,35 kilométerérnyi autópálya következik;
  • majd a Bisztraterebes-Bihar szakasz 28,55 kilométeren, amely elátkozott szakasznak számít, miután itt korábban már háromszor hiúsult meg a kivitelezés; legutóbb egy román-szlovák konzorciummal bontottak szerződést 2022 májusában.

Ettől nyugatabbra a határ közeli Bihar településtől egészen Budapestig már autópályán lehet közlekedni (A3, M4, M35, M3) miután az M4-es legkeletibb szakaszát folytatva a román oldalon is üzemel már egy 5 kilométeres szakasz.

ÚtépítésErdélyautópályaészak-erdélyi autópályaRománia

Hírlevél

Hirdetés