Lezárultak az idei útfelújítási munkálatok az MKIF Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. által üzemeltetett gyorsforgalmi úthálózaton. A társaság 2025-ben az összes főpálya közel negyedén végzett beavatkozást, mintegy 4,5 millió négyzetméteren terítettek új burkolatot.
Látványos összesítőt tett közzé az MKIF Zrt. az általa kezelt gyorsforgalmi utak felújításáról a társaság hivatalos honlapján és a facebook-oldalán is. A munkálatok nem kizárólag a felső aszfaltréteget érintették. Ahol a burkolat állapota indokolta, ott a mélyebb szerkezeti elemeket – a kötő- és alapréteget – is cserélték, biztosítva ezzel a pályák hosszú távú állékonyságát - írják.
Az MKIF közleménye szerint a főpálya 24%-a újult meg, azaz 4,5 millió négyzetméter kapott új aszfaltburkolatot. A munkákhoz összesen csaknem 1 millió tonna aszfaltot használt fel a társaság.
A pályaszerkezetek mellett az infrastruktúra más elemei is megújultak: 78 híd és felüljáró, valamint 35 pihenőhely esett át felújításon az idei év során.
2025-ben összesen 10 gyorsforgalmi úton zajlottak munkálatok: az M1, M15, M3, M30, M35, M4, M7, M8, M85 és M86 szakaszain.
A beavatkozások legnagyobb része az M3-as autópályán valósult meg: a teljes idei volumen 42%-a, csaknem 1,8 millió négyzetméter új burkolat itt készült el. Ennek eredményeként az M3-as burkolatának 62,9%-a már 0–5 évesnek számít, ami jelentős javulás a 2022-es állapothoz képest.
A második legnagyobb felújítás az M1-es autópályán történt, ahol közel 1 millió négyzetméteren dolgoztak. Míg három évvel ezelőtt a pálya burkolatának jelentős része elöregedett volt, 2025 végére itt is látványos fordulat következett be: az M1-es burkolatának háromnegyede (73,4%) már 0–5 év közötti.
Összességében az MKIF által üzemeltetett gyorsforgalmi úthálózaton már csak 34% az 5 évnél idősebb burkolat, míg 66% az elmúlt években megújult pályafelület, amelyen sokkal biztonságosabb a közlekedés.
Az idei munkálatok márciusban indultak, ezeket a társaság a forgalmi igényekhez igazítva szervezte meg. Az M7-es autópályán például a nyári vakáció időszakában, sem a Balaton sem a főváros irányába egyáltalán nem volt terelés vagy felújítás az M0 és Balatonvilágos között, biztosítva ezzel a tó és a Budapest közötti zavartalan közlekedést.
Az MKIF Zrt. nemcsak a 2025-re tervezett felújítási programot zárta sikerrel, hanem maradéktalanul teljesítette a magyar állammal kötött koncessziós szerződésben rögzített, hároméves szintrehozási kötelezettségét is (a szintrehozási munkákat ott végezték a szerződés szerint, ahol a 2022. szeptember elsején üzemeltetésre, felújításra átvett szakaszok közül a burkolatállapotok nem érték el az elvárt műszaki szintet).
Magyarország történetének eddigi legnagyobb gyorsforgalmi útfelújítása 2023 márciusában indult el. Az elmúlt csaknem három év során a szintrehozási és közlekedésbiztonsági célú nagyfelületű burkolatcserék eredményeként az MKIF által üzemeltetett mintegy 1300 kilométernyi főpálya több mint kétharmada, 70%-a megújult 13 millió négyzetméteren, emellett 315 hidat és 68 pihenőt újítottak fel.
A felújítások 2026-ban is folytatódnak az MKIF Zrt. hálózatán, hiszen az amortizáció miatt elhasználódott burkolatok cseréjére és a közlekedés biztonsága érdekében végrehajtott nagyfelületű burkolatcserékre továbbra is szükség van.
A munkák volumene ugyanakkor már nem éri el az elmúlt három év nagyságrendjét. A tervek szerint a kivitelezések tavasszal indulnak, addig előre tervezett nagyfelületű burkolatcserék nem várhatók az MKIF által üzemeltetett pályákon.
Hamarosan átadják a nagybányai Italsofa felüljárót.
Lezárult a kerékpárút és a kerékpáros pihenőpark fejlesztése Jászfényszarun. A TOP Plusz program támogatásával megvalósult beruházás új útvonalakat és közösségi elemeket is érintett.