2025.12.23, Kedd
Három hónappal a határidő előtt készült el Csehország legfontosabb autópályája
Fotók: STRABAG Česko / Facebook

Három hónappal a határidő előtt készült el Csehország legfontosabb autópályája

STRABAG Česko / Facebook, md.gov.cz

2025.12.23. 09:00 - Kolinek Nóra

December közepén forgalomba helyezték a csehországi D1 autópálya utolsó, Říkovice és Přerov közötti szakaszát, amelyet a STRABAG Česko kivitelezett, döntő részben uniós forrásból.

hirdetés

Megnyitották a csehországi D1 autópálya Říkovice – Přerov szakaszát – olvasható a STRABAG Česko hivatalos Facebook oldalán. A december 19-i bejegyzés szerint szinte napra pontosan három éve kezdődtek meg az autópálya hiányzó szakaszának befejezésére irányuló projekt munkálatai.

A beruházás révén teljessé vált az ország leghosszabb és legismertebb autópályája, amely kulcsszerepet tölt be a Prága–Brno–Ostrava közötti közúti kapcsolatban.

 

Hidak, zajvédő falak és összetett mérnöki megoldások

A projekt részeként megépült a Bečva folyón átívelő hídpálya, a Přerov–Olomouc irányú csatlakozás, egy 900 méter hosszú helyi út, valamint a Precheza gyár hulladéklerakójának érintett területe. A kivitelezés során összesen 10 autópályahidat és 2 rámpahidat, 3 szintbeli kereszteződést, továbbá mintegy 4 kilométer zajvédő falat alakítottak ki.

A beruházás egyik legösszetettebb eleme a Dluhonice közelében található, 940 méter hosszú hídpálya volt, amely az autópályát a Bečva folyó, a Precheza vegyi üzem és az Olomouc–Přerov vasútvonal felett vezeti át.

Fotók: STRABAG Česko / Facebook

Korábbi átadás, uniós finanszírozás

A cseh közlekedési minisztérium közlése szerint az ország legfontosabb autópályájának utolsó szakaszát három év alatt építették meg, és az eredeti ütemtervhez képest három hónappal korábban sikerült forgalomba helyezni. A kivitelezés költsége az inflációval korrigálva 7,9 milliárd cseh korona volt áfa nélkül, amelynek jelentős részét az Európai Unió fedezte.

Ivan Bednárik közlekedési miniszter hangsúlyozta: az új szakasz érdemben tehermentesíti Přerov városát, miközben csökkenti a forgalmat a D46-os autópályán is.

Különleges alapozás és modern technológiák

A hídépítés során a legnagyobb kihívást a felüljáró alapozása jelentette, mivel a terület bonyolult földtani adottságokkal rendelkezik, ráadásul egy vegyi üzem közvetlen környezetében fekszik. A pillérek hosszú távú védelmét külön műszaki megoldásokkal biztosították. Az építéshez mintegy 8,5 ezer tonna acélt használtak fel.

A munkálatok során alacsony zajszintű aszfaltot építettek be, a töltésekhez pedig 3,25 millió köbméter földet mozgattak meg.

Környezetvédelem és városi tehermentesítés

A beruházás során kiemelt figyelmet fordítottak a környezetvédelmi szempontokra is. A magas töltések árvízvédelmi szerepet is betöltenek, amennyiben a Bečva folyó kilépne a medréből, emellett három békaátkelőt is kialakítottak.

Radek Mátl, az ŘSD vezérigazgatója szerint a D1-es szakasz átadásával Přerovban mintegy 70 százalékkal csökken a teherautó-forgalom, ami érezhető javulást hoz a város élhetősége és közlekedésbiztonsága szempontjából.

Több mint fél évszázados történet zárult le

A D1 autópálya története egészen a második világháború előtti időszakig nyúlik vissza: az egyik első műtárgy, a Šmejkalka híd már 1939-ben elkészült. A Prága és Mirošovice közötti első szakasz alapkövét azonban csak 1967-ben tették le, a pálya pedig 1971-ben nyílt meg.

Prága és Brno között 1980-ra vált teljessé az autópálya, amelyet 2013 és 2021 között teljeskörűen modernizáltak. A most átadott szakasz lezárta a D1 több évtizedes építéstörténetét.

Galéria

ÚtépítésCsehországautópályaStrabagD1-es autópálya

Hírlevél

hirdetés