2024.12.03, Kedd
Fővárost elkerülő teherforgalmi vasútvonal épülhet: megkezdődik a V0 előkészítése
Illusztrációs fotó: Bernát Benjámin / magyarepitok.hu

Fővárost elkerülő teherforgalmi vasútvonal épülhet: megkezdődik a V0 előkészítése

MTI, magyarepitok.hu

2021.03.29. 14:00 - Kolinek Nóra

A minisztérium tájékoztatása szerint napokon belül megindul a kapcsolódó közbeszerzési eljárás.

Hirdetés

Megkezdődik a Budapestet elkerülő teherforgalmi vasútvonal előkészítése − tájékoztatott Palkovics László innovációs és technológiai miniszter szombaton. A minisztérium elrendelése alapján napokon belül megindul a kapcsolódó közbeszerzési eljárás.

A tárcavezető közölte: a vasúti áruszállítás versenyképességének növelése érdekében 2020 végén döntöttek a fővárost délről elkerülő új teherforgalmi vasútvonal, a V0 előkészítéséről.

A miniszter kifejtette, hogy az állam a következő évtizedben összesen mintegy hatezer milliárd forintot szán a vasúti infrastruktúra korszerűsítésére és a járműállomány megújítására. A vasútstratégiában megjelölt kiemelt törekvés, hogy Magyarország Közép-Európa teherszállítási, logisztikai és elosztó központjává váljon.

A V0 az országos és nemzetközi vasúthálózat meghatározó részeként hozzájárulhat a kedvezőbb, fennakadásmentes átmenő és belföldi teherforgalomhoz.

 

A vasúti áruszállítás növelése összhangban áll a klímacélokkal

Az országos vasúti áruforgalmi fejlesztési koncepció és annak alapján a V0 projekt átfogó célja a vasúti szállítási igények versenyképes kielégítése, a környezetkímélő vasúti áruszállítás részarányának növelése.

Az Európai Bizottság tavaly decemberben közzétett Fenntartható és Intelligens Mobilitási Stratégiájában a vasúti teherszállítás teljesítményének megduplázását irányozta elő 2050-re.

A környezetbarát vasúti árufuvarozás feltételeit érezhetően javítja Magyarországon, hogy a Déli Körvasút felújításán és Duna-hídjának háromvágányosra bővítésén a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. megbízásából már dolgozik a Duna Aszfalt Zrt. A projekt a Budapest Fejlesztési Központtal (BFK) együttműködésben valósul meg. 

A vasúti szállítások klímacélokkal összefüggő, még nagyobb mértékű előtérbe helyezése miatt azonban érdemes további átkelési lehetőségekről is gondoskodni, középtávon ennek lesz hasznos eszköze a V0.

 

Átfogó vasúti áruforgalmi fejlesztési koncepciót dolgoznak ki

A Budapestet délről elkerülő, Dunát keresztező vasúti kapcsolat új nyomvonalon, villamosított teherforgalmi vasútvonalként épülhetne meg 120-160 kilométer/órás tervezési sebességre.

Az előkészítés keretében környezeti hatástanulmányt, megvalósíthatósági tanulmányt és költség-haszon elemzést készítenek el. Lefolytatják a környezetvédelmi engedélyezési eljárást alapvetően a Székesfehérvár és Cegléd térsége közötti szakaszra.

A megvalósíthatósági tanulmány vizsgálja a Győr és Székesfehérvár térsége közötti szakasz összhangját is az ugyanebben a nyomvonalsávban tervezett Budapest-Varsó nagysebességű vasútvonal fejlesztési elképzeléseivel.

Áttekinti és értékeli az intermodális konténerterminál infrastruktúra kialakításának, fejlesztésének, a vasúti iparvágány-kapcsolattal rendelkező áruforgalmi központok és a repterekkel kialakítandó összeköttetések megvalósíthatóságának lehetőségeit is.

Az előkészítés során országos vasúti áruforgalmi fejlesztési koncepciót dolgoznak ki. A folyamat várhatóan 2023 tavaszára ér célba, akkorra állhat rendelkezésre a megvalósíthatósági tanulmány és a környezetvédelmi engedély - tájékoztatott Palkovics László.

VasútfejlesztésV0 vasúti elkerülőDéli körvasútInnovációs és Technológiai MinisztériumDuna Aszfalt Zrt.Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF)Budapest Fejlesztési Központ (BFK)

Hírlevél

Hirdetés