2021.09.19, Vasárnap
Elindul a Külső Körvasút új budapesti megállóinak tervezése
Fotó: Bernát Benjámin/magyarepitok.hu

Elindul a Külső Körvasút új budapesti megállóinak tervezése

BFK

2021.05.03. 14:25 - Kalácska-Nagy Nóra

Fontos részletek érkeztek a külső körvasút fejlesztésével kapcsolatban.

Hirdetés

A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia az utóbbi 100 év legnagyobb vasútfejlesztési elképzeléseit mutatja be. A stratégia kidolgozása 2019-ben kezdődött, megrendelője a Miniszterelnökség, az Innovációs és Technológiai Minisztérium, a MÁV Zrt. és a Budapest Fejlesztési Központ által alkotott konzorcium.

A stratégia az egyes vonalak fejlesztésén, a város belsejében szükséges, az átjárhatóságot megteremtő összekötő elemeken (alagút a Duna alatt, Déli Körvasút) kívül tartalmazza a hiányzó megállók megépítését is Budapesten belül, hiszen ma még sokszor nem lehet átszállni vasútról metróra vagy villamosra, és hiába járnak vonatok sűrű lakókörzetek mellett, megálló híján az ott élők nem használhatják a vasutat.

Most összesen öt megálló megtervezéséről írt ki tendert a BFK, ebből négy a pesti körvasúton helyezkedik majd el (az ötödik a pusztaszabolcsi vonal vágányai mellett, Dél-Budán, Albertfalván).

A hétfői sajtótájékoztatón beszédet mondott:

  • Kovács Péter, a XVI. kerület polgármestere,
  • Szatmáry Kristóf, a választókerület országgyűlési képviselője és
  • Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója.

A pesti körvasúti megállók megépítése szükséges ahhoz, hogy a X., XIV., XV., XVI. kerületekben élők is használhassák a vasutat városi közlekedésre, hogy gyors, közvetlen kapcsolathoz jussanak a belváros vagy éppen Óbuda, az északnyugati és a keleti agglomeráció felé.

„A külső körvasúton tavaly októberben – hosszú szünet után – a MÁV-Start elindította a szolgáltatást az S76-os járattal. Ez azonban minden tekintetben csak első lépésnek tekinthető, a vonatok végállomása, Rákos nem megfelelő, feltétlenül tovább kellene járatni a szerelvényeket Pécel felé – ezen már dolgozunk. A külső körvasúton ráadásul eddig mindössze egy új megálló épült, Újpalotánál, most további három helyszínen indulhat meg a tervezés: az Egyenes utcai lakótelepnél (ahol a jövőben a gödöllői hévre is nyílik átszállási lehetőség), Rákosszentmihálynál és a Kolozsvár utcánál Pestújhelyen, ahol a rákospalotai buszokra és villamosokra lehet átszállni majd a vonatról” – mondta Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója.

Fotó: Bernát Benjámin/magyarepitok.hu

Újpalotát is szükséges továbbfejleszteni, egyébként maga a MÁV is úgy tervezte, hogy a most 80 méter hosszú peronokkal a jelenlegi állapot csak átmeneti, később 160 méteres peronokra van szükség, hogy a csatolt Flirt motorvonatok is meg tudjanak állni a jövőben.

A külső körvasúton a legészakibb megálló az Erzsébet királyné útjánál lesz. Itt, Pestújhely megállóban át lehet majd szállni az 5, 124, 125-ös buszokra és a 62, 69-es villamosokra. Cél, hogy a villamosmegállótól minél könnyebben lehessen eljutni a vasúthoz. Ezen kívül több kisebb lakótelepről, lakóparkból, kereskedelmi területről rövid sétányira lesz a megálló.

A jelenlegi Rákosszentmihály állomás új peronja a Fogarasi úti felüljáróhoz tervezendő, itt vizsgálni fogják, hogy a buszoknak létesülhet-e megálló a hídszerkezeten, melyről a vonatok kényelmesen megközelíthetők.

Kovács Péter, a XVI. kerület polgármestere elmondta: „a Külső Körvasúton létesülő megállók új lehetőséget jelentenek a kerületben élők számára. A korszerű és gyors motorvonatokkal kényelmesen, kevesebb átszállással, és hamarabb elérhetik úti céljukat, és a vasút tehermentesíti a forgalmas közutakat a kerületben. Ez a beruházás nagyon időszerű és előnyös a kerület számára” – tette hozzá.

Ahol a körvasút a gödöllői hév és a Kerepesi út fölött halad el, Rákosfalván, az Egyenes utcai lakótelepnél is terveznek egy új megállót. Ez a jövőben, amikor a fejlesztett gödöllői héven is épül ide megálló, igen fontos átszállópont lesz, de a lakótelepek, közeli lakóparkok kiszolgálásában addig is szerepet kap.

A körvasút városi közösségi közlekedésbe bevonása - többek között a gödöllői hévre történő átszállási lehetőség megteremtésével - a kertvárosiak és a zuglóiak számára a második legfontosabb közlekedési vonal lehet a Veres Péter út-Örs vezér tér-tengely mellett” – mondta Szatmáry Kristóf a körzet országgyűlési képviselője. „Az új vonal több tízezer olyan személyt vonhat be a közösségi közlekedésbe, aki eddig nem éltek ezzel a lehetőséggel. Éppen ezért zöld szempontból is nagyon fontos számunkra ez a fejlesztés. Olyan értéket jelent ez a Budapesten közlekedőknek, így a kertvárosiaknak és a zuglóiaknak is, amelyet eddig, az elmúlt 80 évben nem tudtunk megfelelően kihasználni” – tette hozzá.  

A külső körvasúton jelenleg félóránként a 2020-ban indult S76-os vonatok közlekednek az esztergomi vonalról az északi vasúti hídon át Újpest és Angyalföld érintésével, megállnak Újpalotán és Rákoson végállomásoznak. A gödöllői vonal fejlesztésével ezek a vonatok rövid távon meghosszabbíthatók lesznek Rákosról Pécel felé. Az új megállók elkészültével az S76-os vonatok egyre fontosabb harántirányú szerepet tölthetnek majd be.

2027-től, a Déli Körvasút teljes elkészültével a közlekedési rend tervek szerint megváltozik majd, és az Érd vagy Biatorbágy felől Kelenföldön és a Déli Körvasút új megállóit érintve közlekedő vonatok némelyike fog a külső körvasúton át haladni, így olyan vasúti szolgáltatás jön létre Budapesten, mely körirányban a dél-nyugati agglomeráció felől Kelenföld, Nádorkert, Közvágóhíd, Népliget, Élessarok, Egyenes utcai lakótelep, Rákosszentmihály, Újpalota, Pestújhely, Angyalföld, Újpest, Óbuda és a pilisi agglomeráció között teremt kapcsolatot.

Az ezt követő ütemben, a Nyugati pályaudvar átfogó megújítása és kapacitásbővítése után pedig a hatvani vagy újszászi vonalról a Nyugati pályaudvarra tartó személyvonatok indulhatnak, melyek a külső körvasúton érik el a Nyugati pályaudvart és így közvetlen kapcsolatot nyitnak az Egyenes utcai lakótelep, Rákosszentmihály, Újpalota és Pestújhely felől a belvárosba, a Nyugati pályaudvarra. Mindezen stratégiai hálózatfejlesztési célok megvalósulásához szükségesek az új megállók a pesti körvasúton.

A közbeszerzésen teljes tervezést várnak, vagyis a nyertesnek először megvalósíthatósági tanulmányt kell készítenie, majd az ezek alapján meghozott végső döntések szerint kell folytatni a munkát egészen a kiviteli tervekig és tenderdokumentumokig.

A cikk a Budapest Fejlesztési Központ támogatásával jelent meg.

Galéria

VasútfejlesztésBudapest Fejlesztési Központ (BFK)BudapestagglomerációMÁV

Hírlevél

Hirdetés