2024.11.21, Csütörtök
Lezárult a dízelkorszak az észak-balatoni vasút egy szakaszán
Főkép: NIF Zrt.

Lezárult a dízelkorszak az észak-balatoni vasút egy szakaszán

magyarepitok.hu

2021.06.18. 13:44 - Kolinek Nóra

Átadták az R-Kord és a Vasútvill kivitelezésében elkészült 55 kilométeres Szabadbattyán és Balatonfüred közötti villamosított pályaszakaszt.

Hirdetés

Rendszeresen beszámoltunk a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) beruházásában megvalósuló Szabadbattyán és Balatonfüred közötti pályaszakasz villamosítási munkálatairól. Most arról adunk hírt, hogy a kivitelező R-Kord Kft. és a Vasútvill Kft. konzorciuma elkészült a mintegy 55 kilométeres vasúti vonalszakasz villamosításával.

A NIF közleményében kitér arra, hogy a dízelvontatás megszűnésével komfortos, környezet- és utasbarát közlekedés jött létre, ezzel együtt az északi és a déli part megközelítése a kiszámítható vasúti menetrend és csökkenő menetidő miatt még gyorsabbá vált.

A beruházás keretében az 55 kilométeres vonalszakasz villamosítása és Szabadbattyán alállomás átépítése, valamint bővítése valósult meg.

A fejlesztés tartalmazta Polgárdi, Balatonkenese, Balatonfűzfő és Alsóörs vasútállomások akadálymentesítését és átépítését – így például 55 centiméter magas peronok épültek, megtörtént a teljes vágányhálózat és a kitérők cseréje, korszerűsödött az utastájékoztató rendszer, megújult a térvilágítás, és a biztosítóberendezést is átalakították. Balatonfüred állomáson a mozdonycserék gördülékenyebb lebonyolításához szükséges villamosított csonkavágány épült.

Fotók: Nagy Mihály/ magyarepitok.hu 

 

Az alagútban lévő pályát 25 centiméterrel süllyesztették

Alsóörs állomáson új felsővezetéki járműtároló épült, amely épületben fog állomásozni a vasútvonal karbantartási munkáihoz használatos felsővezeték szerelő-karbantartó jármű. Az épület vágánykapcsolata az állomási vágányok kiépítésével együtt valósult meg.

Emellett megtörtént a teljes vonalszakasz fenntartási vágányszabályozása, a lokális pályahibák megszüntetése.

Átépült az 1909-ben átadott Csittényhegyi alagút is, ahol a villamos vontatás miatt a pályaszint mintegy 25 centiméteres süllyesztésére volt szükség, így az áramszedős járművek is áthaladhatnak.

A vasúti munkák mellett a szabadbattyáni vontatási transzformátor alállomás fejlesztési munkálatai is elkészültek. A vontatási energia biztosításához új tápvezeték épült ki a betápláló fázishatárig, ezzel a vasútvonal 2×25 kV-os táplálási rendszere biztosíthatóvá vált egészen Balatonfüredig.

 

A további szakaszok villamosítása előkészítés alatt áll

Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára kiemelte: Az állam az elmúlt időszakban összesen több mint 300 milliárd forintot fordított közlekedésfejlesztésre a Balaton térségében.

Már előkészületben van az észak-balatoni vasútvonal korszerűsítésének folytatása, az összesen mintegy 106 kilométeres Balatonfüred – Tapolca – Keszthely és Tapolca – Ukk vonalszakaszok felújítása, villamosítása is.

A távlati cél a Balaton teljes körbejárhatóságának megteremtése környezetbarát, a tájba illeszkedő vasúttal. A kormány a továbbiakban is százmilliárd forintos nagyságrendben támogatja a balatoni közlekedés fejlesztését.

 

Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója hozzátette:

Holnap reggel indul el először KISS emeletes motorvonat Fonyódra, a hétvégente közlekedő járatokkal Szolnokról és a ceglédi vonal forgalmasabb állomásairól, valamint a Dunakanyarról Szob és Vác térségéből lehet lejutni a déli partra.

Nyul Zoltán, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese hangsúlyozta: Terveink szerint nem állunk meg Balatonfüreden, megyünk tovább a tervezéssel a Balatonfüred-Tapolca-Keszhely, Tapolca-Ukk szakaszok irányába.

A NIF Zrt. kiírta ezen szakaszok villamosításának tervezésére irányuló közbeszerzését, jelenleg a beérkezett ajánlatok kiértékelésénél tartunk.

 

Galéria

VasútfejlesztésR-Kord Kft.Vasutvill Kft.Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF)BalatonfüredSzabadbattyánvasútfejlesztés

Hírlevél

Hirdetés