Átadták az R-Kord és a Vasútvill kivitelezésében elkészült 55 kilométeres Szabadbattyán és Balatonfüred közötti villamosított pályaszakaszt.
Rendszeresen beszámoltunk a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) beruházásában megvalósuló Szabadbattyán és Balatonfüred közötti pályaszakasz villamosítási munkálatairól. Most arról adunk hírt, hogy a kivitelező R-Kord Kft. és a Vasútvill Kft. konzorciuma elkészült a mintegy 55 kilométeres vasúti vonalszakasz villamosításával.
A NIF közleményében kitér arra, hogy a dízelvontatás megszűnésével komfortos, környezet- és utasbarát közlekedés jött létre, ezzel együtt az északi és a déli part megközelítése a kiszámítható vasúti menetrend és csökkenő menetidő miatt még gyorsabbá vált.
A beruházás keretében az 55 kilométeres vonalszakasz villamosítása és Szabadbattyán alállomás átépítése, valamint bővítése valósult meg.
A fejlesztés tartalmazta Polgárdi, Balatonkenese, Balatonfűzfő és Alsóörs vasútállomások akadálymentesítését és átépítését – így például 55 centiméter magas peronok épültek, megtörtént a teljes vágányhálózat és a kitérők cseréje, korszerűsödött az utastájékoztató rendszer, megújult a térvilágítás, és a biztosítóberendezést is átalakították. Balatonfüred állomáson a mozdonycserék gördülékenyebb lebonyolításához szükséges villamosított csonkavágány épült.
Alsóörs állomáson új felsővezetéki járműtároló épült, amely épületben fog állomásozni a vasútvonal karbantartási munkáihoz használatos felsővezeték szerelő-karbantartó jármű. Az épület vágánykapcsolata az állomási vágányok kiépítésével együtt valósult meg.
Emellett megtörtént a teljes vonalszakasz fenntartási vágányszabályozása, a lokális pályahibák megszüntetése.
Átépült az 1909-ben átadott Csittényhegyi alagút is, ahol a villamos vontatás miatt a pályaszint mintegy 25 centiméteres süllyesztésére volt szükség, így az áramszedős járművek is áthaladhatnak.
A vasúti munkák mellett a szabadbattyáni vontatási transzformátor alállomás fejlesztési munkálatai is elkészültek. A vontatási energia biztosításához új tápvezeték épült ki a betápláló fázishatárig, ezzel a vasútvonal 2×25 kV-os táplálási rendszere biztosíthatóvá vált egészen Balatonfüredig.
Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára kiemelte: Az állam az elmúlt időszakban összesen több mint 300 milliárd forintot fordított közlekedésfejlesztésre a Balaton térségében.
Már előkészületben van az észak-balatoni vasútvonal korszerűsítésének folytatása, az összesen mintegy 106 kilométeres Balatonfüred – Tapolca – Keszthely és Tapolca – Ukk vonalszakaszok felújítása, villamosítása is.
A távlati cél a Balaton teljes körbejárhatóságának megteremtése környezetbarát, a tájba illeszkedő vasúttal. A kormány a továbbiakban is százmilliárd forintos nagyságrendben támogatja a balatoni közlekedés fejlesztését.
Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója hozzátette:
Holnap reggel indul el először KISS emeletes motorvonat Fonyódra, a hétvégente közlekedő járatokkal Szolnokról és a ceglédi vonal forgalmasabb állomásairól, valamint a Dunakanyarról Szob és Vác térségéből lehet lejutni a déli partra.
Nyul Zoltán, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese hangsúlyozta: Terveink szerint nem állunk meg Balatonfüreden, megyünk tovább a tervezéssel a Balatonfüred-Tapolca-Keszhely, Tapolca-Ukk szakaszok irányába.
A NIF Zrt. kiírta ezen szakaszok villamosításának tervezésére irányuló közbeszerzését, jelenleg a beérkezett ajánlatok kiértékelésénél tartunk.
A Soroksár-Kunszentmiklós-Tass-Kelebia vasút kétvágányúsításán és villamosításán kívül, számos, az állomásokhoz és az utasforgalomhoz kapcsolódó infrastrukturális fejlesztés valósul meg a 150-es vonalon. A Colas egyebek mellett három gyalogos aluljárót épít, ezek közül a legnagyobb, Délegyházán valósul meg.
A magyar szakemberek Svédország északi részén, éjszakai vágányzárban építettek át mintegy 30 kilométernyi vasúti szakaszt. A projekt kihívása volt, hogy minden reggelre készen kellett átadni a forgalomnak az adott etapot; különlegessége pedig, hogy ezen a területen márciustól augusztusig úgynevezett „fehér éjszaka” van, vagyis alkonyati fényekben zajlott a munka.