2022.12.06, Kedd

A Rákosmente és Kőbánya határánál található Akadémiaújtelepet a Strabag és a Belfry konzorcium, illetve a Thales kivitelezte. A projekt a Rákos és Hatvan közötti vasúti fejlesztés része volt, melynek számos jelentős másik eleme is elkészült, így vasúti pályaépítési munkák is lezárultak. Ezeknek a Rákos-Gödöllő szakaszát a Strabag és a Belfry, Gödöllő-Hatvan szakaszát pedig a Swietelsky Vasúttechnika végezte el.

Hirdetés

A közösségi közlekedés és az agglomerációs közlekedés szempontjából is fontos létesítményt avattak fel ma délelőtt át a fővárosban: az éves menetrendváltás napján a Rákos-Hatvan vasúti beruházás  Rákos-Gödöllő ütemének részeként elkészült fejlesztést birtokba vehette a forgalom.

 

A képre kattintva galéria nyílik.

A fejlesztést a NIF Nemzeti Infrastukúrafejlesztő Zrt. megbízásából és a Budapest Fejlesztési Központ együttműködésével a Strabag Vasúttechnika Kft. és a Belfry PE Kft. kivitelezte a Rákosrendező-Gödöllő szakasz fejlesztésének részeként, illetve biztosítóberendezési, távközlési és ETCS 2 kivitelezési munkákra a Thales Austria GmbH és Thales Rail Signalling Solutions Kft.-t bízta meg a NIF. A Gödöllő-Hatvan szakasz fejlesztését a Swietelsky Vasúttechnika Kft. végezte.

 

Fontos tervek része az új vasúti megálló

Mint korábban megírtuk, a Budapest keleti oldalán található Akadémiaújtelep megálló a 80-as vasútvonalon készült el: A névadó kertvárosi negyed lakói, és a közelben található kereskedelmi egységek vevői is használhatják majd, emellett a környékbelieket egy 21 férőhelyes (+ 2 kerekesszékeseknek fenntartott) P+R parkoló is várja. Az új megálló kerékpárral és busszal is jól elérhető.

 

 

A fővárosban zajló és tervezett vasútfejelsztések közül a létesítmény a Rákos-Hatvan szakaszon kívül a a jövőben a Déli Körvasúthoz is kapcsolódik majd: ebbe az irányba is indulnak majd vonatok, új kapcsolatokat nyitva Rákosmentéről Ferencváros és Újbuda, Kelenföld és a dél-budai agglomeráció felé.

 

Nem csupán az új megálló készült el a Rákos-Gödöllő projektben

Az Akadémiaújtelep megállóhely építésén túl számos korszerűsítésen esett át Pécel és Isaszeg vasútállomás, Rákosliget, Rákoscsaba-Újtelep, Rákoscsaba és Gödöllő Állami telepek megállóhely is - derül ki a NIF közleményéből.

Négy új különszintű közúti keresztezés létesült a Cinkotai úton, a Tarcsai úton, Pécelen és Isaszegen. Felújították a villamos felsővezetéki és a térvilágítási rendszert, valamint Gödöllő külterületén új villamos alállomás létesült.

A teljes Rákos – Hatvan vonalszakaszon új, korszerű biztosítóberendezést, valamint távközlési rendszert, új utastájékoztató rendszert, valamint új tűz- és vagyonvédelmi rendszert telepítenek. A vonalszakaszon kiépül az ETCS2 vonatbefolyásoló rendszer.

A 80. számú vasútvonal komplex rekonstrukciójának közvetlen célja a Mediterrán folyosó északi ágán, az ukrán és szlovák vasutak felől érkező forgalom kiszolgálása, az Eger, Miskolc, Ózd, Kazincbarcika kiemelt ipari térségek áruforgalmának biztosítása.

 

 

A vasúti pályépítési munkákat idén már lezárták

A projekt átfogó célja, hogy a TEN-T folyosók elemeinek fejlesztésével javítsa az ország nemzetközi elérhetőségét és a vasúti közlekedési kapcsolatokat az Európai Unió országai között. A beruházás lehetővé teszi a megfelelő színvonalú tranzit forgalom lebonyolítását Magyarországon keresztül, Európa délnyugati és észak-keleti területei között.

A projekt ütemezéséről a NIF közleménye azt írja:

idén sikerült lezárni a vasúti pályaépítési munkákat, a távközlési munkákat, valamint az új biztosítóberendezés üzembe helyezése is megtörtént. Várhatóan 2022 harmadik negyedévében az ETCS 2 vonatbefolyásoló rendszer kiépítése is befejeződik.

 

 

15 éve még elképzelhetetlen volt, most megvalósult

Az eseményen több beszédet is tartottak. Dunai Mónika, országgyűlési képviselő beszédében többek között elmondta: "Újabb célunkat sikerült elérni Rákosmentén: mától Akadémiaújtelepről is gyorsan,15 perc alatt eljuthatunk a Keletibe, ezzel a rákosmentiek közlekedése hatékonyabb és zöldebb lesz mind a belváros, mind az agglomeráció felé, mert így nem kell a dugókban órák hosszat araszolni busszal vagy autóval az itt élőknek."

 

 

Horváth Tamás, Budapest XVII. kerületi polgármestere hozzátette: "Évtizedes álmunk valósult meg azzal, hogy most már Akadémiaújtelep is saját vasúti megállóval rendelkezik. Ez az újonnan átadott megálló nagyban hozzájárul Rákosmente közösségi közlekedésének fejlődéséhez."

 

 

Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója kiemelte: "Tizenöt évvel ezelőtt még elképzelhetetlen volt, hogy Rákosmentén vasúti megállók kiépítéséről beszéljünk. Lehetetlennek tűnt, hogy színvonalasan, megbízható módon, korszerű vonatokkal lehessen bejárni Budapest központjába. Azonban ez az álmunk mára megvalósult, hiszen itt állva az akadémiaújtelepi megállóhely peronján ma átadhatjuk ezt, a rákosmenti lakosok életében óriási jelentőséggel bíró megállóhelyet."

 

 

Nyul Zoltán, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgató helyettese pedig kifejtette: "A pályarekonstrukció során célkitűzésként jelenik meg a versenyképes menetidők elérése, a sebességkorlátozások felszámolása, valamint a tehervonati forgalom korlátozásmentes közlekedésének biztosítása. A vonal adottságaiból fakadóan további cél az elővárosi jellegű személyforgalom növelése is, ennek tesz eleget többek között az újonnan létesült Akadémiaújtelep megállóhely is."

 

 

Galéria

VasútfejlesztésStrabagNemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF)Budapest Fejlesztési Központ (BFK)ThalesRákosmenteAkadémiaújtelepvasútfejlesztés

Hírlevél